Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1446796
Hej,

Kort och gott så klantade jag mig tidigare idag. Jag svängde in på min lokala ICA-parkering och just när jag öppnade bildörren för att kliva ur så hade en annan bil börjat åka in i luckan bredvid mig.

Det resulterade i att jag råkade slå upp min dörr, rätt löst dock, på passagerarsidan fram på andra bilen. Det blev en liten repa på cirka 5x5 cm. Det skulle tydligen behövas omlackering, vilket jag kan förstå. Det hela var väldigt odramatiskt. Föraren i andra bilen klev ur och bad om mina uppgifter, som jag villigt gav, samtidigt som jag bad om ursäkt för min klantighet.

Enligt föraren för det andra fordonet, som körde en BMW, så skulle jag bara behöva stå för hans självrisk. Vad exakt innebär detta? Det här är min första "olycka" under fem år som jag haft körkort.

Vad kan jag behöva betala i detta fall, om ni kan uppskatta? Som sagt så har jag alltid varit försiktig i trafiken och även på parkeringar, men just idag så tappade jag fokus en kort stund som ledde till detta.

Föraren av andra bilen var väldigt lugn och förstående, men jag känner mig så klantig...
#1446797
Du anmäler till ditt försäkringsbolag. Han anmäler till sitt. Sedan låter du dessa två göra upp. Du ska absolut inte för över några pengar till honom.
#1446799
Lucif3r skrev:Du ska kontakta DITT försäkringsbolag, och det är DIN självrisk du ska betala, eller vad nu DITT försäkringsbolag säger.
Vad motparten har för självrisk eller vad för bolag denne har är orelevant i det här skedet.
Min självrisk? Hur menar du? Han behöver ju förmodligen lackera om sin dörr, eller om det bara går att lackera om den lilla repan vet jag inte. Så han sa fel alltså?
#1446803
Denzel92 skrev:Min självrisk? Hur menar du? Han behöver ju förmodligen lackera om sin dörr, eller om det bara går att lackera om den lilla repan vet jag inte. Så han sa fel alltså?
Han verkar vilja ha cash av dig direkt. Det ska du inte ge.
#1446804
s6025t skrev:Du ska använda din bils trafikförsäkring o betalar självrisk till ditt försäkringsbolag blev det skador på din bil täcker även den självrisken den skadan man ska bara betala 1 självrisk.
Om han är vållande och vill ha ersättning på sin egen bil lär det ju vara vagnskadesjälvrisken som ska betalas.
#1446805
Kolla med ditt försäkringsbolag, om du stod stilla kanske det inte är du som är vållande. Han körde ju in i din dörr. Oavsett är det försäkringsbolaget som sköter det
#1446807
frasse4 skrev:Kolla med ditt försäkringsbolag, om du stod stilla kanske det inte är du som är vållande. Han körde ju in i din dörr. Oavsett är det försäkringsbolaget som sköter det
Han hade kört in cirka halva bilen i parkeringsfickan när jag slog upp dörren, så jag är väldigt säker på att det är jag som är vållande.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]