Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1463687
Frugans Passat "sjunger på sissta versen" nu, var och tittade på Subaru nu i helgen, varit intresserad av en Forrester, men det blir inte så. Den är för stor, vuxit sig storre senaste modellbytena. Hon fastnade för nya XV, men den hade alldeles för låg dragvikt. Ska i veckan kolla på VW Turan. Får se hur det går. Det blir nog en ny bil denna gång på grund av "skatteskäl" man får miljöskatt om man köper en etanolbil!!! Har "DOM" äntligen kommit ikapp verkligheten? Detta har jag inte hört något om förut......
av TobiasDa
#1463691
Nya Outback går ju att få med "XFuel"-tilläget som gör att den kan gå på Etanol och därför sänks skatten avsevärt. Outback är en riktigt bra bil, rekommenderas.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1463702
Joo, tittade på den också. Dom hade dock ingen ny hemma, bara en -17 diesel :-( :-(
Användarvisningsbild
av lennarte
#1463804
Rådlös skrev:Ford har ju några modeller att välja på.
Fick uppfattningen att alla har etanol i programmet på -20 och -21-års modeller. Då får du miljörabatt på bilskatten. Har inte hört något om detta.
En bekants kompis köpte sig en Ford Mustang med bensinmotor, 26000 kr i vägskatt :-o :x Vet ej sanningshalten i detta..... Men bilar som drivs av bensin eller diesel har ju "straffskatt" numera. Ännu mer skatt nästa år tydligen. Får läsa på mer helt enkelt.
745-an får nog rulla länge, länge än (skattebefriad :-D :-D )
Användarvisningsbild
av bem
#1463836
lennarte skrev: tis 14 sep 2021, 18:05 Joo, tittade på den också. Dom hade dock ingen ny hemma, bara en -17 diesel :-( :-(
Subaru Outback Xfuel (bensin eller etanoldrift) finns några 2021:or som nog varit demobilar med ca 500 mil på mätaren, kolla på blocket t.ex:
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... u&mys=2021

/Bo
av Lövet
#1463867
Volvo har lagt ner sina etanolbilar, VW har lagt ner sina. Xfuel är ett svenskt initiativ från svenska importören, tillverkarna satsar enbart på eldrift numera.
Användarvisningsbild
av bem
#1463868
Man kan väl etanolkonvertera en sprillans ny bil t.ex. en ny Volvo bensinare men kanske dumt så länge fabriksgarantin gäller.
/Bo
av Lövet
#1463869
bem skrev:Man kan väl etanolkonvertera en sprillans ny bil t.ex. en ny Volvo bensinare men kanske dumt så länge fabriksgarantin gäller.
Du får dock inga skattefördelar av att göra det. Fortfarande Malus som bensinbil. Det är när importören reggar bilen för etanoldrift som det händer grejer.
Användarvisningsbild
av bem
#1463879
Aha, det hänger på att importören, som t.ex. med Subarus Xfuel bilar, gjort allt pappersarbete och tester i egenskap av importör för att metanolkonverteringen skall undslippa malus straffskatten (som bensinbil).
Annars är Subarus Xfuel bilar rätt vettigt tänkt där man kan köra på etanol (och bensin) nu när vi på bred front måste få ner utsläppen från våra bilar. Hade Volvo haft en elhybrid som gått att köra på el och bensin+etanol hade jag nog funderat på en sån, det vore renare att köra på etanol det lilla jag kör numera än på bensin vid längre resor. Fast jag kör nästan bara på el (utom långresor vilket jag inte gjort nån än) med min V90 T6 Recharge 2022:a, men jag hade kunnat bidra mer med lägre utsläpp om Volvo hade haft metanol+bensin i sin elhybrid. Ren elbil är jag inte redo för än och ingen av Volvos rena elbilar lockar mig de de har idag. . Men men, Volvo skall ju bara ha elbilar till 2030 och 5 elbilar till 2025 (och jag tror resten bara elhybrid 2025?) så det kanske blir bra det med om nu jordens resurser räcker till så det kan tillverkas alla batterier som behövs i framtiden, det var det också.
/Bo
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]