- ons 11 aug 2021, 04:31
#1458392
Sicken tur jag hann få min Volvo V90 Recharge Inscription levererad nyligen.
Eftersom det är 90 serien ”försvann” inget som Driver Awareness där BLIS ingår. 90-serien var prioriterad av Volvo. Men leveransen sköts upp 6 gånger på min bil, en 2022:a med Google Android Automotive infotainment. Nu står min bil hos min Volvohandlare i deras bilhall i avvaktan på att reg.skyltarma skall komma (fattar inte varför det tar sån tid få fram reg. skyltarna). Om, vilket inte hände men det var på håret, jag hade hamnat i produktionsstoppet dom nu gör på Volvo i Torslanda hade jag nog fått spader. Jag är inne på 24:e veckan sen beställningen i februari och ännu har jag inte bilen. Volvo hann bygga den innan stoppet men nu är det återförsäljaren som tar tid på sig.
Åkte förbi handlaren ikväll och kikade in i hallen, där inne står min bil utan reg.skyltar. Så nära…
Bara vänta och hoppas de där jädra reg.skyltarna sitter på bilen snart…
Hoppas nu bilindustrin hädanefter inte fortsätter lägga för många ägg med chip i samma korg utan ser till det finns chip i vår del av världen, Europa, och inte är helt beroende av landet i öst som chipleverantör. Risken för att fordonstillverkarna skulle få en chipbrist någon gång under sådan förutsättning med få tillverkare av chip i det stora landet i öst kan ju knappast vara nån överraskning och vilka följder det skulle kunna få.
Det är tur också att jag behållit min nuvarande bil under den här rekordutdragna ”bilaffären” som visade sig bli en lång radda uppskjutna leveranser i mitt fall. Det gick väldigt bra fram till juli 2021 för Volvo men juli gick sämre har jag läst. Vem beställer en ny Volvo i dagsläget med de förutsättningar som nu finns: chipbrist och produktionsstopp? Skulle du? Å andra sidan troligen liknande problem hos andra biltillverkare så… Vi får verkligen hoppas chipbristen ebbar ut snart.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.