Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1449141
@NotoriousOLW, Annars kan du ju alltid använda 14 dagars lagen om distansköp vilket de inte kan neka dig, men meddela det nästa gång att antingen skickar de nya prylar eller så reklamerar du allt enligt distansköplagen. Spara artikelnumren bara så kan du beställa via Trodo då annars.

Surt men det är bara att meddela de
#1449162
NotoriousOLW skrev:Tack för alla svar.

Jag stångas vidare med AutoDoc, hittills fruktlöst. Mitt senaste mail till dem efter att de var villiga att kompensera mig med 138kr löd:

Dear <AutoDoc>,
I would much rather get a set of undamaged break pads.

Here's why:
The ability to break is the most crucial ability of any car that transports my family. If I were to keep the damaged ones I have to pry and bend the metal tabs in order for the pads to fit in the caliper. How can I trust their functionality if they are not 100% restored, I'm certanly not sure that I am able to correct the damage good enough. How can I make sure the pads are alligned properly once I corrected them? What if they are a sitting only a little askew, will the pads apply the correct force to the break discs?
I'm no auto mechanic but it's a bit more than just that the damage \" ... was not significant and only the mounting brackets are a little bit damaged\" as your tech dept said? Please compare my photos to this video on how the breaking pad brackets look when undamaged:

So, I ask you, please send me a new kit or a full refund.


Svaret blev:
Please be informed that only the mounting brackets are damaged, the spare part can be installed.
Could you please double check our compensation proposal.


Jag litar inte på min skicklighet att lyckas reparera fästena tillräckligt bra för att de ska sitta 100% korrekt. Jag får nog ta och skicka ytterligare ett mail tror jag.
Låt dig inte lockas in i diskussioner om hur allvarligt felet är, hur svårt det är att fixa själv, hur man är säker på att det blir bra etc.
Du har beställt en ny del. Delen är trasig. Du ska ha pengarna tillbaka eller en felfri del. Du är inte intresserad av deras kompensationserbjudande. Det är allt dom behöver fatta.

(Vill du spela lite spel med dom kan du ju erbjuda dig att skicka tillbaka delen och att dom reparerar den och skickar tillbaka den till dig tillsammans med en skriftlig garanti att företaget tar 100% ansvar för att trafiksäkerhet och livslängd inte påverkas. Det borde inte vara något problem för dom om felet är så betydelselöst och lätt att fixa. Fast det vore ju tråkigt om dom tackar ja av ren tjurighet iofs.)
#1449826
@MickeM, Kan man sätta dit dom som dom är? ;-)
#1453518
Uppdatering:

Tack alla för er feedback.
Jag pratade med AutoDoc ytterligare ett par vändor med goda argument för min sak. Till slut gick de med på att ta tillbaka de fraktskadade beläggen och skickade mig en fraktsedel. Jag skickade tillbaka beläggen och väntade några veckor. När jag varken fått ersättning eller en återbetalning så hörde jag av mig igen. Då meddelades att de skulle återbetala inom 5 dagar, vilket också gjordes. Jag lade en ny beställning och efter påpekande så fick jag frakten för nya beställningen återbetald.

Igår monterade jag de nya skivorna och beläggen (efter att ha fajtats med skruven som håller högra skivan i flera timmar. Tack saltningen i Göteborg för all rost!). Idag genomfördes premiärturen och jag tror att allt funkar som det ska. Jag får trycka lite hårdare på pedalen nu än innan bytet för att uppnå samma bromsmängd, och det skrapade lite under de första försiktiga bromsningarna, men det beror förhoppningsvis på att skivor och belägg behöver "slita in sig" med varandra?!
#1453560
Nya belägg har "sandpapper" på ytan för att just kunna slita in sig mot skivorna. Det försvinner efter några mil. Är skivorna nya också? Isf brukar man behöva härda dom innan dom uppnår rätt effekt. Härdningen går till som så att man långsamt hettar upp skivorna och låter dom svalna, dvs bromsar mjukt och lite längre tid och låter skivorna vila. Absolut inga "tvärnitar", då får man skeva skivor direkt.
#1453634
Lucif3r skrev:Nya belägg har "sandpapper" på ytan för att just kunna slita in sig mot skivorna. Det försvinner efter några mil. Är skivorna nya också? Isf brukar man behöva härda dom innan dom uppnår rätt effekt. Härdningen går till som så att man långsamt hettar upp skivorna och låter dom svalna, dvs bromsar mjukt och lite längre tid och låter skivorna vila. Absolut inga "tvärnitar", då får man skeva skivor direkt.
Japp, skivorna (Brembo) är också nya. Jag ska omedelbart inleda "Operation härdning". Tack! :)
#1453640
Härdning vet jag inte om det behövs vid "vanlig" körning, dom blir ju härdade efter några mils körning i "vanligt" tempo. Däremot tvätta skivorna med typ "bromsrengöring" (aceton) är viktigt. Annars "kletar" "skyddslagret" det av sig på klossarna öch det kan vara svårt att få riktigt sedan
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]