Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1439335
Hej :)

Vi håller på att försöka utesluta saker på v50 1.8f MY08 innan vi ev/troligen behöver byta ECM (motorstyrenheten) som intermittent har 'internt fel' enligt VIDA ..
I vår jakt så upptäckte vi att den korta noll-/jordkabeln på 35mm2 mellan batteriet och chassit hade ett sanslöst högt motstånd, ca 2,5ohm (ska vara ca 0,02ohm om allt är friskt).
(Ärg har väl sakta men säkert letat sig långt in under årens lopp pga att änden vid chassit är tämligen utsatt eftersom v50 trist nog saknar 'stuprännor' mellan motorhuv och skärmar.)
Detta är nu fixat med en ny kabel..!
Men, vad kan det höga motståndet ha gett för otrevliga effekter?
Hur bör man räkna med avseende på diverse spänningsfall..? (Vi är inte så pålästa hur bilel är kopplat..)
(Som mest mätte vi uppåt 30A genom den aktuella noll-/jordkabeln med all utrustning påslagen (såsom helljus, kupefläkt med max kyla etc)
#1439402
12V batteri & 2,5 ohms resistans i kabel => max ström = 4,8 A.
Den främsta otrevliga effekten lär ju vara att bilen inte startar eftersom startmotorn inte går runt.
Så om den faktiskt startar så lär du ha mätt fel, alternativt har du någon typ av intermittent glapp i kabeln och då kan du säkert få diverse skumma fel under färd.
#1439421
Det går ju en lång 35mm2 från minus ner igenom mellan motor och batteriet.. Vad är den till då, om inte främst till generatorn/startmotorn? Jordflätan mellan motor och chassi känns för klen för att klara uppåt 120/150A tycker jag.. Men jag är inte så bra på bil-el, eller el överhuvudtaget..
Den långa 35mm2 kanske iofs också är kopplad till chassit, fast på andra sidan motorn närmare generator/startmotor?
Nån logisk förklaring måste finnas ang att (start-) motorn startar precis som den ska..
Tvivlar på att vi mätt fel ang 2,5ohm.. Men inget är omöjligt såklart.. Skulle möjligen vara att vi läst av en tiopotens fel :-/..
Kompisen som mäter är född med el och elektronik i blodet och har jobbat hela livet med det och mäter helst bara med sina egna svindyra instrument (multimeter, amperemeter, oscilloscop, labbaggregat) för att vara på säkra sidan.. Dock så har han inte så mycket erfarenhet av hur just bil-el kan vara kopplat..
#1439551
Du kan inte ha 2.5 ohm I kabeln och trycka igenom 30 amp som du skriver.

Då skulle du ha ett spänningsfall på 2.5 × 30 = 75 volt i jordkabeln och då skulle generatorn behöva ladda 90 volt för bilen skulle fungera.

Och när du kör startmotorn som drar 100 amp så skulle du ha ett spänningsfall på 250 volt i jordkabeln. :-o :-o :-o

Du har säkert inte läst av fel. Men ni har mätt fel. Multimetern du använder, skickar förmodligen alldeles för svag ström genom objektet du mäter för att kunna ge riktiga värden vid så låga motstånd.

Multimetern kan tex använda 1 mA för mätningen. Om bilen då tex drar 1 A i vila innan den somnat blir ditt värde på mumtimetern en faktor 1000 fel. :P :-( eftersom multimetern utgår från att den är ensam om att skicka ström vid mätningen.
#1439555
VolvoB20 skrev: mån 05 apr 2021, 08:36 Multimetern kan tex använda 1 mA för mätningen. Om bilen då tex drar 1 A i vila innan den somnat blir ditt värde på mumtimetern en faktor 1000 fel. :P :-( eftersom multimetern utgår från att den är ensam om att skicka ström vid mätningen.
Där sa du något som låter väldigt troligt VolvoB20..! Konstigt att han inte tänkte på det.. För vi mätte ju med batteriet inkopplat ja.. Även ett proffs kan tydligen göra fel i all hast :-)..
#1439575
Fast å andra sidan mätte vi 2,5V spänningsfall över kabeln när det gick ca 1A genom den.. Vilket ju faktiskt tyder på 2,5ohm.. Han är tämligen säker på att denna kabel som vi talar om inte tar upp strömmen från generator/startmotor, de verkar ha en egen 35mm2 kabel.. Vilket möjligen skulle förklara att bilen fungerar trots motståndet..
Men jag vet inte, blir inte klok på detta.. Får nog bjuda hem honom igen :party:

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]