Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av frippe64
#1441202
Lucif3r skrev: tor 15 apr 2021, 04:37 Nu kollade jag visserligen inte på hela videon, men av det jag såg, så tycker jag han ger en väldigt skev bild av ryobin... Han använder ju för tusan ett 2Ah batteri, med ett sånt tappar man typ 1/3e av kraften som finns i dragaren jämnfört med ett 4Ah.
Kan du utveckla lite mer på vilket vis det är en skev bild av Ryobin? Jag fick intrycket av att det är en bra maskin, men kanske bättre att köpa den från Lidl då? Att han använder de batterier som följde med i paketen ser jag inget märkligt med, att köpa ytterligare ett för en tusenlapp till den ena maskinen skulle ju få jämförelsen att halta.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1441226
Som sagt jag tittade inte på hela videon. Och även om ryobin påvisades som bra i videon, så är den inte lika bra som den kan(eller ska) vara, pga. batteriet. Dvs, skillnaden mellan lidl och ryobin skulle kunna vara betydligt mer markant.
Visst har du en poäng i att batteriet som medföljde i kittet kan ses som ok, det är mer en fuling av ryobi själva som väljer att skicka med ett undermåttlig batteri. Fast, om det är samma kit jag tänker(mutterdragare, 2Ah batteri, laddare + 3 hylsor) så vill jag minnas att dom kostar mellan 2 och 2.5k kr(verkar pendla rätt friskt därimellan), bara dragaren kostar ca 1200, ett 4Ah batteri knappa tusingen, och den laddare som medföljde typ... 250kr? Så skillnaden i slutpris är ju inte så stor som man kan tro.
Jag var själv nära att gå på den "niten" innan jag köpte min, men efter lite efterforskning så valde jag att köpa ett 4Ah också. Skillnaden är markant märkbar, man känner i varje slag att det är betydligt mer kraft i dom med 4Ah än med 2Ah.
2Ah är såklart skapligt mycket smidigare, men när det gäller iaf mutterdragare så föredrar jag att ha all, eller snudd på(ett 9Ah batteri skulle ju vara det bästa så klart, fast dom borstade motorerna verkar ha sin "sweet spot" på 4Ah, över det tjänar dom inte speciellt mycket), kraft än att spara lite vikt.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1441233
Vill man ha kraft skall man som redans sagts i tråden ha luftdrivet. Min luftdrivna knackare levererar 1356nm och har hittils aldrig gått bet på något. Dessutom både lättare och smidigare än min Hilti av samma modell som TS erbjudits.
av Lövet
#1441253
Fast att behöva ha bångstyrig slang över hela garaget är inte kul. Jag har också en motsvarande maskin från Scorpio till tryckluften men den används i princip aldrig. Det behövs inte (för hjul, jag gör inget mer avancerat). Min 500nm elektriska har inte gått bet än: https://www.bauhaus.se/mutterdragare-ae ... an-batteri
av glock40sw
#1441280
Lucif3r skrev:
glock40sw skrev:Ah- värdet har ingenting att göra med vridmomenten eller kraften,

FEL.
Läs på lite om hur celler och dess olika kopplingar fungerar....
Har redan läst , är elektrikerutbildade.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1441289
glock40sw skrev: tor 15 apr 2021, 15:46
Lucif3r skrev:
glock40sw skrev:Ah- värdet har ingenting att göra med vridmomenten eller kraften,

FEL.
Läs på lite om hur celler och dess olika kopplingar fungerar....
Har redan läst , är elektrikerutbildade.
Finns det någon spec på hur många ampere 2, 4, 5 och 9 Ah Ryobibatterier lämnar?

Klarar tex Ryobis 5 Ah batteri att klämma ur sig dubbla strömmen/effekten för cellerna är parallelkopplade? Eller klarar redan minsta batteriet att leverera mer effekt än vad elmotorn kan dra i sig?

Vore kul att veta för ni verkar båda vara experter på området.
Användarvisningsbild
av Funk
#1441296
VolvoB20 skrev:
glock40sw skrev: tor 15 apr 2021, 15:46
Lucif3r skrev:
FEL.
Läs på lite om hur celler och dess olika kopplingar fungerar....
Har redan läst , är elektrikerutbildade.
Finns det någon spec på hur många ampere 2, 4, 5 och 9 Ah Ryobibatterier lämnar?

Klarar tex Ryobis 5 Ah batteri att klämma ur sig dubbla strömmen/effekten för cellerna är parallelkopplade? Eller klarar redan minsta batteriet att leverera mer effekt än vad elmotorn kan dra i sig?

Vore kul att veta för ni verkar båda vara experter på området.
Jag har inte mätt vetenskapligt, men har en Ryobi som fått jobba hårt. Enda gången den inte klarat jobbet var då vi skulle byta en bultad dragkrokskula på ett båtsläp.
Med 1,5 Ah batteri Ryobin gick det inte men med lite malande med ett 4Ah monterat så lossnade den sakta men säkert...
Men för vanliga hjulbultar på en normal bil räcker 1,5Ah gott och väl om dom är vettigt dragna, och maskinen är lite mindre otymplig.

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
#1441307
Förmodligen är det för att V sjunker fortare på ett batteri med lägre Ah.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]