Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av SAAB96
#1448083
Försöker vara en släkting behjälplig med ett bilköp då deras familj utökas, och en Fiat 500 inte längre räcker till.

V70 har de bestämt sig för. Bensin. I övrigt tämligen ointresserade av bilar, utan vill att det skall fungera utan problem.

Själv har jag ju inte så stor erfarenhet av andra v70-modeller än den jag själv har v70II D2, och undrar om kunnigt folk har en rekommendation för ett så stabilt och problemfritt ägande som möjligt, gällande rost och motor.

Budget är 50-70.000

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
#1448094
3,2:an är också den överlägset törstigaste motorn . Jag skulle säga en P2:a 2006: eller 2007:a med 2,4 eller 2,5T är det bästa valet i den prisklassen.
av Maci00
#1448099
Hej! Är ny på forumet och kan inte riktigt hitta vart jag lägger upp ett nytt eget inlägg så jag försöker här.
Jag var precis och titta på en Volvo S80, 2009. 2,5T
En sak jag la märke till var oljan på locket (se bild). Är detta något att oroa sig över?
Bilagor
53D98EB1-EB9C-45FD-B659-F0B2209BD34A.jpeg
53D98EB1-EB9C-45FD-B659-F0B2209BD34A.jpeg (341.07 KiB) Visad 686 gånger
Användarvisningsbild
av bem
#1448101
V70 II är väl vettigast kanske. Jag har en sådan D3 diesel 136 hk manuell växellåda.
Bensinare har jag dålig koll på.
Sista årgången V70 I (om vi kallar den så till skillnad från efterföljaren II) kan nog vara vettigt, 2007:a.
För upp mot 70 tkr borde din kompis hitta en fin för. Utbudet är väl hyfsat skulle jag tro, V70 var väl Sveriges mest populära bil i många år. Syrran sålde en V70 2006 eller om det var 2007:a förra sommaren, 2.5T (Turbo) som hade gått som tjänstebil några år när den var ny och sen köpte de den privat.
Nyservad, besiktigad, S&V däck och helt OK skick, såldes för 25 papp. Minns inte mätarställningen men säkert över 20000 mil. Den rullar nog rätt många år till.
Bestäm om det skall vara manuell eller automatlåda till att börja med. Jag gillar manuell bäst men nya Volvo går knappt få med manuell växellåda nuförtiden. Du har ju en V70 II D2 och vet orken och accelerationen på den. Jag har en V70II D3 (MY14) och den har hyfsad acceleration men kunde vara bättre (=D4). Kolla om Volvo On Call är önskvärt. Rätt bra sak att ha men kanske mest tillsammans med dieselvärmare.
Lycka till!
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av sicnarf
#1448167
Maci00, klicka på ny tråd högst upp på denna startsida i Allmäna Diskussion. Sedan kan du starta en egen tråd här i forumet. Du kan också klicka på V70N delen av forumet om det är en sådan bil , klicka på nytråd högst upp och skriva där.
av SAAB96
#1448206
Tack för alla svar. Som sagt så är det inga bilintresserade människor utan det ska vara tryggt, säkert och funktionssäkert så långt det går. Därav frågan gällande motor och rostbenägenhet. Trimning är uteslutet. Likaså alla former av VEA-motorer, med tanke på min egen erfarenhet av dessa. De behöver inte någon snabb bil, då de bor i Göteborg utan här är helt enkelt frågan om en stabil familjebil till sagt pris, med hellre 50 än 70 i budget om det går.

Växellåda är heller inte skrivet i sten, båda går bra om det är rätt bil. Jag undrar som sagt mest ifall det är något motoralternativ som är känt som skottsäkert osv.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]