Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1461526
Nja, det är nog inte så mycket trängre där under än en gammal 850/V70 när man tar bort alla plastkåpor, vilket är gjort tämligen snabbt.
Det ser värre ut än det egentligen är. Säkert halvt på flit för att "skrämma bort" folk från att skruva själva :-)
av SubMarine
#1461590
lennarte skrev: 3-dje bilden, det är själva elmotorn eller? Känner igen kontaktstycket och vinkelkopplingen från servomotorerna från den tiden jag jobbade med dessa.
Tredje bilden är med största sannolikhet invertern. Elmaskin sitter väl på bakaxeln på de där?
Användarvisningsbild
av bem
#1461614
SubMarine skrev: tis 31 aug 2021, 07:32
lennarte skrev: 3-dje bilden, det är själva elmotorn eller? Känner igen kontaktstycket och vinkelkopplingen från servomotorerna från den tiden jag jobbade med dessa.
Tredje bilden är med största sannolikhet invertern. Elmaskin sitter väl på bakaxeln på de där?
Det står varningsskylt man inte skall beröra den där silvriga lådan som står på höjden till höger i motorutrymmet. Och en skylt High voltage (400 volt).
Ja elmotorn sitter på bakaxeln på V90 T6 Recharge och alla andra Volvo laddhybrider.
Lite skillnad på mängden prylar jämfört med motorutrymmet på min första Volvo, en orange 142:a av årsmodell 1973, som jag köpte 1979, samma år jag tog körkortet vid 18 års ålder.
/Bo
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1461627
Fast 140-serien var ju inte direkt dom rymligaste motorrummen heller. Släng på ett par gigantiska plastkåpor över motorn likt moderna bilar så ser dom nästan identiska ut :-D Gamla rödblockare är större större än man kan tro vid första anblick...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1461636
Malmstroem skrev: mån 30 aug 2021, 17:38 Det blir lite lättare att komma åt om du tar bort plastskyddet ovanpå motorn (sitter i fyra plasttorx). Då får du se ännu flera rör. :-D
Ta för guds skkull inte bort plastkåporna, du kan få en chock av hur fula moderna motrer är. :P :P :P

Det var länge sedan motorer var så här snygga och inte behövde plastlock :-D
Bilagor
E58D8-CISqyhQ5FHVoUSZg.jpg
E58D8-CISqyhQ5FHVoUSZg.jpg (200.02 KiB) Visad 172 gånger
Användarvisningsbild
av bem
#1461654
VolvoB20 skrev: tis 31 aug 2021, 13:06
Malmstroem skrev: mån 30 aug 2021, 17:38 Det blir lite lättare att komma åt om du tar bort plastskyddet ovanpå motorn (sitter i fyra plasttorx). Då får du se ännu flera rör. :-D
Ta för guds skkull inte bort plastkåporna, du kan få en chock av hur fula moderna motrer är. :P :P :P

Det var länge sedan motorer var så här snygga och inte behövde plastlock :-D
Ja man kan ju nästan tro plastkåporna är till för att skyla nåt riktigt fult därunder. Tror jag låter plastkåpan sitta där den sitter på min V90 T6 Recharge. Nån fin designad och målad motor som den du la bild på a la Alfa Rameo lär det ändå inte finnas under plastkåpan på min bil.
/Bo
av Malmstroem
#1461666
Det finns lite ljuddämpande material i plastkåpan, så den är inte bara till för att dölja rören.
V70 T6 304hk tråden

Nja, det finns de som gillar beige också. Ja[…]

Hade inte kört en sekund.. Ner med trå[…]

Svajig tomgång

99% spjällhuset. Som tur har du ett spjä[…]

Monterat den hälft av hjulbultarna som h[…]