Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1463331
Nån som vet om det finns lösning så man kan ha laddbox för elbil (V90 Recharge 2022 laddhybrid i mitt fall) monterad på insidan väggen i garaget men ha två uttag, ett inne i garaget och ett ute? Man skall ju ha laddsladden utan nåt emellan laddbox och bilens ladduttag som jag förstått. Men det kanske finns nåt säkert sätt att lösa problemet när en elektriker gör en installation av laddbox hemma?
Jag skulle helst vilja ladda när bilen står i garaget eller utanför garagedörren om det säkerhetsmässigt går, med laddboxen monterad på insidan väggen i garaget, direkt insidan väggen innanför garagedörren. Kommer i så fall bli laddning antingen inne eller ute, aldrig både inne och ute samtidigt.
/Bo
#1463337
Har du ett påkostat garage, fuktsäkra dörrar, gnagartäta dörrar, värmetäta dörrar?
Om du inte har detta utan mera av "lagårdsdörrar" eller motsvarande, så skulle du kunna såga av nederkanten några centimeter och lägga kabeln på golvet. Sedan ersätter du den bortsågade dörrbiten med en borstlist. Tänk dig en målarpensel som är kanske en ½ meter bred, det finns sådana. Då kan du lägga kabeln på golvet/marken och stänga dörren. Borsten är ju mjuk så den viker sig över kabeln utan att klämma den. I bästa fall stoppar borstlisten kalldrag och drivsnö.

Det här är ett exempel: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... lsrc=aw.ds
Det finns flera att välja på, både modeller och leverantörer om man vill söka.
#1463348
Svaret på din fråga är kort sagt nej. Det finns inga boxar med två sladdar men som inte är gjord för att användas samtidigt. Såna finns det å andra sidan ganska många men det blir en onödigt dyr lösning när man bara har 1 bil.

Exempel: Garo Twin = 32.000kr + installation...
Bild
#1463352
Lövet skrev:Svaret på din fråga är kort sagt nej. Det finns inga boxar med två sladdar men som inte är gjord för att användas samtidigt. Såna finns det å andra sidan ganska många men det blir en onödigt dyr lösning när man bara har 1 bil.

Exempel: Garo Twin = 32.000kr + installation...
Bild
Va!!!??
Är det ett riktpris eller någon firma som gett dig det priset? Jag fick möjlighet via en "gammal" arbetsgivare att köpa en sådan box och gjorde så. Har troligen en elbil på ingång så jag slog till. Jag vill kunna ladda inne eller ute. Tydligen fick jag då ett väldigt, väldigt bra pris. Synd att jag inte kan fixa fler, då jag bara gav 8000 kr! Jag installerar den själv så det blir billigt för min del. :-D
#1463358
Tog priset från första e-handlare, läste inte exakt. Den finns i 32 och 16a kan vara värt att tänka på, priset avser 32a.
#1463369
leiwi skrev: sön 12 sep 2021, 19:53 Det är ju mycket tveksamt om man behöver en laddbox till en hybridbil , ett 16 amp CEE utag bör ju fungera lika bra , till en ren elbil är det ju en annan sak
Du har rätt men jag sätter in en laddbox som skall klara ren elbil också när jag ändå håller på med detta. Bara därför jag vill ha laddbox (med lastbalansering, vill inte bry mig om jag råkar dra igång andra tyngre elprylar i huset om jag laddar på dan).
/Bo
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]