Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1441386
VolvoB20 skrev:Finns det någon spec på hur många ampere 2, 4, 5 och 9 Ah Ryobibatterier lämnar?

Klarar tex Ryobis 5 Ah batteri att klämma ur sig dubbla strömmen/effekten för cellerna är parallelkopplade? Eller klarar redan minsta batteriet att leverera mer effekt än vad elmotorn kan dra i sig?

Vore kul att veta för ni verkar båda vara experter på området.
Det finns inga spec från ryobi själva(så klart...), men det cirkulerar verkliga tester runt om på nätet.
Kort sagt så ja - deras batterier under 4Ah kan inte leverera lika många A som 4+Ah batterierna, med undantag för deras 3Ah HP(HE) batteri som fungerar lite annorlunda, plus att dom använder andra typer av celler som klarar att leverera mer A än dom vanliga.
Deras nya "svarta" HP batterier klarar att lämna mer A än föregående gråa batterier i samma storlek(av i princip samma skäl som tidigare 3Ah HP/HE batteriet), men det är fortfarande skillnad mellan 1.5Ah, 2Ah, 2.5Ah osv osv.

Sen kan vi ju faktiskt inte heller ignorera ett verkligt problem med batteridrivna verktyg överlag - nämnligen överhettning av batterierna. Ett batteri med färre celler, som t ex 2Ah, kommer överhettas betydligt fortare vid högre effektuttag än ett 4Ah.
Smart teknologi gör ju lite magiska saker för att motverka ett totalt driftstopp, såsom stryper effekten allt eftersom temperaturen stiger i batteriet, men då tappar man ju plötsligt ännu mer kraft i maskinen, om än att den fortfarande går att använda med samma batteri en stund till.
av glock40sw
#1441468
Det kan vara svårt ibland, som det här " Ett batteri med färre celler, som t ex 2Ah " .Det är ju så att batteriets V- talet bestämmer hur många celler den har , inte Ah-talet.
Batterit bygger ju celler som är 1,2V ,och de byggs t.e.x 3,6V ,12 V ,18V ,36V osv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1441471
glock40sw skrev: fre 16 apr 2021, 16:12 Det kan vara svårt ibland, som det här " Ett batteri med färre celler, som t ex 2Ah " .Det är ju så att batteriets V- talet bestämmer hur många celler den har , inte Ah-talet.
Batterit bygger ju celler som är 1,2V ,och de byggs t.e.x 3,6V ,12 V ,18V ,36V osv.
Nej det är ganska enklet, men det där blev ju helt fel.

De batterier jag har öppnat, har inte inte samma antal celler trots att de alla är 18 V som tex Ryobi. Man använder standardceller och på de batterier med högre Ah så har man paralellkopplat flera celler så ett 9Ah innehåller flera celler än 2Ah. Eftersom de är parallelkopplade kan man ta ut högre ström och de blir mindre värme.

Dessutom så används inte 1,2V NiCD längre utan det är bara 3.6 Volt lithiumceller nuförtiden..

5 * 3,6 = 18 V

I de med högre Ah har man packat in 2 * 5 st där de är parallet kopplade i dubbleringen så man får fortfarande ut 18 V men mer Ah.
Bilagor
ryobi.jpg
ryobi.jpg (35.89 KiB) Visad 234 gånger
av glock40sw
#1441473
Ok ,det var ett tag sedan jag öppnade några batterier, har varit pensionär några år . men de jag senaste öppnade hade inte NICD celler utan 1,2V Lithiumceller.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1441516
glock40sw skrev: fre 16 apr 2021, 16:49 Ok ,det var ett tag sedan jag öppnade några batterier, har varit pensionär några år . men de jag senaste öppnade hade inte NICD celler utan 1,2V Lithiumceller.
Nej. Litihiumceller är 3.6 V var det inte NiCd 1.2 volt så var det NiMh celler, de är också 1.2 V men miljövänligare utan cadmium..
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1441537
VolvoB20 skrev:De batterier jag har öppnat, har inte inte samma antal celler trots att de alla är 18 V som tex Ryobi. Man använder standardceller och på de batterier med högre Ah så har man paralellkopplat flera celler så ett 9Ah innehåller flera celler än 2Ah. Eftersom de är parallelkopplade kan man ta ut högre ström och de blir mindre värme.
Bingo, det är precis så det fungerar :-)

Väldigt rudimentär el-lära som t om en "pensionerad elektronikutbildad" borde kunna i sömnen ;-)

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]