Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1452638
Garagedomkraftens oljeplugg, påfyllnadsplugg läckte olja.
Det var svårt att få tag på en ny oljeplugg, påfyllnadsplugg till garagedomkraften.
Till slut så hittade jag på Internet, hos Lantlivikuggeboda gummipluggar som passade som oljeplugg till garagedomkraften.

https://www.lantlivikuggeboda.se/_Gummi ... mm-hl.html

Nu så håller garagedomkraften tätt utan oljeläckage och det går bra att hissa och sänka bilen med den.

Är det onödigt att fylla på, ersätta den lilla mängd hydraulolja som läckte ur garagedomkraften?
Garagedomkraften fungerar ju som den ska.
Är det risk att fylla på för mycket olja i domkraften?
Jag vet inte om Allmän Bildiskussion är rätt ställe för denna tråd?
DSC00374-Gamla oljepluggen.JPG
DSC00374-Gamla oljepluggen.JPG (100.67 KiB) Visad 1588 gånger
DSC00406-Nya oljepluggen.JPG
DSC00406-Nya oljepluggen.JPG (43.62 KiB) Visad 1588 gånger
DSC00404.JPG
DSC00404.JPG (79.63 KiB) Visad 1588 gånger
Vänliga hälsningar
Råraksätaren
#1452734
Ingen aning men jag fyllde min när den var i allra lägsta läget för då tar kolven upp mest plats. Fyller du den i upplyft läge så flödar det över när man sänker.
#1452786
Jag kompletterar här med lite erfarenheter: Använd inga vassa verktyg om ni skall lossa gummipluggen. Alltså inga skruvmejslar eller liknande för att lossa pluggen. Gummit skadas direkt och läcker sedan.
Försök med något mjukare material, t.ex en glasspinne som ni har putsat mjuka runda kanter med slippapper.
Detta gäller både garagedomkrafter och pelardomkrafter.

Jag har inte prövat men får en tanke att om man ändå renoverar en domkraft (Det gör dom på YouTube ibland. En ny domkraft kostar från ett par hundralappar och uppåt. Men man kan ju renovera som tidsfördriv) Om man då hårdlöder dit, med silverlod, en passande mutter och sedan fixar en glödgad kopparpackning på en passade skruv. Det borde bli tätt för all framtid?
#1452799
Rådlös skrev: Det borde bli tätt för all framtid?
Det får inte bli 100 tätt, det måste "andas" också annars kan det bli tryck i behållaren och det läcker ut på andra ställen. Därför är det noga med rätt mängd olja i
#1564019
Jag har fyllt på H olja på min garagedomkraft (mod äldre Biltema tror faktiskt att den är en sådan som på bilden ovan) nu lyfter den som det ska. Men hur får jag dit gummipluggen, det är svårt har provat några ggr. Har Ni något tips
MVH
Alfp

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]