Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej!

Är det nån som har erfarenhet av Biltemas "originalkopior" av ljuddämpare/avgasrör till t ex V50 m fl, nu för tiden..? T ex bakre ljuddämpare artnr 92-3168.
Är det alltid "muff-fattning" på dessa, eller är det "svetsändar" i båda ändar liksom? (frågar för jag har inte haft möjlighet att åka å kika och Biltema behagar inte svara på mejl särskilt fort (1,5v sen jag mejlade nu ;)
Hur är det med passform, hållbarhet och ljudet? Det är ju en j*kla prisskillnad mot Bilia/Adcenter/Mekonomen..
Vår bil är en V50 1,8F MY08..
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag köpte Biltemas halvsats till min 745 GLT 16V 2008 när jag fick bilen (den hade stått ett tag då). Fick byta igen 2018 så det ska man ju inte klaga på. Då hade dom inte halvsats längre så jag fick "plocka ihop" delar från andra modeller. Dom hade allt utom fästet på bakre ljuddämparen och slutröret. Dock kunde jag använda just dom delarna igen. Min modell är utrustad med 2,5" system, därav problemet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Satser brukar nästan uteslutande ha muffar som fästs med klämmror.
Köper man lösa rör och dämpare så kan man ofta välja med eller utan muff.

Avgassystem i vanligt svartstål brukar hålla rätt länge om bilen används, 10+ år är absolut ingen ovanlighet. Värmen från avgaserna hjälper till att hålla rosten borta.
Står den däremot parkerad långa perioder så kommer rosten desto fortare.
Det finns ju färg för avgassystem man kan spruta på utsidan av rören, det bör förlänga livstiden ytterligare. Har ingen aning om hur effektivt det är i praktiken dock.
av Okalettos
Så, nu är modellanpassad bakre ljuddämpare och slutrör inhandlat på Biltema.. Det är muffändar ja..
Passade även på att köpa modellanpassad "upphängningssats" för det är kanske lika bra att byta ut gummiupphängningarna som hängt med i 19.000mil..
Det som slog mig med den nya ljuddämparen är att svetsarna mellan rör och burk varken är syrabetade eller slipade, däremot lackade.. Det kanske är sådana saker som gör att samma ljuddämpare på ad/mekonomen/bilia är 3-4ggr dyrare..
av KalleJ
Tillbringade lördagen med att byta hela avgassystemet från flexröret på en Ford Focus Kombi -05. Biltema köper jag nog inte igen till någon bil man bryr sig om.
Slutröret passade inte ens kombi-modellen trots reg.nr och att allt ska passa enligt Biltema. Så blev en skarvmuff, fulmek och kapa lite i plasten på stötfångaren bak för att få det att passa.
Trodo eller avgassystem.eu eller något annat får de bli på finare bilar.

Hur gick det för @Okalettos med monteringen?
av lillpip
Köpte mellanljuddämparen (kommer färdig svetsad med rör å allt å är drygt 2,5m lång satsen) samt bakre ljuddämparen på Biltema till sambons Saab 9-3 2008. Kapade strax efter flexröret å måttade in den. Det var muffanslutning så det var riktigt fint att få dit allt. Totalt gick det på 1998 kr (999+999) jämfört mot mekonomens 4016 kr (1859+2157). Säkert skillnad på grejerna men bilfan har gått 33000 mil så Biltemas duger fint.
Nu var inte detta kanske någon hjälp ang din specifika volvomodell, men ville bara dela med mig av min erfarenhet med Biltemas och tyckte detta var helt ok för pengen och montaget var utan problem!
av MickeM
Satte Biltemas bakre dämpare på den V70N 2005 jag körde då.
Skulle passa 2001 - 2005 med bensinsugmotor och det gör den, MEN slutröret är för kort för att det ska vara snyggt på facelift (2005 och senare)
Jag tog dock orginalets kromade slutrör och satte på Biltemadämparen. Hur bra som helst.

Den dämparen satt i 4år och tusentals mil utan några som helst bekymmer. Jag vet att bilen rullar än för den såldes lokalt. Säkert samma dämpare.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]