Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1458357
Hmmm, rullade inte produktionen hos Volvo PV en vecka under semestern? Personalen fick bonus om de jobbade osv ?

Scania hade en extra vecka semester istället.
Sägs att det betalats extra för en del komponenter också.

Det snackas om att det kan bli fler företag drabbade i höst med.
#1458363
Det är säkert komponentbrister hos både Volvo och andra men Volvos stora försäljnings tapp påverkar nog också
Det är nog många som gått ifrån sina köp/ beställningar under våren sommaren när dom erbjudits "B" versioner av bilarna
Jag själv skulle ju aldrig köpa en Volvo som skulle levererats utan 360 kamera ,blis och andra säkerhetsystem mm
#1458392
Sicken tur jag hann få min Volvo V90 Recharge Inscription levererad nyligen.
Eftersom det är 90 serien ”försvann” inget som Driver Awareness där BLIS ingår. 90-serien var prioriterad av Volvo. Men leveransen sköts upp 6 gånger på min bil, en 2022:a med Google Android Automotive infotainment. Nu står min bil hos min Volvohandlare i deras bilhall i avvaktan på att reg.skyltarma skall komma (fattar inte varför det tar sån tid få fram reg. skyltarna). Om, vilket inte hände men det var på håret, jag hade hamnat i produktionsstoppet dom nu gör på Volvo i Torslanda hade jag nog fått spader. Jag är inne på 24:e veckan sen beställningen i februari och ännu har jag inte bilen. Volvo hann bygga den innan stoppet men nu är det återförsäljaren som tar tid på sig.
Åkte förbi handlaren ikväll och kikade in i hallen, där inne står min bil utan reg.skyltar. Så nära…
Bara vänta och hoppas de där jädra reg.skyltarna sitter på bilen snart…
Hoppas nu bilindustrin hädanefter inte fortsätter lägga för många ägg med chip i samma korg utan ser till det finns chip i vår del av världen, Europa, och inte är helt beroende av landet i öst som chipleverantör. Risken för att fordonstillverkarna skulle få en chipbrist någon gång under sådan förutsättning med få tillverkare av chip i det stora landet i öst kan ju knappast vara nån överraskning och vilka följder det skulle kunna få.
Det är tur också att jag behållit min nuvarande bil under den här rekordutdragna ”bilaffären” som visade sig bli en lång radda uppskjutna leveranser i mitt fall. Det gick väldigt bra fram till juli 2021 för Volvo men juli gick sämre har jag läst. Vem beställer en ny Volvo i dagsläget med de förutsättningar som nu finns: chipbrist och produktionsstopp? Skulle du? Å andra sidan troligen liknande problem hos andra biltillverkare så… Vi får verkligen hoppas chipbristen ebbar ut snart.
/Bo
#1458407
KalleJ skrev:Hmmm, rullade inte produktionen hos Volvo PV en vecka under semestern? Personalen fick bonus om de jobbade osv ?

Scania hade en extra vecka semester istället.
Sägs att det betalats extra för en del komponenter också.

Det snackas om att det kan bli fler företag drabbade i höst med.
Fabriken började producera i måndags efter 3 veckors semesterstängt. Så om det stämmer att man stoppar igen blev detta dyrt med bara tre veckors planerad stängning...

/Thomas
#1458489
Det är många tillverkare med problem du aldrig hör om.
Vi fick 2 nya opel vivaro-e L3 levererade den här veckan, och de var tvungna att kolla så ratten var av rätt typ, de hade fått montera ”fel” på fabriken för att få ut bilarna då rätt typ innehöll nån restad halvledare.

Dragkrokarna är också restade, dock är det knappast halvledarbristen som spökar där
#1458595
TommyP86 skrev:Det är många tillverkare med problem du aldrig hör om.
Vi fick 2 nya opel vivaro-e L3 levererade den här veckan, och de var tvungna att kolla så ratten var av rätt typ, de hade fått montera ”fel” på fabriken för att få ut bilarna då rätt typ innehöll nån restad halvledare.

Dragkrokarna är också restade, dock är det knappast halvledarbristen som spökar där
Ja, det är tyvärr inte bara halvledare det är brist på som sagt. Även diverse metalltyper är bristvaror :oops:
Ska bli spännande nu efter semestern om vi slipper stå i dagar pga materialbrist, som vi fick göra innan semestern :party:
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]