Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1454522
Jag har varit på väg att sälja min V50 ett tag, enligt car.info är den värd 37000:-, jag köpte den för 33000:- så det är väl i de regionerna men jag kan nöja mig med 30000:-.
Nu i sommar har det uppstått två fel; grenrörspackningen läcker och AC:n har lagt av. Sistnämnda kollade jag upp på en verkstad och de konstaterade att det fanns vätska men kompressorn gav inget tryck. Möjligen behöver den shimsas men det kan likväl vara så att kompressorn måste bytas.

Jag gissar att det kan kosta 5-10000:- (eller mer) att åtgärda dessa två fel och frågan är om det är pengar jag får igen. Alternativet är att sälja den i befintligt skick men frågan är då hur mycket felen sätter ner priset.
#1454528
Frågan är om nån är intresserad av en bil nuförtiden som inte har (fungerande) AC?
Du får nog mer i slutändan för en fungerande bil än med ett eller flera mer allvarliga problem, det tror jag.
Men kan ju finnas en köpare som kan fixa problemen för en rimlig peng och kan tänkas köpa den i bef. skick. Svårt val.
Typiskt det skall gå sönder innan man skall sälja bilen. Ugh.
/Bo
#1454532
bem skrev: lör 17 jul 2021, 16:07 Frågan är om nån är intresserad av en bil nuförtiden som inte har (fungerande) AC?
Du får nog mer i slutändan för en fungerande bil än med ett eller flera mer allvarliga problem, det tror jag.
Men kan ju finnas en köpare som kan fixa problemen för en rimlig peng och kan tänkas köpa den i bef. skick. Svårt val. Om det är det är långmilare du har desto mindre anledning kanske att bry sig om att reparera?
Typiskt det skall gå sönder innan man hunnit sälja bilen. Osis.
/Bo
#1454542
Defekt bil kostar inte mycket att köpa.
Även om man kan laga själv vill man ha morot för det.
Jag har själv köpt många trasiga, men då är priset kapat mer än verkstadsreparation skulle kosta, eller, är rena slitagefel som ändå skulle ha fått utföras så småningom.
Alltså, arbetskostnaden är oftast inte ensamt värt besväret att fixa. Delarna behövs ju oavsett.
Man tar också en risk för att man öppnar en "can of worms" när man börjar rota i just gamla ACsystem.
A är trasigt, men man upptäcker att B och C också måste bytas. D går sönder vid demontaget... osv

Så har jag resonerat i alla fall.
Numera orkar jag inte med sådant.
#1454667
bem skrev: lör 17 jul 2021, 16:07 Frågan är om nån är intresserad av en bil nuförtiden som inte har (fungerande) AC?
Du får nog mer i slutändan för en fungerande bil än med ett eller flera mer allvarliga problem, det tror jag.
Men kan ju finnas en köpare som kan fixa problemen för en rimlig peng och kan tänkas köpa den i bef. skick. Svårt val.
Typiskt det skall gå sönder innan man skall sälja bilen. Ugh.
/Bo
Det går. Sålde en Merca C klass förra året. Ac defekt,ABS lampan lyste. La priset 15000 under motsvarande på Blocket. Tog en månad,så var den såld. En bilhandlare som köpte den
S/V60 Polestar utan taklucka

Jag har inte själv kört fyran i Polestar[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney