Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1441042
Hej, jag har kontakt med en firma som kan 'klona' min bef motorstyrenhet till en annan begagnad (som man lämpligen köper av dem och då får garanti).. Det hela låter bra, men blev lite nojig när de skrev att eventuellt måste ABS'en synkas om mot motorstyrdonet efter bytet.. Är detta något jag har anledning att vara lite orolig för? (tänker på besiktning och ev varningslampa på instrumentpanelen)

Såhär svarar firman..

Firman:
Hej, 6mån garanti på varan.
Jobbet kan inte gå fel.
I några fall så måste ABS:en syncas om mot motorstyrdonet efter bytet.
Detta är inte vanligt.

Jag:
Hej, är eventuell synkning av ABS något man lätt kan göra själv i så fall, eller måste Volvoverkstad göra det?
Går det att köra bilen (till verkstan) om synkningen går förlorad vid bytet?

Firman:
Nej, allt är hårdkodat och volvo kan inte koda om detta.
Om! Du skulle få abs sync problem efter ett byte av motorstyrdon går bilen att köra.
Det ända är att du inte kan släcka en felkod i abs systemet.
av MickeM
#1441309
Så vitt jag vet har firman rätt.

Köra med lysande ABSlampa går alldeles utmärkt men då är bromsen ev utan ABS funktionen.
Dvs som en äldre bil som kan låsa hjulen om man bromsar för hårt för underlaget. I övrigt helt normal.

I sämsta fall utan hastighetsmätare också eftersom den också kommer från ABS styrdonet.
Men då ska ABS inte kommunicera alls = mindre troligt

Bilprovning = nix, går inte igenom med lysande ABS
av SubMarine
#1441372
Aha ja lite googling gav att ECM verkar ha något nummer inprogrammerat som ska stämma mot ett nummer som finns i ABS-styrenheten. Men om din nuvarande box är hel (d.v.s. utan detta fel med ABS-felkod som ej kan tas bort) så borde ju ABS-numret borde följa med till den nya om man gör en riktig klon? Antar att du skickar in din nuvarande styrenhet till firman?
av Okalettos
#1441375
Hej Submarine,
Ja id-nummer tydligen.. Och i vissa fall mer än så.. För, mig veterligen så är det hela 7-8 enheter i v50 som kontinuerligt bekräftar varandra 'att de sitter i samma bil' (startspärr?) annars startar inte bilen.. Har för mig att abs-styrenheten är en av dem, men låter inte på styrdonsfirman som att de menar att den eventuella abs-id-felkoden har något med startspärr att göra..
Min nuvarande motorstyrenhet måste skickas till firman för att klona den till en 'ny' ja..
Men jag har ingen aning om varför felkoden med abs-id skulle inträffa efter kloning.. Firman svarar på mina följdfrågor, men tyvärr väldigt 'kort och koncist', vilket leder till fler följdfrågor :-)..
av Amloaan
#1441385
Följer, har lite samma problem. Har köpt en Volvo Dice, men verkar som jag måste ha win 7 PRO för att kunna installera har win 8 på datorn och en licens på en win7 home hemma. Men ingen win 7 pro... Är det någon som har lyckats installera VIDA utan att ha windows 7 pro?
av Amloaan
#1441455
Lucif3r skrev:Inte för att det har med tråden att göra men... Ett ouppdaterat win10, helst 32-bit, fungerar med VIDA. Win8 bör fungera också.
Du har rätt, startade en ny tråd kring min fråga om installationen. När /om jag lyckas så kanske jag återkommer.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]