Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1461802
Har just köpt modellanpassad bakre ljuddämpare och slutrör från biltema..
Det är "muffändar" i färdriktningen.. Trevligt, men undrar hur monteringspastan fungerar.. Sväller den när den härdar av värmen eller stelnar den bara liksom.. Min fundering grundar sig i att det är väldigt tajt passning (som sig bör) när muffarna träs över rören.. Så om man lagt på pasta så kommer ju muffen skjuta den framför sig, typ skrapa bort den när man trär muffen över röret man ska koppla ihop med..?
#1461809
Finns olika, vissa härdar och vissa blir typ som ett hårdare skumgummi.
Den främsta fördelen med avgaspasta är att rörskarvarna inte rostar ihop lika lätt, vilket möjliggör relativt enkel demontering i framtiden.
Får man ett avgasläckage på relativt nya avgasdelar är det nästan uteslutande dåligt åtdragna rörklämmor som är orsaken, inte avsaknad av avgaspasta. Avgaspasta kan även hjälpa om man skarvar på nytt rör på ett gammalt rostigt rör, då rostporerna kan försämra tätningen mellan rören. Men jag anser att det går lika bra att bara slipa av rosten istället. Är det så rostigt att det inte går att enkelt slipa bort ska röret bytas.
#1461817
Jag använder Biltemas monteringspasta och det funkar som "Lucif3r" beskriver och det blir "sten hårt" och funkar bra när man skarvar "gammalt och nytt"
Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Hur i hela friden ska man bära sig åt f[…]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.

En ny motor i snitt var 15000 mil... Det blir int[…]