Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
#1455058
Semester resa på G, funderar vad som gäller om man är i behov att bärga bilen, då vi har hund med oss, får man ha honom kvar i bilen under bärgningen?
Eller är det Taxi som gäller?

Skickat från min moto g(7) power via Tapatalk

#1455102
Jag mötte en bärgare på Öland igår med en XC60 på flaket.
Ägaren satt i bilen med rutorna nere. :-)

Sen kan man ju fundera på om hunden får åka i eventuell hyrbil från Hertz eller annat bolag.
Användarvisningsbild
av perin
#1455165
Jag har sett även innan Covid-19 personer sittandes i sina bilar på bärgaren. Det mest komiska jag sett var en bil som var lastad med framänden av bilen pekandes bakåt (alltså omvänd mot körriktningen). Personerna såg alltså när bilarna kom ifatt bärgaren. Jag blev minst sagt lite paff när jag såg två stycken sitta i den bärgade bilen.
av Zoux
#1458781
Jag och min familj fick också åka bärgare i vår bil, på flaket. Ifrågasatte det ådetgrövsta, kan ju inte vara lagligt nånstans. Men kl var 20 en lördagskväll och familjen ville hem, så jag fick ge mig.

Rimligen borde Volvo On Call betala en taxi för familjen i det läget. Polis borde kunna bötfälla alla i bilen på flaket och dra in körkort för bärgare, så för helt otroligt att bärgarna ens erbjuder detta.
#1458789
Zoux skrev:Jag och min familj fick också åka bärgare i vår bil, på flaket. Ifrågasatte det ådetgrövsta, kan ju inte vara lagligt nånstans. Men kl var 20 en lördagskväll och familjen ville hem, så jag fick ge mig.

Rimligen borde Volvo On Call betala en taxi för familjen i det läget. Polis borde kunna bötfälla alla i bilen på flaket och dra in körkort för bärgare, så för helt otroligt att bärgarna ens erbjuder detta.
Vad skulle vara olagligt med det?
av Lövet
#1458791
Zoux skrev:Jag och min familj fick också åka bärgare i vår bil, på flaket. Ifrågasatte det ådetgrövsta, kan ju inte vara lagligt nånstans. Men kl var 20 en lördagskväll och familjen ville hem, så jag fick ge mig.
Jo det ska vara lagligt tydligen. Görs hela tiden numera.
Användarvisningsbild
av perin
#1458798
Jag kom ifatt en bärgare en gång med ägarna sittandes i bilen och den bärgade bilen var lastad med fronten på bilen mot körriktningen så personerna i bilen såg när man kom ifatt bärgarbilen, det såg lite komiskt ut faktiskt. :-)
Det är möjligt att man alltid bärgar så om det ska sitta någon i bilen så man har ryggen i färdriktningen.
Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batter[…]

Tack, ska kika. Försökt rikta in mig mot[…]