Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
#1468462
Antingen är det en gammal skrivning som hängt med eller så är det en dålig översättning, gissar jag. Vad jag kan hitta finns det inga rekommendationer till en mineralolja i nya Subarumotorer. Utan det ska vara en modern olja 5W30. Motorn är konstruerad för en tunn olja, inte ens i varmare klimat används tjockare oljor. Det handlar om att få snabb optimal smörjning direkt när motorn startar. Jag vet inga oljor som uppfyller högre klassningar och är mineral, hittar du någon är det knappast lätt att få tag i eller särskilt billigt.
Själv försökte jag hitta info och åsikter om 5W20- oljan som min bil ska ha. Har kört på det i 5 år nu och minst 6 oljebyten, den går bra och drar ingen olja, köper billigt från tyskland med rätt spec. Varför välja något annat? Biltema är onödigt dyrt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468520
20FJan skrev:Antingen är det en gammal skrivning som hängt med eller så är det en dålig översättning, gissar jag. Vad jag kan hitta finns det inga rekommendationer till en mineralolja i nya Subarumotorer
Har tänkt åt samma håll. Och nej, det står inte uttryckligen att dom rekommenderar mineralolja. Men det står att man kan ersätta med syntetisk olja om man får tag i rätt olja. Längre ner på samma sida står det (ungefär) att att den dom rekommenderar är 0W20 olja. Men, det står inget om mineral eller syntet. Men, är det varmare väder ska du inte använda den, utan en tjockare olja och då rekommenderar dom 5W30 eller 5W40. Hittat hyfsat pris på dom senare viskositeterna i mineralolja och ännu lättare om man frångår förlängda bytesintervaller. Ska prata med dom om detta när dom ska montera dragkrok på bilen. Den är restnoterad för tillfället, men ska monteras så fort dom får in den
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1468918
Köp en Ford F-150 med jätte-V8. De kan köras på e85 och har därför låg skatt. Eller en Cadillac Escalade.
Samma sak där, gigantiska V8:or med låg skatt därför att man någon gång ibland kanske häller i lite etanol.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468922
MarcusJ skrev:Köp en Ford F-150 med jätte-V8. De kan köras på e85 och har därför låg skatt. Eller en Cadillac Escalade.
Samma sak där, gigantiska V8:or med låg skatt därför att man någon gång ibland kanske häller i lite etanol.
Det är skillnad på kan köras på och får köras på. Du får ingen skattelättnad för att du kan köra på E85. Har kört min gamla 745-a på E85 i typ 10 år, men det är fortfarande inte tillåtet. Dock har ingen någonsin sagt något om det. Ska bli spännande att köra Subarun på E85, den är ju från Subaru gjord för det. Jag har fått 745-an att gå bättre på E85 än på bensin med egen ombyggnad, då borde ju "fabriksbyggda" bilar göra det också. Blir det sedan några kr billigare per mil så är det lättare att vara miljövänlig. Särskillt om motorn gär bättre också
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1468926
lennarte skrev: ons 13 okt 2021, 08:15
MarcusJ skrev:Köp en Ford F-150 med jätte-V8. De kan köras på e85 och har därför låg skatt. Eller en Cadillac Escalade.
Samma sak där, gigantiska V8:or med låg skatt därför att man någon gång ibland kanske häller i lite etanol.
Det är skillnad på kan köras på och får köras på. Du får ingen skattelättnad för att du kan köra på E85. Har kört min gamla 745-a på E85 i typ 10 år, men det är fortfarande inte tillåtet. Dock har ingen någonsin sagt något om det. Ska bli spännande att köra Subarun på E85, den är ju från Subaru gjord för det. Jag har fått 745-an att gå bättre på E85 än på bensin med egen ombyggnad, då borde ju "fabriksbyggda" bilar göra det också. Blir det sedan några kr billigare per mil så är det lättare att vara miljövänlig. Särskillt om motorn gär bättre också
Samtliga monster till bilar jag nämnde är klassade som flex fuel-fordon av tillverkarna och anses därför vara miljöfordon av svenska staten. Det är vad jag menade med "kan köras på" eftersom få vettiga människor kär dessa regelbundet på e85 ändå. Fördelarna är nämligen obefintliga, ökad bränsleförbrukning på e85 äter med råge upp prisskillnaden mot bensin.
Enda fördelen är alltså att man betalar betydligt lägre fordonsskatt på ett monster som en RAM TRX än många andra bilar.

