Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1438965
Ja, det kan vara skadligt för generatorn. En växelströmsgenerator ska vara ansluten till ett batteri.
Finns ingen anledning att köra utan, vad är det för felsökning??
#1438970
Aha, som vi anade då, att generatorn kan ta skada..
Hej Amarace,
Vi har mätt spänningskaraktärestiken över batteriet med oscilloscop och är fundersamma till spänningsspikar på 2V (topp-dal) som har ett intervall på ca 16ms (vid 2000rpm när vi mätte).. Vi vet inte om spikarna kan påverka t ex ECM (motorstyrenheten) när det gäller två felkoder som vi har, ECM-0607 (ecm internt fel) och ECM-2110 (gasspjäll felaktig signal) och motorn går i felsäkert läge.. Det känns långsökt, men f-n vet med dagens känsliga elektronik i bilar..
Vi försöker alltså utesluta saker innan vi tvingas byta ECM (väldigt dyr).
Gasspjäll och motorkabelhärva är redan bytta av Volvoverkstad..
#1497734
En nyfiken fråga ni kanske kan svara på.
Läser här att ni har höga spänningar från generatorn upp till 17 volt.
Min generator(volvo v50 2012, 1,6d) ligger konstant över 15 volt, är det ECM:n som styr detta helt eller sköter laddningsregulatorn detta som på äldre bilar?
Har nyss bytt styrvikelgivare (hela modulen vid ratten) och en spridare då jag hade fel på antisladd och motorfel bilen gick fint i 150 mil sedan kom felen tillbaka.
Nyfiken om hög spänning kan påverka.
Historiskt har man bytt tre spridare (den sista jag fick byta var straxt över 2 år gammal och hade gått 400 mil).
Bilen har inte mer än 9300 mil på mätaren.
Men som sagt kanske har ni koll på om ECM:n helt styr laddspänningen och vad normalt värde skulle vara.
Mvh
Martin

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]