av Okalettos - lör 03 apr 2021, 21:46
- lör 03 apr 2021, 21:46
#1439335
Hej :)
Vi håller på att försöka utesluta saker på v50 1.8f MY08 innan vi ev/troligen behöver byta ECM (motorstyrenheten) som intermittent har 'internt fel' enligt VIDA ..
I vår jakt så upptäckte vi att den korta noll-/jordkabeln på 35mm2 mellan batteriet och chassit hade ett sanslöst högt motstånd, ca 2,5ohm (ska vara ca 0,02ohm om allt är friskt).
(Ärg har väl sakta men säkert letat sig långt in under årens lopp pga att änden vid chassit är tämligen utsatt eftersom v50 trist nog saknar 'stuprännor' mellan motorhuv och skärmar.)
Detta är nu fixat med en ny kabel..!
Men, vad kan det höga motståndet ha gett för otrevliga effekter?
Hur bör man räkna med avseende på diverse spänningsfall..? (Vi är inte så pålästa hur bilel är kopplat..)
(Som mest mätte vi uppåt 30A genom den aktuella noll-/jordkabeln med all utrustning påslagen (såsom helljus, kupefläkt med max kyla etc)
Vi håller på att försöka utesluta saker på v50 1.8f MY08 innan vi ev/troligen behöver byta ECM (motorstyrenheten) som intermittent har 'internt fel' enligt VIDA ..
I vår jakt så upptäckte vi att den korta noll-/jordkabeln på 35mm2 mellan batteriet och chassit hade ett sanslöst högt motstånd, ca 2,5ohm (ska vara ca 0,02ohm om allt är friskt).
(Ärg har väl sakta men säkert letat sig långt in under årens lopp pga att änden vid chassit är tämligen utsatt eftersom v50 trist nog saknar 'stuprännor' mellan motorhuv och skärmar.)
Detta är nu fixat med en ny kabel..!
Men, vad kan det höga motståndet ha gett för otrevliga effekter?
Hur bör man räkna med avseende på diverse spänningsfall..? (Vi är inte så pålästa hur bilel är kopplat..)
(Som mest mätte vi uppåt 30A genom den aktuella noll-/jordkabeln med all utrustning påslagen (såsom helljus, kupefläkt med max kyla etc)
V50 1.8F MY08 Summum