Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
#1464091
Köpte en 854 Turbo -95 som första bil året efter ja tog studenten. Gött motorljud. Är väl inne på tionde Volvobilen sedan 2004.
Nästa bil vet ja inte vad det blir. Har tappat bilsuget rejält de senaste åren. Men nuvarande V60 D5 VEA Polestar R-Design bla bla. får rulla några år till, kör väl ca 1000mil per år nu. Tänker betala av sista halvan på huset nu under några år för att sen köpa boende i Spanien. Vad det är för bil som lockar då det vette tusan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1464143
Det har passerat några Volvo under åren, dock var första bilen, inköptes 1972 för 300 kr (och andra inköpt 1977) bilen en Opel Rekord - 59 (400 kr) . Den första rostade sönder och skrotades 1979 då hade jag köpt den andra (helt rostfria) som jag körde med sommaren -79 och -80. Som vinterbil köpte jag då en Volvo PV -62 för 700 kr. Den kördes året om tills den krockades våren 1982 (påkörd bakifrån vid rödljus). Då köptes en lätt rostskadad Volvo Amazon Sport - 66 utan motor och växellåda för 200 kr som "snabbrenoverades" och hellackerades och användes på vår brölloppsresa juli - 82. Såldes dock redan - 83 till förmån får en VW Buss - 65 som vi hade som semesterbil några somrar. Hade då en röd 142 - 68 som vinterbil (inköpt för 100 kr) några år. 1985 var min krockade Volvo PV - 61 (den blev ett år äldre under tiden den var avställd, registrerad i sep. 1961) helrenoverad och reg.besiktigad (trimmad motor, skivbromsar, overdrive och "riktig" sollucka). Den hade vi till 1991 då jag köpte en Mazda Pick Up - 78. Under tiden vi körde med PV-n skaffade vi en "riktig" andrabil Datsun 100A - 72 (2000 kr :-o :-o) och hon har "avverkat 4 st VW Passat sedan dess (-80, -87, - 96 och - 04, alla nästan nya) medan jag kört farsans Volvo 144 - 72 (0kr) från c:a 2002 och min nuvarande Volvo 745 - 88B (också 0kr) sedan våren 2008. Från mitten på oktober får frugan vår första helt nya bil, en Subaru XV e-motion - 21 (360000 kr) Det är skillnad på hennes och mitt bilkonto :-) :-) 745-an får rulla på så länge jag kan köra bil, den kanske hinner bli veteran på riktigt. 17 år till dess.
Den andra Opl Rekorden såldes 2009. Den hade då bara körts mellan olika lagerlokaler sedan 1980 och totalt rullat 11500 mil och var fortfarande helt rostfri (hellackerades 1978)
Användarvisningsbild
av bem
#1464149
Kul få läsa din bilkavalkad, Lennart.
/Bo
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1464166
Är på min 4e Volvo, efter att bl.a. ha åkt Audi TDi och Opel med 6a under huven sen jag tog körkort år 2000.
Första Volvon var en S60 D5 aut. Business Plus MY03.
Andra blev S40 2,0T aut. Trophy MY04, med bl.a xenonljus som inte var så vanligt på denna modellen.
Tredje blev V50 D2 Momentum MY11, där jag valde till bl.a laminerade rutor, keyless och kurvljus.
Idag kör jag (sen 2017-02) en V60 med nästan allt extra som kommer slå om till 15000 mil i nästa vecka. Inga haverier med VEA-motorn, den bara går och går... :-)

