Sida 1 av 2

Autobahn-Snigel

Postat: sön 19 sep 2021, 14:09
av VolvoB20
Ja då var man nästan hemma efter 400 mil tripp i Europa. Mycket på autobahn. Blev hyrbil då en lastbil backat på vår bil 3 dagar innan avfärd.

Första gången jag åker nya spärrade Volvo. Trots väldigt långa sträckor över flera mil med plattan i mattan är det omöjligt att komma över 182 mätare/175 gps fart.

Lite trist när man blir tryckt ur vänsterfilen av Dacia, gamla Golf diesel och t.o.m famijebussar som gamla Galaxy och SUvar. För att inte tala om premiumbilar som BMW, Mercedes och Audi som drar förbi så man nästan blåser av vägen i Volvo.

Känns segt tycker jag och förtar känslan att det är en premiumbil man rattar. Speciellt när man skulle vilja gasa på lite innan man går ut i högerfilen, nu får man gå ut direkt till höger och bromsa in hårt till högerfilstempot istället när snabbare bilar flåsar en i nacken och vill att man ska flytta på snigeln.

Re: Autobahn-Snigel

Postat: sön 19 sep 2021, 14:16
av fjohan82
Ja, det är just detta som gör att ÅF i Tyskland inte firar Volvos tilltag med champagne.
Jag skulle aldrig lägga 5-700' på något sånt. Tyvärr...

Re: Autobahn-Snigel

Postat: sön 19 sep 2021, 14:19
av Bannad
Otur med påbackningen :-(
Undrar vad Tyskarna tycker om Volvos nya Hast-Spärr?
Blir nog föga något större försäljningsargument för Tyska återförsäljare av Volvo kan jag tro.
.

Re: Autobahn-Snigel

Postat: sön 19 sep 2021, 15:07
av KalleJ
De har inte med att det är en hyrbil att göra då?
Går de inte att ta bort fartspärren hos Volvo? Första ägaren på min s80 tog bort fartspärren (250) hos återförsäljaren eller från fabrik.

Re: Autobahn-Snigel

Postat: sön 19 sep 2021, 15:09
av Steffe3
KalleJ skrev:De har inte med att det är en hyrbil att göra då?
Går de inte att ta bort fartspärren hos Volvo? Köparen på min s80 tog bort fartspärren hos återförsäljaren eller från fabrik.
Det går, men inte på något officiellt sätt vad jag vet. Alla Volvo från 2021(?) och framåt är låsta till 180km/h.
Har för mig att Heico i Tyskland erbjuder upplåsning, kan tänka mig att övriga trimfirmor också gör/kommer göra det.

Re: Autobahn-Snigel

Postat: sön 19 sep 2021, 15:19
av fjohan82
Det stämmer att Heico kan fixa det på nyare modeller, från 210-250 km/h.
https://www.heicosportiv.de/en/products ... rease-1791

Tidigare gick Heico att få via ÅF i Tyskland, hur det är numera vet jag dock inte.

Re: Autobahn-Snigel

Postat: sön 19 sep 2021, 15:23
av KalleJ
h0h0 1.850 Eur :-o :party: Lägg på några 100 till så får man iaf mjukvara med.

Re: Autobahn-Snigel

Postat: sön 19 sep 2021, 15:26
av VolvoB20
Om jag köper en bil för 700.000 eller mer så vill man ju inte gå till en trimfirma och blåsa i annan mjukvara så alla garantier flyger all världens väg

Det känns ju väldigt bonnigt och inte premium

Re: Autobahn-Snigel

Postat: sön 19 sep 2021, 15:28
av KalleJ
Så garantierna gäller med högre fartspärr då menar du?
Bonnier? Som mediabolaget?

Re: Autobahn-Snigel

Postat: sön 19 sep 2021, 15:33
av Lucif3r
Ja, det är bra löjligt att inte kunna köra mer än 180km/h med en så dyr bil... Man kan lägga 1% av det priset på ett gammalt lik som ändå kan köra fortare, t ex en lagom inkörd 850 som man utan problem kan få tag på för 7k. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad sugmodellerna av 850 toppar, men en skaplig bit över 200 iaf... T5orna är spärrade till 240km/h.

Jag åkte f.ö. i en ny V90 häromdagen(för första gången), och herre min skapare vilket dåligt intryck den gav... Träbänk till säte, plastig, skrammel och vägbuller/resonansljud värre än en 240. :sick:
Komforten i min gamla V70 är obeskrivbart mycket bättre... Det är sorgligt tycker jag.. Samma märke, 24 år äldre, och så mycket bättre komfort...
Och innan jag blir påhoppad - jag menar inte att min gamla V70 är något under av komfort, det finns massor av bilar - inkl andra volvo's - som har betydligt bättre komfort än min. Men denna "premium"-V90 är ju katastrofalt dålig...