Olja där det inte ska vara olja....
Postat: sön 22 aug 2021, 22:41
Har en liten Seat med VW-gruppens 1.0 TSI som var inne på service hos märkesverkstaden. Efter detta noterade jag att det förekom olja i motorutrymmet. Torkade rent men dagen efter hade det ändå sipprat ut lite (vi pratar någon droppe eller två). Osäker på om bilen ens rullade mellan kontrollerna. Se bild var oljan fanns.
Kontakt togs med verkstaden. Liksom jag var inne på trodde mekanikern att de spillt vid servicen. Åkte och visade upp bilen. Mekanikerna förklarade att det inte passerade någon olja innanför där det förekom olja. Därmed måste det vara olja som spillts ut.
Efter att jag kom hem så klickade jag bort "luftröret" (ja, jag kallar det så i brist på annat) och noterar då att det är en del olja mellan själva luftröret och den metalldel den omsluter. Se bild.
Det svarta luftröret omsluter nog metalldelen med 2 cm marginal. Trots det har det alltså kommit in olja innanför. Det verkar dock inte vara någon olja i själva metalldelen/hålet utan det är mellan den svarta plasten och metallen.
Jag ser inga spår efter att någon olja torkats bort/spillts någon annanstans förutom på övre delen av luftröret (lite blankare parti på bilden på motorn). Känns dock långsökt att det skulle runnit ner därifrån ändå ner till oljan där den påträffades.
Samtidigt känns det långsökt att olja spillts ut och att den hoppat innanför mellan metalldelen och den svarta plastkåpan som alltså har ett överlapp på 2 cm.
Är det någon som har någon idé på hur VWs motorer är uppbyggda om det ö ht kan komma någon olja dit det faktiskt kommit eller om det måste handla om att någon spillt olja någonstans?
Kontakt togs med verkstaden. Liksom jag var inne på trodde mekanikern att de spillt vid servicen. Åkte och visade upp bilen. Mekanikerna förklarade att det inte passerade någon olja innanför där det förekom olja. Därmed måste det vara olja som spillts ut.
Efter att jag kom hem så klickade jag bort "luftröret" (ja, jag kallar det så i brist på annat) och noterar då att det är en del olja mellan själva luftröret och den metalldel den omsluter. Se bild.
Det svarta luftröret omsluter nog metalldelen med 2 cm marginal. Trots det har det alltså kommit in olja innanför. Det verkar dock inte vara någon olja i själva metalldelen/hålet utan det är mellan den svarta plasten och metallen.
Jag ser inga spår efter att någon olja torkats bort/spillts någon annanstans förutom på övre delen av luftröret (lite blankare parti på bilden på motorn). Känns dock långsökt att det skulle runnit ner därifrån ändå ner till oljan där den påträffades.
Samtidigt känns det långsökt att olja spillts ut och att den hoppat innanför mellan metalldelen och den svarta plastkåpan som alltså har ett överlapp på 2 cm.
Är det någon som har någon idé på hur VWs motorer är uppbyggda om det ö ht kan komma någon olja dit det faktiskt kommit eller om det måste handla om att någon spillt olja någonstans?