Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1446839
Denzel92 skrev:
Lucif3r skrev:Du ska kontakta DITT försäkringsbolag, och det är DIN självrisk du ska betala, eller vad nu DITT försäkringsbolag säger.
Vad motparten har för självrisk eller vad för bolag denne har är orelevant i det här skedet.
Min självrisk? Hur menar du? Han behöver ju förmodligen lackera om sin dörr, eller om det bara går att lackera om den lilla repan vet jag inte. Så han sa fel alltså?
Han kan ha försökt lura dig att betala honom ????kr och seda putsa bort repan. Ibland ser det värre ut än vad det är. Ingen buckla? På en mörk bil ser en repa ofta värre ut.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


#1446848
Månadens chipstråd helt klart ;-)

@Lucif3r, och bmw:n körde in samtidigt som ts öppnade dörren :-) Vi får väl se en dag när de är klara med ärendet men tror ändå att de delar ansvaret och betalar varsin självrisk

"just när jag öppnade bildörren för att kliva ur så hade en annan bil börjat åka in i luckan bredvid mig."

"Han hade kört in cirka halva bilen i parkeringsfickan när jag slog upp dörren, så jag är väldigt säker på att det är jag som är vållande."
#1446851
Råkar man ha samma försäkringsbolag blir båda såklart vållande, då får de ju in två självrisker
#1446854
Räkna med att TS är vållande, jag satt fram i kompisens bil för mååånga år sedan och öppnade passagerardörren varvid en annan kompis körde in i dörren som slog 180 grader och den andra bilens framskärm gick åt skogen. Jag blev inte vållande, utan han som körde bilen som jag satt i. FB resonerade som så att föraren har ansvar för det som sker i bilen och borde ha påtalat att den andra bilen var på ingång. Jag var dock så snäll att jag betalade självrisk.

Citat från Trafikförordningen 3 kap 50 § "När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.

Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.

Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår."
#1446855
Jag fick en dörr i sidan för några år sedan när jag körde förbi en bil som precis parkerat. Skulle över till andra sidan "vägen" på biltemas parkering i Borås. Han åkte på hela ansvaret.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1446894
Micce1980 skrev:Månadens chipstråd helt klart ;-)

@Lucif3r, och bmw:n körde in samtidigt som ts öppnade dörren :-) Vi får väl se en dag när de är klara med ärendet men tror ändå att de delar ansvaret och betalar varsin självrisk

"just när jag öppnade bildörren för att kliva ur så hade en annan bil börjat åka in i luckan bredvid mig."

"Han hade kört in cirka halva bilen i parkeringsfickan när jag slog upp dörren, så jag är väldigt säker på att det är jag som är vållande."
:-D :-D :-D :-D :-D
#1446908
Vad kan man då lära sig av det här? Jo, att alltid ta för vana att kolla över axeln innan man öppnar dörren. Dessutom kan man ta för vana att dra i förardörrens öppningshandtag med höger hand istället för vänster. Så gör bilisterna i Holland/Nederländerna när dom parkerar längs gatorna, för rätt som det är kan det komma en cyklist i full fart och det finns det gott om där.

/Håkan
#1447860
Svårt att komma ifrån att du mest troligen är vållande, men det enda du ska göra är att kontakta ditt försäkringsbolag och beskriva vad som hänt och låta försäkringsbolaget hantera diskusionen med det andra bolaget, vet inte om du fick några skador på din egen bil men annars är det ju din trafikförsäkring som går in och det är den självrisken du ska betala. Jag hoppas
han inte föreslog att du skulle betala hans självrisk under bordet..........

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]