Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DOdell
#1462731
Tyvärr finner jag inte samma goa diesel i Sverige som bilen fick dricka i Norge. Olika bestämmelser och lagar förhindrar detta i Sverige. Men grävde ändå och fick svar från Shell Sverige:

Hej, 

På din fråga varför drivmedlet skiljer sig mellan länderna. Det finns flera faktorer som spelar in här och gör skillnad i bränsle i de olika länderna. Det finns olika lagstadgade krav på diesel i Sverige och Norge, det är olika vilka alternativ det finns när det gäller tillgängliga tankar och pumpar på stationen och det har varit något olika val när det gäller marknadsföring av bränsle.

För både bensin och diesel används olika grader av tillsatser för att ge en ytterligare förbättring av produkten i förhållande till basbränslet från raffinaderiet. För diesel har vi på många Shell -stationer i Norge möjlighet till två bensinkvaliteter och två dieselmetoder. Vi har därmed haft möjligheter att kunna differentiera och erbjuda en kvalitet som heter Diesel Extra och en ytterligare förbättrad kvalitet som kallas Shell V-Power Diesel.

 Sverige fokuserade tidigt på miljön och lokala utsläpp från fordon, och för många år sedan ställde man strängare krav på basdiesel än i övriga Europa. Idag är det liten skillnad på basdiesel från raffinaderier, men det finns till exempel krav på högre försäljning av biobränslen i Sverige än i Norge. Den svenska lagstiftningen (pumplag) innebär att du också måste erbjuda ett förnybart alternativ på många stationer, antingen E85 eller HVO.

Ha en fortsatt trevlig dag!

9754D839-4D1C-41D9-953D-99056CFAD405.jpeg
9754D839-4D1C-41D9-953D-99056CFAD405.jpeg (512.33 KiB) Visad 1980 gånger
av kievY
#1462869
Märkte du någon skillnad? Har hört folk säga att de märker stor skillnad på om man tankar i Sverige eller Norge/Europa.
I Sverige använder vi nämligen en diesel som bara används i Sverige medan resterande Europa annan typ, som vi i Sverige kallar för Europadiesel. Europadieseln har högre aromhalt och högre svavelhalt motorn är piggare/drar mindre, nackdelen med högre aromhalt är att de cancerframkallade ämnena finns i bränslet och man kan andas in de vid tankning pga ångan. Samt att man får lite högre NOx utsläpp etc..
Användarvisningsbild
av DOdell
#1463107
kievY skrev: tor 09 sep 2021, 12:56 Märkte du någon skillnad? Har hört folk säga att de märker stor skillnad på om man tankar i Sverige eller Norge/Europa.
I Sverige använder vi nämligen en diesel som bara används i Sverige medan resterande Europa annan typ, som vi i Sverige kallar för Europadiesel. Europadieseln har högre aromhalt och högre svavelhalt motorn är piggare/drar mindre, nackdelen med högre aromhalt är att de cancerframkallade ämnena finns i bränslet och man kan andas in de vid tankning pga ångan. Samt att man får lite högre NOx utsläpp etc..
Generellt piggare motor! Och milen blev längre per tank. Dvs lägre förbrukning.
av kievY
#1463350
Brukar vara så.. starkare och man kommer längre. Har med aromathalten samt bioämnen vi blandar in i Dieseln i Sverige jämfört med resterande Europa.
DOdell skrev: lör 11 sep 2021, 05:36
kievY skrev: tor 09 sep 2021, 12:56 Märkte du någon skillnad? Har hört folk säga att de märker stor skillnad på om man tankar i Sverige eller Norge/Europa.
I Sverige använder vi nämligen en diesel som bara används i Sverige medan resterande Europa annan typ, som vi i Sverige kallar för Europadiesel. Europadieseln har högre aromhalt och högre svavelhalt motorn är piggare/drar mindre, nackdelen med högre aromhalt är att de cancerframkallade ämnena finns i bränslet och man kan andas in de vid tankning pga ångan. Samt att man får lite högre NOx utsläpp etc..
Generellt piggare motor! Och milen blev längre per tank. Dvs lägre förbrukning.

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]