Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jonmad
#1444011
Senaste tiden har jag gått i tankar om att skaffa en ny bil. Har blivit nyfiken på Honda, i synnerhet Civic, Accord eller en CR-V.

Det som lockar med Honda är väl dels att jag hört att Honda samt Toyota skall vara oerhört driftsäkra och i synnerhet Honda erbjuder en mycket körglädje.

Det jag vet med mig utifrån vad jag sett på Youtube så vad gäller Honda så bör man köra på bensinmotor samt manuell vxl-låda. Även rost vet jag är en svaghet på japanare, även om det blivit bättre på senare år.

Civic bilarna som jag har i åtanke är av generationen som tillverkades 2012-16.

Vad har ni för erfarenheter av Honda?
#1444023
Köp Honda och du får gå på måndag!

Så sa man för 40 år sedan. Dom har blivit något bättre, tror jag. I England anses dom vara en pensionärsbil.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1444049
Honda har jag inte åkt, däremot en annan japanare. Nu är det ganska många år sen, men ändå...
Jag hade bilen i 1 år (körde drygt 4000 mil), sen bytte jag bort den mot en S60 D5. Värre bil hade jag aldrig haft, strul till tusan..
Var det inte sensorerna till kammen som pajade så var det drivaxlar som gick av. Bärgning på bärgning.... :bored:
Det enda bra med den var strålkastarna som lyste rejält och starkt.

Det känns som att japanare är "tingliga", inte så robusta i sin konstruktion och bristande kvalité i materialvalet.
En av få japanare jag upplever som rejäl med högre kvalité är nya Nissan Patrol, men den säljs inte här. Tittade på en sådan när jag var i Dubai senast.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1444075
Om kvaliteten är bättre eller om det är "andra" som blivit sämre vet jag inte, men "japaner" är det inget fel på. Vi har haft några i släkten, en Mitsubishi Lancer -90 köpte min mor i början på -90-talet. Efter henne hade båda döttrarna i olika omgångar bilen och även frugan när hon pendlade Halmstad - Jönköping under några år (studerade på Högskolan där) den såldes i gott skick omkring 2005. Fortfarande rostfri... Äldre dottern kör sedan några år en Mazda 6 -08 och är mycket nöjd. Dock har jag där fått byta bakre bärarmar (rostskador) men resten av bilen är i gott skick. Andra dottern (och svärsonen) har haft flera Hyundai Santa Fe och Tucon utan problem. Problem hade dom med en Peugeot 5008, den bytte dom bort till en Volvo V90 - 17 och är vääldigt nöjda.... :-)
av jonmad
#1444087
lennarte skrev: tis 04 maj 2021, 10:24 Om kvaliteten är bättre eller om det är "andra" som blivit sämre vet jag inte, men "japaner" är det inget fel på. Vi har haft några i släkten, en Mitsubishi Lancer -90 köpte min mor i början på -90-talet. Efter henne hade båda döttrarna i olika omgångar bilen och även frugan när hon pendlade Halmstad - Jönköping under några år (studerade på Högskolan där) den såldes i gott skick omkring 2005. Fortfarande rostfri... Äldre dottern kör sedan några år en Mazda 6 -08 och är mycket nöjd. Dock har jag där fått byta bakre bärarmar (rostskador) men resten av bilen är i gott skick. Andra dottern (och svärsonen) har haft flera Hyundai Santa Fe och Tucon utan problem. Problem hade dom med en Peugeot 5008, den bytte dom bort till en Volvo V90 - 17 och är vääldigt nöjda.... :-)
Uppfattningen jag fått av övriga asiatiska märken är att dom inte nödvändigtvis är dåliga i föhållande till Honda och Toyota. Men, Toyota och Honda räknas till dom bättre. Personligen tycker jag Hondas småbilar är snyggare framför Toyota. Dock skall Toyota vara något billigare i ägandekostnader.
#1444122
Jag har tittat på en Honda Civic Type-R som ett alternativ till en BMW M140i. Sedan besinnade jag mig och skaffade en Volvo V40 CC D3. Känns lugnare att låna ut en sådan till barnen.

Jag tycker att både Honda och Toyota gör bra bilar. Att det inte blivit någon beror på att jag suttit mindre bra i stolarna, att de varit relativt högljudda, och inredningskvaliteteten varit rejält plastig. Det tillsammans har hållit mig ifrån en.

I längden så rostar de säkert mer än en del europeiska alternativ, men jag skulle troligtvis inte behållit bilen så pass länge att det blivit ett problem. Huvudorsaken för mig är jag inte trivs i dem. Den bil jag kört under senaste 10 åren som jag varit minst intresserad av att köpa är Kia Ceed, så det finns bilar som passar mig ännu sämre än Honda / Toyota.
av Bondkaka
#1444802
Honda....har haft en Honda CRV -07 ,automat , bensin innan vi bytte till V70. Hade den i ca tre år. Vi var mycket nöjda med den. Inga problem alls. Obefintligt med rost. Plastig inredning, ja. Inga ytterligare kostnader utöver service, som inte är dyrare än vilket märke som helst. Känner några som har/har haft Hondabilar bl.a Civic och det finns inga skräckexempel bland de heller. Enda negativa med vår bil var att den var "lite trött" jämfört med en turbomotor och aningen högljudd i motorvägsfart. I övrigt kan jag bara rekommendera Honda.
Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det?