Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Libbe
#1458516
Frihjulet gick sönder på min Generator i December 2020* Och man behöver Specialverktyg för att byta o montera dit nytt Frihjul.Dom är ganska dyra.
Och jag skulle ju åka till Dalarna vid Juletiden var det meningen. Allt var redan betalt och bokat inför resan. Jag MÅSTE ju bara reparera bilen? Och det ända som var öppet? Var just biltema. Alla andra detaljerade reservdelsbutiker hade stängt inför julen.

Biltema hade då 2 Stycken kompletta Generatorer till min bil. Eftersom bilen stod,fick jag ta kommunala färdmedel till Biltema! Jag valde den billigare varianten av Generator för 2200:- Kronor. Glad i vågen åkte jag hem för att montera! När allt var färdigt monterat. Drog jag igång bilen och gjorde en kontrollmätning? För att se om allt var schysst? Generatorn var Sten död ifrån Biltema. Den laddade inte alls? Jag blev arg,fick plocka bort den igen, och åter en resväg tillbaka till FELTEMA. Väl där fick jag reklamera produkten! DÅ valde jag att välja den andra generatorn för 2600:- och sköt till 400:- Den skulle passa och stämma med min Motorbeteckning.

Hem igen,och montera denna Generator då! Allt gick bra med montering av den. Och sedan drog igång bilen igen. Gjorde samma Kontrollmätning igen på denna också! Och den Fungerade? Grattis Biltema! Den laddade över 14V så den fungerade. Nu i måndags fick jag ta starthjälp när jag var ute och åkte????????

¤Skall det här inte fungera????
¤Är det fel på Nya Batteriet?? (Inköp Januari 2021*)
¤ Varför Starthjälp mitt i sommaren?

Jag åkte direkt hem. Och gjorde samma kontrollmätning på Generatorn som är köpt för 7 Månader sedan. Resultatet blev att den laddar EJ? Tror du jag blev Happy?

Jag kommer ALDRIG MER köpa något som är bilrelaterat ifrån Feltema! Och det borde vara Förbjudet för biltema att vara verksamma i landet. För deras Bra skiit dom säljer.........


Jag har idag lämnat in min Volvo Orginal Generator på Generator Service! -Den har gått 30.000 Mil. -Helt otroligt sa Teknikern......
Den känns fortfarande bra i lagrerna.............


Feltemas Generator håller ej 700 Mil ens,eller inte heller mer än 7 Månader.


Dessutom blev det 600:- Billigare att renovera den hos en sakkunnig Tekniker än kalaset på Feltema!

NO MORE "BIL BUTTRICKS" FÖR MIN DEL
#1458525
Bara för du haft otur på Biltema en gång behöver du inte "klassa ner" dom för det. Jag vet flera som "spytt galla" över vår lokala Volvoverkstad, men som åker dit ändå :-o :-o
#1458528
Jag har bekanta som också "Haft Otur" av köp på Feltema! Där han köpte en generator som slog ut hela EL systemet på bilen. Det kostade 13,802:- På Mekonomen för den reparationen! Det visade sig att det var Fel på Generatorn han köpt ifrån Feltema. Efter mkt krigande med Feltema! Som sålt en felaktig produkt. Fick Feltema ta verkstads kostnaden........
#1458531
lennarte skrev: ons 11 aug 2021, 19:25 Bara för du haft otur på Biltema en gång behöver du inte "klassa ner" dom för det. Jag vet flera som "spytt galla" över vår lokala Volvoverkstad, men som åker dit ändå :-o :-o
1gång?
Det är ju 2 ggr......

Det är två generatorer på 7 Månader.........
#1458548
Jag skulle köpa en spolmuff modell större till min utombordare (115 hk) hos Biltema på semestern nu i juli. Jag kollade noga på webben på Biltemas hemsida att den fanns i lager i den butik jag skulle åka till ca. 6 mil hemifrån. Väl hos den Biltemabutiken leta jag upp rätt hylla i Båtavd. Där spolmuffen skulle ligga gapade det tomt. Jag gick iväg till ett biträde ute i butiken och sa att det står på webben och när jag söker i Er dator att spolmuffen jag söker finns i lager. Killen kollar, jo det stämmer, han går iväg ut på lagret men kommer tillbaka ganska fort efter att ha konstaterat spolmuffen var slut på lagret. Jaha, bara konstatera att deras lagersaldo i den här butiken inte stämde med verkligheten. Nåväl det finns en Biltemabutik ytterligare 6 mil bort. Jag kollar på webben på den butiken och jo de skall ha 20 st spolmuffar i lager. Bestämmer mig för att åka dit. När jag kommer fram traskar in i butiken och går till båtavd. Kikar i hyllan där den större kraftigare spolmuffen borde ligga men det gapar tomt. Går iväg efter ett butiksbiträde och säger som det är. Han säger att han såg redan igår att spolmuffarna var slut men han gick iväg ut på lagret för att se om det verkligen var slut där också. Han kom tillbaka efter 5 min och sa, tyvärr det finns inte på lagret heller.
Jaha, då var det bara dra sig hemöver 12 mil, totalt 24 mil till ingen nytta. När jag kom hem fick jag dra iväg med båttrailern och lägga i båten i sjön och starta motorn och konstatera att jag hade kylning som funka (vattenstrålen från vattenpumpen, impellern) och att motorn starta och inte läckte olja t.ex. från växelhuset. Hade nämligen gjort service på motorn (bytt motorolja, olja i växelhuset, smort in propelleraxeln, sprutat in fett i alla fettnipplar, bytt tändstift och bensinfilter m.m.). Efter detta litar jag inte på Biltemas lagersaldon.
/Bo
#1458551
Står det 1st i lagersaldo kan man aldrig lita på det. Skyltex, folk stjäl, returer som blir fel osv. 20st låter som en hel låda är borta eller ligger på lagret där hen inte orkade leta.

För övrigt har jag jag dåliga erfarenheter av Biltemas spolmuffar ändå. De sluter inte tätt, hårt och dåligt gummi. De som exempelvis SeaSea säljer är mkt bättre men kostar också en hel del till. Men sannolikt värt det om du räknar in 24 mil också ;)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]