Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1438050
Äldsta dottern var och lämnade sin bil igår eftermiddag. Hon fick ombesiktning för rostskador på båda bakre länkarmar. Bilen är i väldigt gott skick men verkligheten börjar hinna ikapp.... :x Mazda 6 av tidigare modeller är ju kända rosthögar (denna är från 2008), men har i övrigt klarat sig bra (peppar, peppar....) Sökte lite i förmiiddags på nya länkarmar, verkar inte finnas i Sverige. På utlänska sidor verkar det finnas, pris från 1100 till nästan 3000 kr st. Bör gå att svetsa, men dom måste plockas bort fär att "komma åt" att svetsa ordentligt. Och så är det nog lätt att "elda upp" yttre gummibussningarna. Dom kostar säkert 2 - 400 kr st och dom ingår i dom nya bärarmarna.
Någon av er som gjort denna "operation"???
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1438052
Dom bussningar som sitter där är säkerligen inte i direkt tipp-top skick, så dom bör väl bytas oavsett tycker jag.
Jag skulle svetsa armarna och byta bussningarna, förutsatt att armarna inte är i för dåligt skick.
av rd350
#1438100
Dom kan sitta alldeles jävligt.... Bytte på en för några år sen, fick plocka ner hela bakvagnen för att få loss skruvarna. Försäkringsbolag som fått fast pris på byte av bärarm, det jobbet gick ej ihop.....
Användarvisningsbild
av lennarte
#1438132
rd350 skrev:Dom kan sitta alldeles jävligt...
Det hade jag faktiskt räknat med.... Vet ni om det är samma höger och vänster? Hittar ingen information om detta, beställde 2 st på www.skruvat.se men det stod bara höger :-/ Ska ringa dom i morgon bitti. Får såga av skruvarna i värsta fall, sen gäller det att få tag i nya..... Förmodar att det är 10.9 stålskruvar. Jag oljesprutade den för något år sedan och det kan ju "krypa in" lite varstans, men det blir ju inte kvar på bärarmarna
av rd350
#1438157
Brukar vara fingängade 10.9. Ta originalskruvar så bli det rätt. Har för mig att det var någon skruv man inte kom åt att skära på plats utanatt ta ner hela axeln. Spelar kanske inte så stor roll när man gör det till sig själv eller familjen men bra att ha med i tidsplanen :-)
av MickeM
#1438398
Man brukar inte få svetsa länkarmar och dylikt.
Men gör man det snyggt och målar så det inte syns, hur ska dom veta...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1438406
Stoppade beställningen på www.skruvat .se, dom hade bara höger. Kunde inte skaffa vänster???? Dom är tydligen olika. Beställt på www.bildelaronline.se Blev några hundra dyrare, men det är nog det minsta problemet. Drygt 2300 sek. med bromsklossar bak också.
Angående svetsning i bärande delar. Brukar inte vara några problem, beror nog mest på om man kan svetsa eller inte. Har svetsat dragkrokar utan problem. På -70-talet var det vanligt att vi svetsade nedre bärarmarna på Volvo PV, har även svetsat stötdämparfästet i nedre bärarmar på både Amazon och Volvo 140. Aldrig någon som klagat.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1438454
Just dragkrokar är ju dock en av dom (få? enda?) saker man inte får svetsa enl. gällande regler. Men det är klart, gör man det snyggt och korrekt så är det ju ingen jäkel som kommer märka det, men ska man vara paragrafryttare så... :P
Användarvisningsbild
av lennarte
#1438468
Lucif3r skrev:Just dragkrokar är ju dock en av dom (få? enda?) saker man inte får svetsa enl. gällande regler
En jag svetsade var av den typen där kulan är skruvad mot dragbalken. C:a 60x30-200 mm 4-kantprofil men 3 -4 mm gods. Den var upprostad på undersidan och jag kapade bort det som var rosrigt och svetsade i en ny bit.slipade, blästrade och spraymålade den. Dom bara tittade på den och sade ingenting, det stod på besiktningspapperet att den inte fick svetsas.... :x men det gick bra. Det var en chansnlng, det gick inte att få tag i bara den delen. Det var en Ford Transit från -80-talet och han (granne med egen firma) körde med den i många år efter det
På -70-talet svetsades det ofta i balken till dragkroken på Volvo Duetter, men den hörde ju egentligen till bilen och inte dragkroken. Så det var kaske inte samma sak.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1438928
Fått leveransbesked på länkarmarna som jag beställt från Bildelaronline. se. Jag visste att det är Tyskland baserat men delarna är skickade från Polen :-o
Angående om att skriva om andra bilar på detta forum, länkarmarna passar på Volvo V40 också, så då borde det vara Ok. Och på Ford Focus, den och Mazda 6 har 60 % gemensamma delar. Forden och Volvon har nog mer än så, men hur mycket Mazdan och Volvon ha gemensamt vet jag däremot inte
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &arin[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]

Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]