Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 20FJan
#1459594
Fanns två länkar till deras källa, men hittar inte den infon du visar. De räknar på värdeminskning och skatten är med. Kostnaden skiljer inte märkbart mot finland. Skulle finland ha så mycket lägre medelinkomst verkar osannolikt, att 58000 är 75% av sveriges inkomst är ju inte heller rätt antar jag… nåt är det som jag missar.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1459600
20FJan skrev:Fanns två länkar till deras källa, men hittar inte den infon du visar. De räknar på värdeminskning och skatten är med. Kostnaden skiljer inte märkbart mot finland. Skulle finland ha så mycket lägre medelinkomst verkar osannolikt, att 58000 är 75% av sveriges inkomst är ju inte heller rätt antar jag… nåt är det som jag missar.
https://www.numbeo.com/cost-of-living/c ... try=Sweden

3:e området, Transportation.

Autocosts info är baserat på uppgifter från 223 slumpmässiga personer (av c:a 5 000 000 bilar), kanske inte ett helt korrekt snitt där heller.
av 20FJan
#1459662
Enligt den här sidan har Finland lite högre meddellön än Sverige, https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/priva ... e#image=25

En beskrivning över hur de räknat hade inte varit fel.
” The results reveal the percentage of each countries’ average yearly salary (per person) required to purchase and run a new car.”
Om det är inköpspriset dom mixat in i årliga kostnader rakt av är väl siffrorna rätt, men hur missvisande blir inte det…
av Lövet
#1459671
20FJan skrev:Om det är inköpspriset dom mixat in i årliga kostnader rakt av är väl siffrorna rätt, men hur missvisande blir inte det…
Ja nåt märkligt har de gjort. Medianlönen i Sverige är 384.000kr. 51% av det är 195.000kr ungefär. Att det skulle kosta det att driva runt en Golf/Corolla årligen är förstås helt vansinnigt. I verkligheten kostar de 30-40 tusen att privatleasa och sen lite soppa på det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1459790
Lövet skrev: ons 18 aug 2021, 18:35
20FJan skrev:Om det är inköpspriset dom mixat in i årliga kostnader rakt av är väl siffrorna rätt, men hur missvisande blir inte det…
Ja nåt märkligt har de gjort. Medianlönen i Sverige är 384.000kr. 51% av det är 195.000kr ungefär. Att det skulle kosta det att driva runt en Golf/Corolla årligen är förstås helt vansinnigt. I verkligheten kostar de 30-40 tusen att privatleasa och sen lite soppa på det.
Turkiets medianlön 96.000 och 652 % enligt tabellen ger att det kostar 631.000 kr / år att ha en Golf/Corolla per år i Turkiet.

Om nu inte lönerna har fallit dramatiskt.

"Turkey, ranked as the most expensive place to own a car within our research and requires more than 6 times the average Turkish annual salary to buy and run a car,"

Känns smådyrt,
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1460780
Det är fan i mig inte billigt med bil här i svedala. Än sen om det skulle va ännu dyrare i nått annat land :bored: .
Användarvisningsbild
av Derank
#1460795
jo, det är billigt
#1460797
Ser man till hur många som faktiskt har möjlighet att ha råd att ha bil så måste man ändå se att det är rätt billigt att ha bil i Sverige. Nästan alla som har ett jobb kan ha råd med bil.
Jag har haft bil sen jag blev 18 år. Alltid finansierat bensin och omkostnader själv, även när jag studerade. 4-5 timmar extrajobb i butik per vecka finansierade bilägandet då. Såklart ingen ny bil... men ändå, det är skapligt billigt med bil i Sverige. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1460801
joel80 skrev: ons 25 aug 2021, 23:05 Ser man till hur många som faktiskt har möjlighet att ha råd att ha bil så måste man ändå se att det är rätt billigt att ha bil i Sverige. Nästan alla som har ett jobb kan ha råd med bil.
Jag har haft bil sen jag blev 18 år. Alltid finansierat bensin och omkostnader själv, även när jag studerade. 4-5 timmar extrajobb i butik per vecka finansierade bilägandet då. Såklart ingen ny bil... men ändå, det är skapligt billigt med bil i Sverige. :)
Samma här. Finansierat själv genom att alltid köpa bil kontant för sparade pengar istället för att låta någon bank eller leasingföretag finansiera min bil.



Har en del bekanta som inte äger någonting i denna värden alls, ändå bor de i fina hus, lyxiga sommarstugor, åker lyxiga bilar och båtar

Lite som den gamla Gösta Ekman sketchen när han leasar barn med tindrande ögon, leasar gran och leasar julklappar och sedan lämnar tillbaka alltihop efter jul.

Allt ägs av banker, finansbolag och de betalar bara ränta och !easingavgifter.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]