Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av TEPA307
#1455162
Hej!

Jag har nyligen köpt en s90. Är tidigare ägare till en s80 av 14 års modell. Under hemfärden från bilhandlaren (drygt 50mil) funderade jag mycket över hur en volvo har förändrats. Om jag hade möjligheten att välja mellan en s80 och en s90 till en färd mellan Malmö och Haparanda hade jag valt en s80 då jag finner en s80 mycket bekvämare. Vad väljer ni?

MVH/TEPA
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1455179
Bekvämlighet så litar jag på ditt omdömme.
Utseendemässigt gillar jag s80(l) framför s80n heter den väl. s90 är ju snygg som fan...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Funk
#1455194
Även om jag gillar dotterns S80 D5 (2011) så tar jag min S60 eller företagets S90 varje dag i veckan. Om man gillar mjuka stolar så kan jag förstå att man föredrar den äldre, men å' andra sidan att stolen är skön i sig hjälper inte mig då sittställningen är såå mycket bättre i de nya volvosarna (XC40 undantaget). Ja faktum är att om jag funderar på det så kan jag inte komma på något som är bättre på S80:n , förutom några detaljer i och kring infotainmentsystemet.

/Thomas
Användarvisningsbild
av bem
#1455200
TEPA307,
Kan du beskriva hur bekvämligheten upplevs bättre i S80 än S90?
Jag har en V70 MY 14 (snarlik S80 MY14 du hade) men har en V90 hos min Volvohandlare nybyggd som jag skall få hämta endera dan. Jag körde demobilar i våras V90 D4 (2021:a) och V90 T6 Recharge ( 2021:a). Visst satt jag bra och så i V90 (det var Comfortsäten i skinn med dynförlängare för låren) men jag tycker nästan jag sitter bättre i sätena i min V70 Momentum Business MY14, precis rätt hårdhet i sätena. Lite som prinsessan på ärten. Standardsätena i V90 (ej Comfortsäten) tycker jag inte alls kändes så värst bekväma i de V90 jag suttit i, t.ex. lårstödet är alldeles för kort.
Sen ryms ju i ordet bekvämlighet mycket mer, men ovan är det jag främst tänker på. Men även att de V90 jag provkörde sammanlagt 6 dagar, 3 dagar med vardera V90 D4 resp. V90 T6 Recharge bägge utrustningsnivån Inscription), var stötigare, speciellt på grusväg med ett och annat potthål. Men det beror nog mycket på 19 tum hjulen som satt på. Men med luftfjädring hade det nog blivit bättre men inte skall man behöva ha det för att slippa hoppighet på något sämre vägunderlag tycker jag, som min V70 MY14 klarar galant och har så gjort sommar som vinter under alla år jag haft den sen den var ny. Men på fin jämn asfalt ligger en V90 otroligt fint på vägen, det gör väl din S90 också gissar jag.
/Bo
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]