Får se vad det blir nästa gång, Volvo är dock (som det känns nu) uteslutet med sin låga spärr för toppfarten. Tycker dessutom att sätena i nyare Volvo är för hårda, frånsett de ventilerade stolarna.
Annars känns det tryggt med Volvo på alla långresor utomlands, mina bilar rullar i snitt 3300 mil/år.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1464217
Kul att läsa. Bortsett från en Amason när jag var riktigt liten körde mina föräldrar alltid Saab, så när jag tog körkort 2004 köpte jag en Volvo 240 -89. Den hängde med fram till 2010 så jag blev pappa och behövde en kombi. Så jag köpte en 960 -94 med 3 liters sexa. Den hängde med fram till 2013 då kamremmen hoppade. Efter det blev det en V70N 2.5T -05. Sommar 2015 köpte vi ett hus i Thailand och där köpte jag en 940 -93. Efter att bland annat bott 1 år i Thailand 2017 har jag kört ca 3000 mil med den. Här hemma blev jag lite trött på raden av V70 utanför mataffären och köpte en Alfa Romeo Giulietta -13 som jag i år bytte till en Giulia -18. Just innan Covid tänkte jag byta upp mig i Thailand och köpte (på distans) en 850 Turbo -94, som jag nu på snart 2 år aldrig sett i verkligheten . Så slutsatsen är väl att jag valt Volvo för att de är slitstarka och robusta, om möjligen lite för mainstream (i Sverige då)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1464222
@frasse4 Snart kan ni väl åka ner igen? Blir bra att Finnair kommer trafikera direkt från Stockholm till både Phuket och Bangkok hela säsongen, när Thai fortfarande inte har något besked på linjen... :-)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1464242
Ja det går ju åt rätt håll i alla fall, vet inte hur jag ska lägga fram det till frugan att jag säkert har samlat på mig en hel resväska med 850-delar, som jag gömt i två flyttkartonger så länge
Användarvisningsbild
av Highwayman
#1464317
Kört en V70N bifuel 2006 i 12 år. Ville ha miljömotor, säkerhet & bra lastutrymme, samt stödja svensk industri. Supernöjd, förutom Volvos usla support av gasdriften. Bättre kombo av "lastbil", miljöbil och pendlarbil hittar jag nog inte. Kostar mig 12 kr/mil för biogasen och har nu noll kr värdeminskning.

Att köpa en ny volvo idag känns högst tveksamt. Jag vill inte stötta ägaren/ superdiktaturen Kina och tycker även Volvo varit usla på att ta fram en "folk-elbil". Hybrider skrattar jag åt: vet av erfarenhet att 2 drivsystem ger dubbelt jobb åt verkstäderna. Tycker S90 är en utsökt vacker bil. Med det jag sagt ovan ser jag bara ett sätt att fortsätta köra volvo: köpa en kraschad S90 och sätta in en utbytes elmotor (ford har utvecklat något sånt). Mycket jobb & batterierna, var placerar jag dem?.. :-)
Användarvisningsbild
av Highwayman
#1464318
Kört en V70N bifuel 2006 i 12 år. Ville ha miljömotor, säkerhet & bra lastutrymme, samt stödja svensk industri. Supernöjd, förutom Volvos usla support av gasdriften. Bättre kombo av "lastbil", miljöbil och pendlarbil hittar jag nog inte. Kostar mig 12 kr/mil för biogasen och har nu noll kr värdeminskning.

Att köpa en ny volvo idag känns högst tveksamt. Jag vill inte stötta ägaren/ superdiktaturen Kina och tycker även Volvo varit usla på att ta fram en "folk-elbil". Hybrider skrattar jag åt: vet av erfarenhet att 2 drivsystem ger dubbelt jobb åt verkstäderna. Tycker S90 är en utsökt vacker bil. Med det jag sagt ovan ser jag bara ett sätt att fortsätta köra volvo: köpa en kraschad S90 och sätta in en utbytes elmotor (ford har utvecklat något sånt). Mycket jobb & batterierna, var placerar jag dem?.. :-)
Användarvisningsbild
av bem
#1464325
Highwayman,
En del batterier får plats i kardantunneln, där sitter hybridbatteriet på V90/S90. Under bagagerumsgolvet kanske det finns resterande plats som behövs om du skall bygga en helt eldriven S90.
Jag kör en V90 T6 Recharge laddhybrid 2022 själv. Med 249 kr/mån i Serviceavtal som jag betalar verkar det inte så blodigt serva bensinmotorn och elmotorn med det som hör till, alltid lite positivt i alla fall. Förhoppningsvis täcker fabriksgarantin (2 år) och sen maskinskadeförsäkringen ev problem under de 3 år jag tänker ha min bil. Sen bryr jag mig inte men kanske verkstäderna får mer göra på bil med två drivsystem, förbränningsmotor och elmotor.
Men jag skulle inte vilja äga min bil om säg 10 år. Kan bli dyrt med reparationer och underhåll då misstänker jag. Batteriets kapacitet har nog tappat en del procent då också.
/Bo
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]