Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1453932
Sopsäck, reflexväst, startkablar, bogserlina och ett finger som kan trycka på VOC-knappen i taket.
#1453959
Typ ingenting mer än vad som alltid ligger i bilen. Försöker alltid att hålla bilen i bra skick. Nytvättad och ren invändigt innan avfärd.
Nu ser vi till att alltid få skjuts till och från flygplatsen eller så parkerar vi i P-garaget ;-)
#1453961
Jag har med förvånansvärt lite saker för att åka så långt hemifrån som jag gör.
Min filosofi är att allt löser sig, oavsett om jag är i Grekland, Spanien, Irland eller på Öland :-)
#1454176
Startkablar eller en liten powerpack starthjälp, lärde mig den hårda vägen via motorcykeln så har jag en på hojen och en i bilen, lite nojigt kanske :-)
Vet inte mer vad man kan behöva för en bil, känns som det är minimalt som man kan göra om det skulle hända något om man börjar med en servad bil......
#1454242
fjohan82 skrev: tis 13 jul 2021, 11:34 Jag har med förvånansvärt lite saker för att åka så långt hemifrån som jag gör.
Min filosofi är att allt löser sig, oavsett om jag är i Grekland, Spanien, Irland eller på Öland :-)
Och i värsta fall får man ut en hyrbil. Meen det är ju trevligt att kunna lösa något om det är relativt lätt ordnat. Idag slutade vår TomTom gps att ladda. Lurade några minuter och eftersom daschcamen får på samma uttag men fungerade borde det vara kabeln till gpsen som strular. Den är gömd under växelspaken med en förgrenare och hade hoppat ur. Stoppade i den och den ville hoppa ut igen. En strap löste det. ;-) I förrgår fick man ju hyvla bort kletig vägmassa med spatel och morakniv. Imorn behövs kanske något annat dras åt. Många saker har man nytta av men klarar sig gör man ju ändå ;-)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
#1454273
Riktigt reservhjul eller nödhjulet Tempaspare om det får plats i bilen skulle jag satsa på för en långresa. Hade en rejäl punka förra året och jag kom väl 500 meter innan däcket var tomt och rullar man sen på ett tomt däck blir både däck och fälg förstört (jag vet).
Visserligen är nog risken för punka ganska liten men lurar alltid där. Har bara haft punka två gånger sen 1979... En gång på vintern, en gång på våren. Ena gången stod bilen still och jag tror nån ungdjävel hade haft lite kul den gången, andra gången kom jag körande sakta efter en villagata och det small som ett gevärsskott med riktig pyspunka.
Reparationssatserna som följer med nyare Volvobilar har jag ingen erfarenhet av att använda och vet inte hur stora hål de kan fixa.
/Bo
#1454366
bem skrev: tor 15 jul 2021, 11:44 Riktigt reservhjul eller nödhjulet Tempaspare om det får plats i bilen skulle jag satsa på för en långresa. Hade en rejäl punka förra året och jag kom väl 500 meter innan däcket var tomt och rullar man sen på ett tomt däck blir både däck och fälg förstört (jag vet).
Visserligen är nog risken för punka ganska liten men lurar alltid där. Har bara haft punka två gånger sen 1979... En gång på vintern, en gång på våren. Ena gången stod bilen still och jag tror nån ungdjävel hade haft lite kul den gången, andra gången kom jag körande sakta efter en villagata och det small som ett gevärsskott med riktig pyspunka.
Reparationssatserna som följer med nyare Volvobilar har jag ingen erfarenhet av att använda och vet inte hur stora hål de kan fixa.
/Bo
Fått två punketringar i hög motorvägsfart. När man lyckats bromsa ned och stoppat på vägrenen så var det bara lite slamsor kvar däcket :-o :-o Då kan man ju försöka med reparatonsstsen :bored: :bored:
#1454446
EbbevonVolvo skrev: tis 13 jul 2021, 02:36 Sopsäck, reflexväst, startkablar, bogserlina och ett finger som kan trycka på VOC-knappen i taket.
fjohan82 skrev: tis 13 jul 2021, 11:34 Jag har med förvånansvärt lite saker för att åka så långt hemifrån som jag gör.
Min filosofi är att allt löser sig, oavsett om jag är i Grekland, Spanien, Irland eller på Öland :-)
Micce1980 skrev: ons 14 jul 2021, 23:46 Och i värsta fall får man ut en hyrbil. Meen det är ju trevligt att kunna lösa något om det är relativt lätt ordnat. Idag slutade vår TomTom gps att ladda. Lurade några minuter och eftersom daschcamen får på samma uttag men fungerade borde det vara kabeln till gpsen som strular. Den är gömd under växelspaken med en förgrenare och hade hoppat ur. Stoppade i den och den ville hoppa ut igen. En strap löste det. ;-) I förrgår fick man ju hyvla bort kletig vägmassa med spatel och morakniv. Imorn behövs kanske något annat dras åt. Många saker har man nytta av men klarar sig gör man ju ändå ;-)
Jag resonerade så här med min förra bil, som var nyare och hade gått kortare, servad på Bilia, helförsäkrad hos Volvia med alla tillägg. Då kör man VOC-knappen och lutar sig tillbaka och låter någon annan göra jobbet, så klart. Poängen med tråden var egentligen, som jag skrev i första inlägget, i första hand för oss med långmilare, och då tänker jag mig någonstans 30k mil och uppåt samt 10+ år på nacken, där inga försäkringsbolag vill erbjuda maskinförsäkring och liknande, där man lär vara en aning mer självförsörjande ute på vägarna.
#1454452
Micce1980 skrev: ons 14 jul 2021, 23:46
fjohan82 skrev: tis 13 jul 2021, 11:34 Jag har med förvånansvärt lite saker för att åka så långt hemifrån som jag gör.
Min filosofi är att allt löser sig, oavsett om jag är i Grekland, Spanien, Irland eller på Öland :-)
Och i värsta fall får man ut en hyrbil. Meen det är ju trevligt att kunna lösa något om det är relativt lätt ordnat. Idag slutade vår TomTom gps att ladda. Lurade några minuter och eftersom daschcamen får på samma uttag men fungerade borde det vara kabeln till gpsen som strular. Den är gömd under växelspaken med en förgrenare och hade hoppat ur. Stoppade i den och den ville hoppa ut igen. En strap löste det. ;-) I förrgår fick man ju hyvla bort kletig vägmassa med spatel och morakniv. Imorn behövs kanske något annat dras åt. Många saker har man nytta av men klarar sig gör man ju ändå ;-)
Så sant!
Eller som talesättet säger: En bra karl reder sig själv. :-)

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]