Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1447411
PM:et från MSB säger ju ingenting om skillnaden mellan elbilar och förbränningsmotorbilar. Det enda jag kan utläsa är att 34 laddbara bilar har brunnit mellan 2018-2020. Samtidigt skriver MSB att "Under samma period har det på motsvarande sätt brunnit i cirka 415 fossildrivna personbilar, där batterier, laddare eller elledningar varit inblandade i brandförloppet.". Tittar vi i sammanställningen så ser vi att de laddbara bilarna utgör 6% av hela fordonsflottan. Tar vi hänsyn till den procentuella skillnaden i fordonsflottan så brinner det således mer i laddbara bilar. Fast om MSB bara tittat på elrelaterade bränder även i förbränningsmotorbilar så jämför man ju verkligen äpplen och päron.

Känns snarare som att MSB endast konstaterar att det brinner ganska lite i laddbara bilar sett till antalet, the end...
#1447505
Ja jag tänkte samma sak, så det vore ju intressant att se åldern på fossilbilarna som brunnit.
Samtidigt är det ju inte längre något nytt med exempelvis hybrider. Toyota prius som väl här får ses som startskottet lanserades ju 2000 i Europa. Så det borde finnas rätt gott om gamla hybrider vid det här laget. Såklart beror det ju på vad man menar när man säger att en bil är gammal. Medellivslängden är i Sverige 17 år för en bil. Så allt som är äldre än 17 är väl i den bemärkelsen gammalt typ..
#1448051
Henkan skrev:Det kan säkert vara så att det är mindre risk för brand med elbil men tänk den dag då var och varannan har elbil och några kulturberikare får för sig att tutta på 25 stycken, då vill man inte vara i närheten.
Kolla på Norge. När den där gamla dieselbilen började brinna i garaget vid flygplatsen och spred sig till mängder av bilar så brann många elbilar, men inte ett enda batteri fick termisk rusning trots stor hetta.
Det ska tydligen bra mycket mer till än "bara" att det tar eld i bilen för att batteriet ska börja brinna.
#1450423
Jag tror (utan att ha riktig koll) att bandrisken i elbilar är vid laddning (dålig kontakt vid laddkablar). Vid dessa höga strömmar blir det snabbt oerhört varmt vid kontakterna vid kontaktbroblem, särskillt vid "snabbladdning.
Åven vid körning och dålig kontakt vid elanslutningarna mot batteri och motor kan det snabbt bli oerhört varmt om det skulle bli oxider i kopplingarna. Nu vet jag inte hur hög batterispänningen är på elbilar, men "vanliga" bilar är max 55V omm jag mins rätt, av säkerhets skäl.

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]