Oavsett, det är hur tillåtet som helst att köra din gamla 745 på e85. Vilka lagar skulle det bryta mot? Så länge avgasvärdena håller sig inom kraven är det inget problem. Den är inte ens helbilsgodkänd, finns inga certifieringar på den som det bryter mot. Möjligen är det en gråzon när jag tankar min S70 -98 med 30% e85 och 70% bensin (e10), men eftersom avgasvärdena var med beröm godkända på besiktningen häromveckan är jag rätt säker på att det är tillåtet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1468933
Det är inte tillåtet att bygga om en bensinbil till E85 drift själv. Då måste du ha papper från biltillverkaren att dom godkänner det eller göra en egen miljöcertifigering. Det flnns dom som blir underkända på Bilprovningen och får köra hem och plocka bort elektronikboxarna, köra tillbaka och besiktiga ingen. I dom flesta fall bryr sig inte bilprovarna, men det är egentligen tjänstefel. Med dagens bensinpris och och min etanol förbruknig går det just nu jämt upp, förr om åren har det legat på c:a 2 - 3 kr billigare med E85 får se hur det går framöver, dom kan ju inte fortsätta höja etanolpriset i samma takt som bensinpriset när E85 bara innehåller 15% bensin.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1468936
lennarte skrev: ons 13 okt 2021, 09:25 Det är inte tillåtet att bygga om en bensinbil till E85 drift själv. Då måste du ha papper från biltillverkaren att dom godkänner det eller göra en egen miljöcertifigering. Det flnns dom som blir underkända på Bilprovningen och får köra hem och plocka bort elektronikboxarna, köra tillbaka och besiktiga ingen. I dom flesta fall bryr sig inte bilprovarna, men det är egentligen tjänstefel. Med dagens bensinpris och och min etanol förbruknig går det just nu jämt upp, förr om åren har det legat på c:a 2 - 3 kr billigare med E85 får se hur det går framöver, dom kan ju inte fortsätta höja etanolpriset i samma takt som bensinpriset när E85 bara innehåller 15% bensin.
Jag menar heller inte att bygga om någonting. Bara att tanka i e85 i den grad som motorn klarar av vilket strikt taget är samma sak som att staten numera påbjuder 10% etanol i vanlig bensin. Man vill ju få upp det till 60% eller mer på sikt.

Har du elektronisk insprutning i din 745?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1468944
MarcusJ skrev: ons 13 okt 2021, 09:42 Jag menar heller inte att bygga om någonting. Bara att tanka i e85 i den grad som motorn klarar av vilket strikt taget är samma sak som att staten numera påbjuder 10% etanol i vanlig bensin. Man vill ju få upp det till 60% eller mer på sikt.
Nej man vill inte få upp etonolinblandningen till 60% . Reduktionsplikten säger att man vill ha 60% föryelsebart inblandat i bränslet och det ska fungera i nuvarade bilpark,

För etanol går gränsen vid ca 10% etanolinblandning om bilarna inte ska modifieras., för att komma högre behöver man reformera/omforma etanol eller något annat biobränsle till en mer bensinliknade produkt typ syntetbensin innan man kan öka till 60% ekller t.o.m 100%.

På dieselsidan har man kommit längre för där finns det ju redan förnyeslebar diesel typ HVO100 som går att tanka i befintlig fordoanpark utan modifiering, dock med viss certifiering kvar.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1468947
Finns biobensin att tanka idag också, dock bara på enstaka mackar än så länge
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]