Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1439842
Har inte gjort något med Mazdan sedan jag skrev sist. Men idag fick jag sms att delarna finns att hämta på ICA... Så nu är det slut på trädgårdsarbetet på några dagar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1439926
Japp, nu börjar vi...
IMG_20210407_093434.jpg
IMG_20210407_093434.jpg (451.86 KiB) Visad 320 gånger
Dom ser ju bättte ut än dom gamla :-D :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1440276
Har nu fått bort skruvarna till dom yttre gummi bussningarna och tagit bort fjädrarna. Fått loss dom inre skruvarna i balken men dom sitter fastrostade i gummi bussningarna. Får kapa skruvarna (vinkelslip) och e.v kapa sönder bärarmarna först för att komma åt. Beställt nya skruvar.... 295 kr st, dom är för att kunna justera Camber vinklen på bakhjulen.
78-3451829_0.jpg
78-3451829_0.jpg (6.55 KiB) Visad 285 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1441493
Äntligen fått skruvarna..... Varit hos andra dottern några dagar och hjälpt med snickeri och elarbete (ska bygga ut verksamheten på sitt gym) och skruvarna låg i brevlådan i eftermiddag när jag kom hem. Så i morgon kommer stoora vinkelslipen med ny kapskiva i fram...... Måste bli färdig i helgen för på måndag ska jag till gymmet igen och montera fönsterpartier och senast fredag måste Mazdan besiktigas. Det är liite mycket just nu, fick ju lägga på sommardäcken på 745-an i morse, kom på att det är den 16-de april :-o :-o
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1441535
lennarte skrev:fick ju lägga på sommardäcken på 745-an i morse, kom på att det är den 16-de april :-o :-o

Jo visst... Fast här var det snö"kaos" så sent som för 3 dagar sen(det kom bortåt 2dm...) :-D
V70in står fortfarande med vinterhjulen på, men ska nog byta nu i helgen tror jag... En "fördel" med att ha odubbat är att man slipper oroa sig för att ha på vinterhjulen "för länge"(enl. lag) :P
Användarvisningsbild
av lennarte
#1441595
Idag har jag ägnat dagen (hittills) med att byta bärarmar. Det gick att komma åt med 125 mm kapen när jag tog bort skyddet. Fick ta fram svetsen och svetsa i några "hack" efter kapskivan (0,8 mm tjock, fantastisk att använda) men alla fingrar kvar :-D Det blev en samling beg. delar över :-)
IMG_20210417_105239.jpg
IMG_20210417_105239.jpg (1.87 MiB) Visad 210 gånger
Har fått den ena på plats och ska nu när fikapausen är över montera den andra :-D :-D
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1441612
Nu är arbetsdagen slut. Sitter på altanen nydushad och smuttar på en Irish Guinness Draught stout. Båda bärarmarna är på plats och sprayade med "body". Alla ytor som jag "grejat med" är grundmålade och sprayade med rostskyddsmassa. Skruvarna i bussningarna är ordentligt smorda med fett (kommer aldrig att rosta fast igen). I morgon ska jag byta bromsklossarna bak och hoppas kunna smörja upp ena oket som trögar lite. Som avslutning ska jag spruta in rå linolja i alla hål i bakvagnen och avsluta med att montera på sommardäcken. :-D :-D :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1441690
vjohnj skrev:Och rost angrepp var?
Står i rubriken, länkarm (bärarm) bak. Mitt på sidan (hade gått att svetsa) och vid gummibussningarna (svårare att komma åt) . Kan lägga upp en bild på det senare.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]