Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1448913
Jag köpte mig delar för byte av skivor och klossar fram till min V70 MY08. Jag har aldrig försökt mig på ett sådant arbete förr men tänker att nån gång måste bli den första.

I frakten från Tyskland (AutoDoc) så har klossarnas styrdetaljer pressats sönder av att skivorna har legat uppepå klossarnas kartong. :-(

Jag skickade en reklamation till AutoDoc, som svarade att inget större fel finns och att de kan tänka sig att ge mig 138kr åter:
"According to the presented photos, our technical department concluded that the damage was not significant and only the mounting brackets are a little bit damaged."

Jag är inte säker på att jag håller med, även om jag lyckas böja tillbaka "flärparna" så gott som möjligt så kommer jag nog inte lyckas till 100%?!
Så, hur pass stor funktion har "flärparna" egentligen? Är det en säkerhetsrisk att montera dit dem om jag böjer tillbaka dem? Kommer bromsarna inte ta ordentligt eller riskerar klossarna att ramla loss? Helst vill jag ju bara få på mina nya bromsar, inte hålla på att tjata och sen vänta på en ersättningsorder...

Här finns alla de bilder jag skickat till butiken: https://tinyurl.com/zpvuwetj

Smakprov:
Bilagor
IMG_20210603_173703.jpg
IMG_20210603_173703.jpg (315.57 KiB) Visad 1865 gånger
Senast redigerad av 1 NotoriousOLW, redigerad totalt 0 gånger.
#1448933
Vojje skrev: lör 05 jun 2021, 21:19 det fixar du enkelt...
Derank skrev:bara räta ut dom igen.
Jag tänker att "flärparna" finns där av en anledning och att det krävs precision för att få till det rätt? Potentiell katastrof om bromsarna inte fungerar ordentligt?!

Lobocut skrev:Jag hoppas att du inte har betalat än?

Jag hade inte en försökt böja tillbaka dessa. Dom får skicka nya, eller så drar dom av hela summan för satsen.
Betalade redan vid orderläggningen. :-( Ska skriva till butiken och försöka stå på mig.
#1448934
Flärparna ska ju sitta mot insidan av kolven. Tror mest de är till för att belägget ska följa med kolven tillbaka när man släpper bromsen. Hur viktigt det är får du avgöra själv.
Eventuellt att ena sidans belägg slits lite mer, men sålänge bromsarna inte ligger på (varma skivor) Så är det inget kritiskt som har skadats vad jag kan se.
Alla bromsbelägg har inte den funktionen så.

De bör skicka nya eller ge tillbaka hela summan om de har bra kundservice.
#1449050
De håller bra priser men man får ibland eller alltid därav skicka 1-3 mail innan de tar en reklamation, ibland varannat mail på engelska och svenska. Skriv igen och meddela att du beställt nya belägg och vill därför att de skickar nya belägg samtidigt kan de skicka en reklamations/adresslapp om de vill ha tillbaka dessa. Hade inte valt att räta upp de men det är rätt svårt att sitta här och skriva då jag ej kan jämföra med de nuvarande samt få en riktig känsla för de så därav om du ej är van, dessutom för fjuttiga 138 kr när de dessa belägg för de är skrot om de får tillbaka dem, reklamera tycker jag alltså. Kom även ihåg att detta händer, många är vi som är nöjda med autodoc/bildelar24 och även deras prissättning
#1449123
Tack för alla svar.

Jag stångas vidare med AutoDoc, hittills fruktlöst. Mitt senaste mail till dem efter att de var villiga att kompensera mig med 138kr löd:

Dear <AutoDoc>,
I would much rather get a set of undamaged break pads.

Here's why:
The ability to break is the most crucial ability of any car that transports my family. If I were to keep the damaged ones I have to pry and bend the metal tabs in order for the pads to fit in the caliper. How can I trust their functionality if they are not 100% restored, I'm certanly not sure that I am able to correct the damage good enough. How can I make sure the pads are alligned properly once I corrected them? What if they are a sitting only a little askew, will the pads apply the correct force to the break discs?
I'm no auto mechanic but it's a bit more than just that the damage \" ... was not significant and only the mounting brackets are a little bit damaged\" as your tech dept said? Please compare my photos to this video on how the breaking pad brackets look when undamaged:

So, I ask you, please send me a new kit or a full refund.


Svaret blev:
Please be informed that only the mounting brackets are damaged, the spare part can be installed.
Could you please double check our compensation proposal.


Jag litar inte på min skicklighet att lyckas reparera fästena tillräckligt bra för att de ska sitta 100% korrekt. Jag får nog ta och skicka ytterligare ett mail tror jag.
Volvo on call och GSM

spelar ingen roll när inte VOC finns lä[…]

Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger på[…]

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]