Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1450150
Nu var artikeln låst (som vanligt) så jag vet inte vad som skrevs i de - men i ingressen hänvisar man till en "källa"... vad är det som säger att denna "källa" inte har en annan/egen agenda ?
Sen är det väl knappast första gången i så fall som politiker för fram svepskäl/halvsanningar för sina impopulära beslut...
/M
#1450158
Det är trots allt regeringen som beslutat.

Det gör i alla fall mig glad att de förankrat beslutet kring bonus-malus med ett av landets större företag som kommer att påverkas av förändrad beskattning. Det hade varit betydligt värre om de inte pratat med Volvo om vad potentiella effekter skulle bli.

Jag är rätt säker på att bonus-malus inte försvinner även om det blir en annan regering. Eller rättare sagt -- malus kommer att bestå. Staten vill ha in pengar, och när det blir fler elbilar så kommer ersättningen som utgår till dem att gå ner. Tror jag...
#1450162
Malmstroem skrev:Jag är rätt säker på att bonus-malus inte försvinner även om det blir en annan regering. Eller rättare sagt -- malus kommer att bestå. Staten vill ha in pengar, och när det blir fler elbilar så kommer ersättningen som utgår till dem att gå ner. Tror jag...
Tror bonussystemet har max 2-3 år kvar. Inte en chans att det håller längre. Det går inte ihop när andelen laddbara och elbilar är så hög som den är nu.
#1450209
De senaste besluten tycker jag inte gynnar Volvo så mycket.
Laddhybriderna har fått sänkt bonus och elbilar höjd. Volvo säljer massor laddhybrider och få elbilar.
Vissa av Volvos laddhybrider kvalar inte ens in till bonusen längre.
Förmånsvärdena höjs typ 30% för nya bilar efter 1-juli och det kommer nog slå mot Volvo som säljer mycket till företagen.

Trist att Volvo är så sent ute i elbilsracet. En ombyggd ineffektiv XC40 är allt som finns.
#1450855
Jag tror absolut hybriderna kommer att fasas ut ur bonussystemet, även om det faktiskt i många fall är bra mycket mer miljövänligt med en hybrid jämfört med motsvarade fossilbil, kan bara se på mig själv, köpte en hybrid, jag har kört 62% av milen än så länge på el, det betyder så jag har faktiskt gått från 0.71 liter diesel förbrukning till 0,38 bensinförbrukning i snitt, trots att det är en stor SUV, visst det går en del el men den är ju fossilfri påstår de =)

Men när jag tittar i spåkulan så tror jag att vi snart kommer få se kilometerskatt på alla bilar i takt med att elbilarna blir fler, som sagt staten lär inte släppa de intäkter de har haft på fossilbränslet för att folk tvingas till miljömedvetenhet, skattkistan skall fyllas kontinuerligt :bored:
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]