Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1467303
poseidon skrev:
Variosboy skrev: mån 04 okt 2021, 18:20 När man påstår att Sverige på kort tid tagit emot 2 miljoner invandrare så faller trovärdigheten som en sten..
Behöver du en länk?
https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... kes-fodda/

Klarar du inte av att tolka dina egna källor?
Din länk motbevisar det du skrev.
Användarvisningsbild
av Funk
#1467310
poseidon skrev:
Variosboy skrev: mån 04 okt 2021, 18:20 När man påstår att Sverige på kort tid tagit emot 2 miljoner invandrare så faller trovärdigheten som en sten..
Behöver du en länk?
https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... kes-fodda/
I den statistiken finns min pappa och båda mina svärföräldrar, dom kom alla hit mellan 1959 och 1965 , så om du räknar runt 60 år som kort tid så.. dock har andelen ökat en hel del de sista 20 åren. Hade du dragit ut den tidslinjen bakåt på samma sätt som temperaturkurvan ovan så hade 100% av alla varit utrikes födda..

/Thomas
#1467312
Vet inte vad du menar. "kort tid" är väl rrelativt, majoriteten har kommit sen 80-talet.

Oavsett, det kvittar. Vad jag ville visa va att va man skeptisk till stor invandring va man rasist.
Är man skeptisk till att exempelvis havsnivån kommer stiga 2 meter till år 2100 så är man idag klimatförnekare.

Ofta så är det samma människor som tidigare kallade folk för rasister som idag kallar andra för klimatförnekare.

Vi får se vem som får rätt. 8-)
Användarvisningsbild
av joel80
#1467321
poseidon skrev:Vet inte vad du menar. "kort tid" är väl rrelativt, majoriteten har kommit sen 80-talet.

Oavsett, det kvittar. Vad jag ville visa va att va man skeptisk till stor invandring va man rasist.
Är man skeptisk till att exempelvis havsnivån kommer stiga 2 meter till år 2100 så är man klimatförnekare.
Jag uttalar mig inte om dina tankar kring invandringen, men ja, motsäger man sig den vetenskap och den konsensus som råder kring klimatförändringarna är man klimatförnekare.

"De pågående klimatförändringarna är omfattande, snabba och i vissa fall saknar de motstycke. Att människan värmer upp jorden är otvetydigt och klimatförändringen har lett till ökat extremväder."
https://fn.se/aktuellt/ovriga-nyheter/k ... kligheten/

Och det är inte 2100 som problemen kommer, de är redan här och eskalerar.

"- Vi har sedan åtminstone 1990-talet varit säkra på att människan påverkar klimatet och att det ger allvarliga konsekvenser, så de stora dragen är väl kända. Sedan dess har forskningen blivit avsevärt mer tydlig på vad som sker, var det sker och hur snabbt det går. Det som kanske framförallt överraskar är hur tydlig klimatpanelen numera är om ökningen av extremväder. Det flyttar vad många trott varit konsekvenser i framtiden någon annanstans till här och nu, säger Mikael Karlsson, docent i miljövetenskap på Uppsala universitet."
https://www.geo.uu.se/nyheter/?tarContentId=965810

Det är bara att ta in, även om det är tungt. Och sen får vi jobba utifrån det för att försöka göra det bästa av situationen.
Troligen kommer kommande 100 åren att innebära enorma flyktingströmmar då miljarder människor kommer tvingas fly från områden som blir obeboeliga p.g.a torka eller andra katastrofer orsakade av klimatförändringarna. Man skulle kunna tycka att t.ex SD och andra högerextrema och invandringsfientliga partier borde kämpa enormt mot klimatförändringarna p.g.a det, men den långsiktigheten tycks inte finnas eller gå hem hos dem eller väljarna.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1467336
Variosboy skrev:När man påstår att Sverige på kort tid tagit emot 2 miljoner invandrare så faller trovärdigheten som en sten..
Vad har detta med miljö och dieselpriser att göra? Vi har den befolkningen vi har och visst har vi integrationsproblem och gängkrig, men det går vare sig att sitta och klaga eller backa bandet.
#1467344
Ja det kan du ju fråga den som tog upp det. Jag ville bara belysa hur svårt det är att tro på annat som skrivs av någon som skriver något så totalt fel..

I övrigt är jag helt enig med dig! :-)
#1467370
Funk skrev: mån 04 okt 2021, 19:17
poseidon skrev:
Variosboy skrev: mån 04 okt 2021, 18:20 När man påstår att Sverige på kort tid tagit emot 2 miljoner invandrare så faller trovärdigheten som en sten..
Behöver du en länk?
https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... kes-fodda/
I den statistiken finns min pappa och båda mina svärföräldrar, dom kom alla hit mellan 1959 och 1965 , så om du räknar runt 60 år som kort tid så.. dock har andelen ökat en hel del de sista 20 åren. Hade du dragit ut den tidslinjen bakåt på samma sätt som temperaturkurvan ovan så hade 100% av alla varit utrikes födda..

/Thomas
Ha ha.. Man får nog dra ut tidslinjen väldigt långt om man ska visa att 100% av nu levande personer i Sverige är födda utrikes :-) :-D :-)

Jag har ju förfäder långt bak som invandrade som valloner men de dog ju för flera hundra år sedan :-o
#1467383
VolvoB20 skrev:Ha ha.. Man får nog dra ut tidslinjen väldigt långt om man ska visa att 100% av nu levande personer i Sverige är födda utrikes
Om man ska vara noga så kom nuvarande "svenskar" till detta land från Europa landvägen från Danmark för omkring 7000 år sedan. Då hade det bott samer längs iskanten i norr i 3000 år :-o :-o
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]