Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1453711
Ni andra med långmilare, vad har ni med er på långresan? Tänker verktyg (i så fall vad), småfix, säkringar, skruvar, silvertejp, ståltråd. Sånt där som kan vara gött att ha i en förvaringslåda under bagageutrymmesgolvet när man är hemifrån några veckor och kanske inte vill nyttja assistansförsäkringen till smågrejer.
#1453733
Jag brukar plocka med mig lite grejer på långresa samtidigt som jag ställer mig frågan:
”Vad kan jag göra utmed vägen?”
Ja, inte är det mycket. Byta en glödlampa!

Jag har förutom verktyg även reflexvästar till alla, detta sedan det var något lagkrav i något (några) länder på kontinenten som vi bilade till innan pandemin slog till.
#1453741
perin skrev: sön 11 jul 2021, 19:55”Vad kan jag göra utmed vägen?”
Ja, inte är det mycket. Byta en glödlampa!
Jag tänkte mer på arbete under kontrollerade former, inte direkt sittandes till vänster om bilen i mörkret på en obefintlig vägren på en kraftigt trafikerad 2+1-väg, då kommer jag ringa vägassistans med TMA-bil. Men om jag är ute på flera veckors semester med bilen så spenderar åtminstone jag totalt sett mer tid utanför motorvägarna än på.
#1453787
Jag litar till 110% på min bil, så det enda jag har med är reservhjul, domkraft, dragskaft, en flaska glykol och spolarvätsta. Brukar kasta med laptopen också, dock av andra anledningar, men får då på köpet möjligheten att läsa ut felkoder :-)
Dom fel, förutom punktering, som kan uppstå och orsaka driftstopp är ändå inget jag skulle kunna laga "längs vägen", såvida jag inte har hela verkstaden + en reservdelsbil dragandes efter mig :-D
Dom flesta driftstopp-fel går dessutom att smita undan genom att rycka ur vissa sensorer och tvinga in bilen i sitt nödprogram(här underlättar det att kunna läsa ut felkoder). Då kan man i regel ta sig till antingen en verkstad, eller biltema. Verkstäder brukar sällan ha problem att låna ut en skruvmejsel om det behövs, t ex för att byta en sensor. Annars har biltema eller liknande "pissbilliga" verktyg som duger bra för engångsbruk :P

Kapitalras, typ växellåda, skuret lager eller liknande är som sagt inget jag varken kan, eller vill, laga längs vägen. Då får det bli bärgning helt enkelt.
#1453903
TommyP86 skrev: mån 12 jul 2021, 21:00 Jag har en lagningssats från biltema med som fast följeslagare. Saknar reservhjul, därav detta. Annars reflexvästar, en tång och en multibitsmejsel.
Samma här, fast uppladdat portabelt batteri för att ladda mobilen, spännband, straps, små limtuber, startkablar, morakniv, ”fiskben”, 9v batteri och en kabelstump till elhandbromsen, pannlampa samt två varningstrianglar. Varför två, en som sätts ca 100m innan och en som sätts lite längre ut i vägen så folk börjar köra om tidigare, ser ju hur kasst vissa kör vid vägbyggen så..
;-)
#1453905
Micce1980 skrev: mån 12 jul 2021, 21:32
TommyP86 skrev: mån 12 jul 2021, 21:00 Jag har en lagningssats från biltema med som fast följeslagare. Saknar reservhjul, därav detta. Annars reflexvästar, en tång och en multibitsmejsel.
Samma här, fast uppladdat portabelt batteri för att ladda mobilen, spännband, straps, små limtuber, startkablar, morakniv, ”fiskben”, 9v batteri och en kabelstump till elhandbromsen, pannlampa samt två varningstrianglar. Varför två, en som sätts ca 100m innan och en som sätts lite längre ut i vägen så folk börjar köra om tidigare, ser ju hur kasst vissa kör vid vägbyggen så..
;-)
Det där med batteri för att ladda elektronikprylar med är inte en dum idé, jag har funderat över att sätta in något som ständigt ligger och laddas (vid körning) så när man väl behöver det så är det redo. Bra att du påminde mig. ;-)
#1453908
En uppsättning kilrep ligger där. Ett läderfodral med "standard" verktyg typ skiftnyckel, polygrip, ringnycklar, skruvmejslar, tändstiftsnyckel. Även ett riktigt hjulkors några Moraknivar och en yxa.... :-o Och givetvis mina egentillverkade startkablar (av riktigt grova kablar från en skrotad pinnasvets) ifall man stöter på en stor grävmaskin eller hjullastare dom behöver starthjälp...... :sick:
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]