lennarte skrev: ↑fre 14 maj 2021, 18:47
gubbstrutt skrev:Vad jag fattat sa 98 finnas kvar med 5% etanol som nu. För de som inte kan/vill ha E10 skiten i tanken. 98 är ju som bekant redan nu dyrare
Om man vill kan man ju gå över till 100% E85. Just nu c:a 5 kr/l billigare än BF 98. Och motorn går bättre. Alla bensinmotorer går alldeles utmärkt att köra på 100% E85, vissa kräver mer andra mindre "modifikationer" en del behöver inget alls. Körde t.o.m farsans gamla 144 med original B18A motor i flera år utan problem. Min 745-a har gått på E85 i snart 10 år. I vinter har jag kärt på bensin (c:a 2 l/milen) men har nu ny lambdasond (c:a 1,2 l/mil) så nästa tank så blir det E 85 igen. Jag kör inte på E85 för priset, utan för att det går att göra. Och mitt lilla bidrag mot miljöförstöringen, jag värmer huset med ved också.....
Jag har testat min V70 med 100% E85 den vart märkbart slöare gick inget vidare drog mer bränsle o skitsvår att få igång på vintern.
Så jag anser inte att just jag skulle tjäna så värst mycket på det. Och sist men inte minst vill jag inte modifiera nått alls.
Men E10 borde den väl klara det är ju som sagt bara 5% mer än nu men om den blir bättre återstår att se.
Har kört min fd Volvo 142a B20A otrimmad på 50 etanol och 50 bensin nästan samma resultat med den som med V70in.
Samt att jag fick rengöra bränslesystemet 2 gånger på 142an då det släppte en hel del skit så jag vart stående.
142an var dock mer lättstartad kanske berodde på den manuella choken + att halva tanken var bensin misstänker jag.
Jag har även en 4 cylindrig förgasar hoj testa den med 25-30% etanol en stund den gick skitdåligt det verka som den gick för magert har ingen lust att modda den heller. Det är även en del bekymmer redan med den soppan som är nu pga av att hojen står ju still mycket det gör ju inte en vanlig bruksbil. I hojen blir det BF 98 iaf finns ingen anledning eller större ekonomisk vinning att köra den på E10. Verkar även vara dåligt med info vad en 2 hjuling tål att köras på.
V70 in kommer säkert att gå helt dugligt på E10 lixom TS 1988 240. Annars får det bli BF 98 i bilen med för min del .
Jag sticker heller inte under bordet med att jag inte gillar hela den här grejen de hittat på. Alla har sina erfarenheter och åsikter om det här. Det här är min.
Det är lika bra o lägga ner hela skiten.