Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Dundermuppen
#1464104
God afton,

En kollega till mig på jobb äger en Renault Captur 2015 års modell med en klen bensinmotor som jag tyvärr inte vet exakt specifikation på.
I vilket fall så fick han byta kamkedja sent 2018 där verkstaden tog en större del av kostnaden.
Nu är det dags igen. Kedja glapp och behöver bytas för en himla massa pengar. 20k+.

Bilen går cirkus 2000 mil/år.

Detta känns spontant orimligt enligt en total ickemekaniker som mig. Dessutom är det strax under tre år sedan förra bytet och det borde kunna reklameras då bilen är privatägd.

Tankar?

/Johannes
Användarvisningsbild
av lennarte
#1464137
Nu vet jag inget om nämda bil. Men generellt, det fanns en tid när en kamkedja höll bilen ut. Då var det en dubbel kedja (BMW, Mercedes, Alfa Romeo Mazda b.la). Sedan kom kamrem som är en billig, enkel och ganska hållbar lösning. Varför "dom" gått tillbaka till kedja vet jag inte, men dagens kamkedjor (enkelkedja modell cyckel) håller inte längre än en kamren av bästa kvalitet gör. Dock har kedjan den fördelen att den varnar (börjar skramla) när det är dags att byta. En kamrem är under hela sin livslängd tyst och går av utan förvarning.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1464171
Jag köpte som förstabil efter att jag tog körkort en Opel med rak 6a och kedja.
Då var den 9 år och hade gått 26000 mil med en kedja som hördes. Den gick fint att byta själv, men idag är det nog annorlunda.
Att byta med det intervallet känns inte ok.
Kolla gärna i Renault-forumet om fler har liknande erfarenheter.
av KalleJ
#1464231
Euro lågemissions bilar med underdimensionerade kedjor(lågfriktion) samt parkering i lut med växel i slutar ofta så. Var glad att kedjan inte gått av helt.
Det gjorde den på en familjebil: Skoda 1.6TFSI som hade 3000mil oljebytes intervall med kedja. Helt idiotiskt :angelo:
Men ja verkar ju vara felkonstruerad eller något annat som strular till det extra.
av Erik Å
#1464237
Jag körde Renault 19 för många år sen, helt klart så var inte livslängd och driftsäkerhet något som prioriterades hos Renault då..
Klart att saker kan förändras över tiden men jag är klar med Renault :P

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]