Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1466694
Det är inte priset i sig jag är ute efter. Biltillverkarna rekommenderar en olja som ska fungera i alla klimat. Nu har vi inte alla klimat i södra Sverige (ofta bara 3, vissa år bara 2 känns det som) så rent teoretiskt skulle man kunna köra på ren 30 olja året om. Men numera är det mycket mer att ta hänsyn till än bara tjocklek på oljan. Och det finns 5W30 både som mineral och semi syntetisk också. Och, det står i instruktion boken att man ska använda olja med högre viskositet i varmare väder. och det står man kan använda syntetisk motorolja om den uppfyller samma specifikationer som vanlig motorolja.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1466705
cse skrev:Ingår inte olja i din ”gratisservice”?
Jovisst gör den det, men det är ju bara dom första 2 - 3000 milen (3 år). Jag tänker på framtiden, vi har bilar längre än så. Passaten som vi bytte in har vi haft i 17 år och kört c:a 18000 mil (22000 mil totalt). 745-an har jag haft i 13 år och kört c:a 12000 mil (drygt 50000 mil totalt). Det är min sista bil, när vi säljer båten går Volvon till skrot.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1466782
SubMarine skrev:Så varför stanna vid 10W-40? Varför inte 10W-60?
Hade jag bott i Sahara så..... Så tjock olja är för extrema platser. Hade nog kört på en rak 30 olja där. Visserligen lite kallt på nätterna kanske, men en rak 30 olja kan användas ner till - 5°
Men eftersom Subaru rekommenderar mineralolja i första hand (enllgt instruktionsboken) så blir det nog det när jag ska göra servisen själv om några år.
Vet inte hur "utbrett" syntetolja är runt i världen. Eftersom det förordas "vanlig olja före syntet i "boken" är det kanske inte så vanligt i Japan i alla fall..... 🤔🤔
av Erik Å
#1466846
Mmm jag försökte köra min B5244S2 på 0W40 men tyckte att det rasslade oroväckande vid kallstart.. Kanske lagerspelen börjar bli lite stora efter 56k :-D Motorn är ju faktiskt byggd för 5W40
Men jag vill ju få ner bränsleförbrukningen vid kallstart så nu kör jag på hälften 0W40, hälften 5W40 för att hamna mittemellan :P
Delsyntet är historia för min del, när bilen var ny så blev den servad på Volvoverkstad och delsyntetoljan de använde lämnade kletig gummibeläggning i motorn. Syns fortfarande spår av den..
av 20FJan
#1466865
Bara du köper en olja med rätt klassning. Har svårt att tro på att du kan hitta en olja med rätt klass som inte är syntet. Inte en billigare iaf.
Var tvungen att googla vad Subaru rekommenderar, klassning SN och dexos 1 dök upp. Handlar du på Biltema är det bara deras syntet som uppfyller SN. Viskositet som rekommenderas är 5W30 eller 0W20 beroende på motor. Bara för att det funkar med sämre olja är det ju rätt dumt att frångå rekommendationer och få ett sämre skydd i motorn.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]