Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1452277
Jag kan ha missat nån tråd som tar upp detta..?
Tycker iaf det är otroligt oansvarigt av biltillverkarna (inkl säkerhetsmedvetna Volvo) att inte utrusta sina eldrivna bilar med varselljud (i låga hastigheter) bara för att EU inte kommit fram till hur de ska låta.. Vet inte om EU kanske kommit fram till något i dagsläget iofs..? (hoppas det blir retroaktivt isf, är ju redan en hel del elbilar nu)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1452293
Hur enkelt som helst!!
Så här ska det låta.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#1452413
Va!? Gör de inte?
Trodde det var lag på ett ljud under en viss hastighet.
Lutar åt att jag tycker det är bra utan ljud.
En fördel med elbilar är ju en tystare stadsmiljö. Synd då att förstöra det med massa inspelade oljud.
Sen förstår jag givetvis argumenten för ljud också.
av MickeM
#1452478
När jag hör bilar efter gatorna i stadsmiljö är det ju ljudet mot vägen man hör mer än motorn.
Dom flesta moderna bilar går ju ändå så tyst att det överröstas av vägljudet.

Hör hemma på landet däremot hör jag motorn före vägljudet, och då flera 100m innan. 70km/h väg. Där, skulle antagligen en elbil vara sämre på riktigt i det avseendet. Tyvärr finns inga höginkomsttagare i mitt område, så än har jag inte hört någon.
av Okalettos
#1452488
Ja i hastigheter, säg 30-50 och uppåt så är det ju oftast så att vägljudet hörs "tillräckligt" och ofta mer än själva förbränningsmotorn..
Min erfarenhet hittills är att det är i samband med parkeringsområden och liknande låg-hastighetsområden som behovet av varselljud är störst, främst för dem som är gående..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1452502
Jag pratade med grannfrun (Passat hel el, tror jag) om att hon borde ha en utvändig högtalare med hårdrock, eller åtminstånde en rejäl baskagge i bagaget. Hon skrämde nästan sk--en ur mig när jag låg på alla 4 och rensade ogräs i häcken..... Det hördes ingenting när hon kom. Grannen på andra sidan hade förut en Toyota SUV hybrid, den hördes när hon backade ut. Inte mycket, men hördes. Det var en leasing bil, hon hade den i 4 år och körde över 20000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1452514
StefanN skrev:Passaten är också en hybrid, ljud finns som tillval på den.
Möjligt, har aldrig hört motorljud från den i alla fall... Eller något ljud över huvud taget :-D :-D
av mikebike
#1452518
Okalettos skrev: ons 30 jun 2021, 19:01 Jag kan ha missat nån tråd som tar upp detta..?
Tycker iaf det är otroligt oansvarigt av biltillverkarna (inkl säkerhetsmedvetna Volvo) att inte utrusta sina eldrivna bilar med varselljud (i låga hastigheter) bara för att EU inte kommit fram till hur de ska låta.. Vet inte om EU kanske kommit fram till något i dagsläget iofs..? (hoppas det blir retroaktivt isf, är ju redan en hel del elbilar nu)
Jo, det är beslutat sedan länge och nya bilmodeller måste redan ha det. Även nya bilar av gamla modeller måste ha det snart (eller nyss).
Min Tesla som är 6 månader gammal har inte varselljud.
Ingen retroaktivitet.
Inget krav för cyklar (ännu), trots att de är tystare än bilar och delar trafikutrymme med fotgängare i stor utsträckning.

Sedan hjälper inga varselljud om man går omkring med "hörlurar".
Användarvisningsbild
av perin
#1452608
Tycker nog att dagens bensinare inte heller låter så mycket. Många gånger på parkeringsplatser och folk är på väg till/från sina bilar märker de inte att jag kommer upp bakom dem förrän jag är precis bakom dem.
Sedan förmodar jag att om det kommer ett sådant krav om oljud så kanske det kommer att fungera upp till 30 km/h och upp till dessa hastigheter har man som bilist ett stort ansvar (annars hade det knappast varit skyltat med 30 eller därunder).

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...