Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1466906
20FJan skrev:Var tvungen att googla vad Subaru rekommenderar, klassning SN och dexos 1 dök upp. Handlar du på Biltema är det bara deras syntet som uppfyller SN.
Googlade lite i går kväll, det finns flera fabrikat som har 0W/5W-30/40 mineral olja. Även 10W-40, då semi syntet. Alla var inte SN men det fanns, och även den nya SN-Plus. Europeiska bolag är "helkörda" på syntet, men det finns i t.ex USA och Japan. Och svenska återförsäljare.
av errim
#1467034
Grattis till den nya bilen, väldigt roligt att ni valt en etanolbil! Berätta gärna hur den går och vad den drar på E-85.
Vänliga hälsningar, Bengt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1467052
lennarte skrev:Alla var inte SN men det fanns, och även den nya SN-Plus.
Googlat mer, SM och SN oljor är framtagna för (framför allt) att minska bränsleförbrukningen. Och det säger ju sig själv att lägre inre friktion gör att motorn går lättare, var får då inte slopa oljan helt.....
När jag gick på yrkesskolan i slutet på -60-talet testade vi en då ny tillsats till motoroljan (fanns då massor av sådant). Det skaffade 4 st. väl begagnade bilar som vi bytte olja på. 3 av dom hällde vi i tillsatsen. Sedan gick bilarna på tomgång i en halvtimme ungefär, sedan tappades oljan ur och bilarna kördes ut på sta'n. Den utan tillsatsen kom bara några 100 meter innan motorn skar ihop. En "bankade ut" vevlager efter några km (taskiga lager redan från början), men dom andra 2 kördes c:a 2 - 3 mil och kom tillbaka oskadda. Det var något (typ teflon) i tillsatsen som minskade friktionen, så olja kanske inte behövs alls vid kallstart. Kanske torrsump smörjning och använda en elektrisk oljepump som startar med uppvärmd olja efter en minut eller så.......
av Lövet
#1467090
Jag förstår fortfarande inte vad du vill uppnå med att inte köra med den olja som rekommenderas. Spara 50kr per oljebyte? Känslan av att ha "överlistat" Subarus konstruktörer?
av Cox
#1467101
Fattar heller inte grejen med detta. Är väl bara att spilla i den olja som tillverkaren specat.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av lennarte
#1467136
Lövet skrev:Jag förstår fortfarande inte vad du vill uppnä med att inte köra med den olja som rekommenderas. Spara 50kr per oljebyte? Känslan av att ha "överlistat" Subarus konstruktörer?
Cox skrev:Fattar heller inte grejen med detta. Är väl bara att spilla i den olja som tillverkaren specat.
Nää, det är egentligen inget problem, om det inte varit för en kort rad i instruktionsboken där det står, . Man kan ersätta med oljan med syntetisk olja om den har samma specifikationer. Detta tolkar jag som att dom rekommenderar inte syntetisk olja i första hand. Får be dom skicka med en flaska när dom gör servicen, det är alltid bra att ha en liter liggande i bilen. Olja alltså :-o :-)
av SubMarine
#1467262
Fast det är ju inte det som diskuterats i flera sidor i den här tråden, dvs syntet eller inte syntet, utan snarare att du får för dig att köra på en olja som inte följer specifikationerna...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1467358
SubMarine skrev: mån 04 okt 2021, 14:02 Fast det är ju inte det som diskuterats i flera sidor i den här tråden, dvs syntet eller inte syntet, utan snarare att du får för dig att köra på en olja som inte följer specifikationerna...
Visst kommer jag att följa specifikatiomerna, men inte "slavislkt". Om jag nu inte bor i Norra Norrland finns det ingen anledning att fylla på en olja som är flytande när det är under -40°. Likaså behöver jag ingen olja som jag kan köra 3000 mil med när jag ändå kommer att byta en gång om året. Sedan behöver jag egentligan inte SM eller SN klassad olja heller för jag bryr mig intr om motorn tar några cl mer per mil. Behöver inte etanolanpassad olja heller, har kört i typ 15 år på E85 utan etanolanpassad olja.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1467385
Jag håller mig nog till etanolen ett tag till, säljaren rekommenderade c:a 200 mil på bensin först. Sedan blir det E85 på Subarun också
Men om nu Subaru "förordar" mineralolja före syntet (som också i grunden är mineralolja) så är det väl inget problem ned det? Även om "alla andra" inte tycker så.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och e[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]