Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1444927
Hej. Är så gud förbannat dum, skulle byta generator, slutade med att jag tappade en bits i kamremmen som jag inte lyckades fiska upp och tyckte sen det va en bra idé att starta bilen och hoppas på att den flyger ut...

Vet inte hur jag tänkte där, stor tabbe men aja, jag märkte direkt att det inte va så snart när jag startade den med startmotorn, nu är remmen helt slapp, känns som spännaren släppte eller något. Tror ni ventilerna och kolvarna har klarat sig? Den kuggade ju inte när jag körde tänker jag

Bilen är en vw jetta mk1
#1444928
En Jetta mk1 kanske inte har en interferencemotor?

Men om man kör eller bilen står still bör ju inte spela någon roll, kolvarnas och ventilernas rörelseomårde är ju det samma på de festa bilar.
#1445048
Lämnade in frugans Passat (20V 4-cyl. DOHC) för kamremsbyte för c:a 6-7 år sedan. Bytte själv förra sommaren och då stod kammarna 1 (en) kugg fel. Bilen har funkat bra och frugan har inte märkt (sagt) något (jag kör den väldigt sällan). Nu när jag själv bytt och satt remmen rätt så märker jag en markant skillnad i "draget" främst när turbon börjar ladda. Nu är detta en turbo (mer plats mellan kolv och ventiler), men på denna motor hände inget med 1 kugg fel på båda kamaxlar. Mer än en kugg hade kanske skadat veniler.

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]