Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1462930
LOB skrev:Åka dit för att beställa? Annars kan man ju ringa sin volvohandlare så fixar de vanligtvis reservdelen till nästa dag. De amerikanska försäljarna har delkatalogen med Volvos artikelnummer på nätet. T.ex
https://www.volvopartswebstore.com/
Det är telefonkö mm till närmaste ÅF. Sen måste man åka dit, stå i kö osv. Varför ska det vara en mycket sämre upplevelse än att beställa online som går med allt annat? Det är en alldeles för omständig upplevelse jämfört med trodo, autodoc mm. Men jag skulle gärna ha möjligheten att beställa originaldelar på samma sätt samt gärna från Sverige för snabb leveranstid. Sist tog det 1v från autodoc. Inte långsamt men kanske inte så snabbt heller.
#1462961
Jag är väldigt glad att jag har personlig mailkontakt med en reservdelsförsäljare hos min lokala Biliafilial, funkar huuur bra som helst. Men man blir ju lite bortskämd för det är jobbigt när han är ledig och man behöver prylar :)
#1462978
MartinS skrev: tor 09 sep 2021, 20:55 Jag är väldigt glad att jag har personlig mailkontakt med en reservdelsförsäljare hos min lokala Biliafilial, funkar huuur bra som helst. Men man blir ju lite bortskämd för det är jobbigt när han är ledig och man behöver prylar :)
Din reservdelskille kanske älskar sitt jobb och gillar när han får nya uppdrag av dig… :-D
/Bo
#1517484
Trodo har generellt jättedåliga priser på Volvo-orginaldelar (volvo art. nummer). Betydligt billigare direkt hos Volvo ÅF här i Sverige. Men köper man från tillverkarna som Volvo använder som leverantör via Trodo så blir det betydligt billigare. Skandix har bra utbud och helt okej priser. Finns ofta båda volvo orginal eller eftermarknadsdelar att välja på därifrån. De har även oem-artikelnummer som referens som man kan använda vid beställning via Volvo-ÅF i Sverige och man vill beställa över telefon. Fick tag i en bakre krängningshämmare till V70R första generationen via Skandix när Volvo ÅF i Sverige inte kunde få fram den.
#1517488
SubMarine skrev: tis 01 nov 2022, 22:56 Trodo har generellt jättedåliga priser på Volvo-orginaldelar (volvo art. nummer).
Inte om man köper OEM-delar, t.ex. SKF hjullager. Kostar typ mindre än hälften av vad Volvo tar (hos Volvo får man FAG iofs, även de brukar finnas hos trodo till halva priset. Personligen betraktar jag SKF som bättre :-D) Det är säkert olika från fall till fall, man får kolla runt.
#1517490
Erik Å skrev:
SubMarine skrev: tis 01 nov 2022, 22:56 Trodo har generellt jättedåliga priser på Volvo-orginaldelar (volvo art. nummer).
Inte om man köper OEM-delar, t.ex. SKF hjullager. Kostar typ mindre än hälften av vad Volvo tar (hos Volvo får man FAG iofs, även de brukar finnas hos trodo till halva priset. Personligen betraktar jag SKF som bättre :-D) Det är säkert olika från fall till fall, man får kolla runt.
Det var detta jag beskrev med min tredje mening. Det jag menade med min första mening var att om man köpte en artikel som på Trodo beskrivs som "Volvo Geniune" eller liknande så var priset mycket högre än hos Volvo själva.
#1517492
Är precis på väg att beställa kamrem, fjärde bytet närmar sig med stormsteg..
Alla här verkar rörande eniga om att det är INA som sitter på som original från fabrik
Trodo: Tand/styrremssats INA 530 0063 10, 907 SEK.
Volvopartswebstore: TIMING BELT KIT, Part Number: 30758261, 162 USD. Tyder på att det kostar minst 1620 kr i SE,
förmodligen mer pga försvagad SEK vs USD.
Scandix 206 EUR

Passar på och beställer gasfjädrar till bakluckan, Stabilus Lift-o-Mat satt på när bilen var ny:
Trodo: Gasfjäder, bagageutrymme STABILUS 3958IA, 243 SEK/st.
Hatch Lift Support. GAS SPRING, Part Number: 9485548, 102 USD. Över tusenlappen per styck. :-o
Scandix "OEM quality" 28,57 EUR

Ser ut som man sparar en rejäl peng på att handla dessa bitar hos trodo även om det går en hundralapp i frakt. Sorry Volvo :-D
#1517502
Har köpt flera kamremmar till min 745-a med B234F motorn hos Trodo och det har funkat bra. Bara bytt remmen (inte rullarna) och den har kostat c:a 350 kr. Rullarna smörjer jag, byter vid max 5 år. Ska byta till sommaren (igen) då det börjat läcka olja någonstans där (p-boxar?)

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]