- ons 08 sep 2021, 13:13
#1462731
Tyvärr finner jag inte samma goa diesel i Sverige som bilen fick dricka i Norge. Olika bestämmelser och lagar förhindrar detta i Sverige. Men grävde ändå och fick svar från Shell Sverige:
Hej,
På din fråga varför drivmedlet skiljer sig mellan länderna. Det finns flera faktorer som spelar in här och gör skillnad i bränsle i de olika länderna. Det finns olika lagstadgade krav på diesel i Sverige och Norge, det är olika vilka alternativ det finns när det gäller tillgängliga tankar och pumpar på stationen och det har varit något olika val när det gäller marknadsföring av bränsle.
För både bensin och diesel används olika grader av tillsatser för att ge en ytterligare förbättring av produkten i förhållande till basbränslet från raffinaderiet. För diesel har vi på många Shell -stationer i Norge möjlighet till två bensinkvaliteter och två dieselmetoder. Vi har därmed haft möjligheter att kunna differentiera och erbjuda en kvalitet som heter Diesel Extra och en ytterligare förbättrad kvalitet som kallas Shell V-Power Diesel.
Sverige fokuserade tidigt på miljön och lokala utsläpp från fordon, och för många år sedan ställde man strängare krav på basdiesel än i övriga Europa. Idag är det liten skillnad på basdiesel från raffinaderier, men det finns till exempel krav på högre försäljning av biobränslen i Sverige än i Norge. Den svenska lagstiftningen (pumplag) innebär att du också måste erbjuda ett förnybart alternativ på många stationer, antingen E85 eller HVO.
Ha en fortsatt trevlig dag!
Hej,
På din fråga varför drivmedlet skiljer sig mellan länderna. Det finns flera faktorer som spelar in här och gör skillnad i bränsle i de olika länderna. Det finns olika lagstadgade krav på diesel i Sverige och Norge, det är olika vilka alternativ det finns när det gäller tillgängliga tankar och pumpar på stationen och det har varit något olika val när det gäller marknadsföring av bränsle.
För både bensin och diesel används olika grader av tillsatser för att ge en ytterligare förbättring av produkten i förhållande till basbränslet från raffinaderiet. För diesel har vi på många Shell -stationer i Norge möjlighet till två bensinkvaliteter och två dieselmetoder. Vi har därmed haft möjligheter att kunna differentiera och erbjuda en kvalitet som heter Diesel Extra och en ytterligare förbättrad kvalitet som kallas Shell V-Power Diesel.
Sverige fokuserade tidigt på miljön och lokala utsläpp från fordon, och för många år sedan ställde man strängare krav på basdiesel än i övriga Europa. Idag är det liten skillnad på basdiesel från raffinaderier, men det finns till exempel krav på högre försäljning av biobränslen i Sverige än i Norge. Den svenska lagstiftningen (pumplag) innebär att du också måste erbjuda ett förnybart alternativ på många stationer, antingen E85 eller HVO.
Ha en fortsatt trevlig dag!