Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1446809
Använd din bils försäkring betala ALDRIG motpartens självrisk det är ju därför man måste ha en bilförsäkring det är helt klart det billigaste o rätt sätt att lösa problemet.
Volvia tar 0 eller 1000kr för självrisk på trafikförsäkringen som ska användas nu
En självrisk på vagnskada kostar mellan 3000-10000kr som motparten kräver är det en nyare bil så kan den ha PV garanti då är det dyr självrisk
https://www.volvia.se/bilforsakring/sjalvrisk
#1446811
Denzel92 skrev:
Lövet skrev:Om han är vållande och vill ha ersättning på sin egen bil lär det ju vara vagnskadesjälvrisken som ska betalas.
Vad kan det kosta tror du?
om du inte har några skador på din egen bil är det antingen 0kr eller kanske 1500kr du får betala. Om du fick skador på din egen bil är det en annan självrisk, ofta 6-7 tusen kronor.
#1446812
Denzel92 skrev:
frasse4 skrev:Kolla med ditt försäkringsbolag, om du stod stilla kanske det inte är du som är vållande. Han körde ju in i din dörr. Oavsett är det försäkringsbolaget som sköter det
Han hade kört in cirka halva bilen i parkeringsfickan när jag slog upp dörren, så jag är väldigt säker på att det är jag som är vållande.
Jo då är det nog svårt att hävda att han skulle kunnat undvika att träffa din dörr...
#1446820
Är beredd att vara på samma linje, att det är BMW som är vållande men det slutar säkert med att båda betalar sina 1500kr till sitt egna bolag.

TS, du ska alltså göra en skadeanmälan till ditt bolag och så tar de över därifrån. Självrisken betalar du enbart till dem, bifoga allt du har och sedan hade jag blockat bmw:s telnummer för att all kommunikation får gå via bolagen
#1446828
Cox skrev:Det är BMW tomten som är skyldig, du stod still och öppnade din dörr, kör någon på dig då är du inte vållande. BMWn har kört för fort och varit oaktsam så enkelt är det.
Micce1980 skrev:Är beredd att vara på samma linje, att det är BMW som är vållande men det slutar säkert med att båda betalar sina 1500kr till sitt egna bolag.
Detta låter för mig väldigt märkligt. Om jag lugnt och sansat kör in min bil på en parkeringsplats, och någon smäller upp sin dörr efter jag redan har passerat, hur skulle jag rimligtvis kunnat förhindra det genom att vara aktsam? Oavsett om jag kör BMW eller Skoda. Absolut om dörren redan var påväg upp när jag börjar köra in, men så verkar ju inte vara fallet här.
#1446830
@batmac, Det blir säkert så att de delar på det men lika mycket ts drog upp dörren körde bmw:n in i ts som jag förstod det och man får inte köra på ett annat fordon. Men det spelar faktiskt ingen roll egentligen då det ändå är bolagen som kommer få lösa detta ;-)
#1446837
Denzel92 skrev:
Lucif3r skrev:Du ska kontakta DITT försäkringsbolag, och det är DIN självrisk du ska betala, eller vad nu DITT försäkringsbolag säger.
Vad motparten har för självrisk eller vad för bolag denne har är orelevant i det här skedet.
Min självrisk? Hur menar du? Han behöver ju förmodligen lackera om sin dörr, eller om det bara går att lackera om den lilla repan vet jag inte. Så han sa fel alltså?
Din försäkring är den vars skälvrisk du ska betala. I din försäkring finns skador på annans egendom.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]