Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av pingpong335d
#1439472
Vet att detta är ett volvoforum, men jag provar ändå.

Var nyss ute och gled med min bmw 335d, var uppe i ca 100 km/h och missade växeln (antar jag) när jag accelererade kraftigt, och det skrapade, lät verkligen förjävligt.

Har aldrig hänt mig tidigare, och bilen gick som den skulle efteråt. Men hur illa är detta? Bör jag kolla upp det om det gjort någon skada eller är det lugnt?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1439510
Det har hänt mig några gånger också, har svårt att tro att det gör någon större skada när det bara är någon/några enstaka gånger. Har man för vana att göra det ofta så är det nog mindre bra ;-)
av Erik Å
#1439530
Jag gissar att "kuggarna" på synkringarna blir några hundradels millimeter kortare varje gång det händer :-)
Men man kör väl till de är slut? Låter oekonomiskt att riva lådan bara för att kolla ;-)
Användarvisningsbild
av frasse4
#1439651
En gång är ingen gång . En sommar bestämde jag mig för att lära mig växla utan att använda kopplingen på en gammal 240, blev lite skrap innan man fick in snitsen, men bilen gick många 1000 mil efter det.
av Storfot
#1439654
frasse4 skrev:En gång är ingen gång . En sommar bestämde jag mig för att lära mig växla utan att använda kopplingen på en gammal 240, blev lite skrap innan man fick in snitsen, men bilen gick många 1000 mil efter det.
För ett antal år sedan så körde jag några mil med en gammal Volvo när kopplingsvajern gått av. Det gick förvånansvärt bra att växla upp men jag fick inte riktigt till nerväxlingarna, så varje gång jag var tvungen att sakta ner så fick jag stanna och börja om.

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?