- fre 26 mar 2021, 11:33
#1437769
Allright, det börjar dra ihop sig och bli allvar, har slängt ut lite förfrågningar och fått offerter på lite olika bilar men känner att jag inte riktigt vet hur jag ska resonera.
Väntar tillökning i familjen, i form av en till 35kg hund. Det blir alltså två stycken. Vår V60 är helt enkelt inte stor nog för det och när det enda Volvo erbjuder är gamla V/XC70 för 250k, eller V90 med sluttande bakluckan så har vi helt enkelt fått kolla på annat. Valet har nog nu fallit på Passat.
Önskemål/krav:
Active info display, dvs digitala klustret (önskemål)
Rattvärme (krav-ish)
App connect (carplay/android auto) (krav-ish)
Adaptiv farthållare (krav)
Keyless (krav, men verkar vara standard)
Elstol (önskemål)
Bränslevärmare med fjärrstart (krav, så vi kan montera gsm-modul)
Årsmodell 2018 och framåt, tror vi
Maxpris 250k (inbyte + ca 100k, så det varierar lite, men ungefär.)
Dessa verkar svåra att kombinera. Främst är det elstol som verkar rätt jäkla ovanligt, har hittat det på ett par stycken. Även i annonser där det står elstol så är det bara svankstödet eller vad det är, resten är manuellt. Även digitala klustret verkar lite halvsvårt om man ska kombinera med övriga.
Fyrhjulsdrift är ju något jag vill ha, men ska jag vara ärlig mot mig själv så har jag inte behovet, och jag har inte haft det på någon bil jag ägt hittils. Det är mest att på vintern så har det alltid känts som att det hade varit skönt när man ska ut till veterinär i snöstorm och liknande. Men det har ju gått bra med 2wd hittils. Det är dessutom dubbelt så dyr skatt, och risken med att behöva byta alla däck vid en punka avskräcker ju en aning.
Vet inte alls hur man ska resonera med miltalet, Vi har väl för avsikt att åtminstone ha bilen fem år och vi kör ca 1500 mil/år. Köper man en bil med runt 6500 mil på mätaren så är den efter fem år uppe i 14000 mil, vilket känns rätt överkomligt. Det är väl då det kanske börjar hända lite saker. Om man istället köper en bil med ca 11500 mil på mätaren (vilket verkar vara vart bilarna kring 210000kr ligger) så kommer den vara uppe i 19000 mil efter samma sträcka, det känns "läskigare" och dyrare service stundar. Sen har man aspekten om att köpa en bil som kanske gått lite längre, men precis gjort en större service. Svårt. Jag har heller ingen aning om vad servicen kostar per år på en Passat, men med tanke på att Volvo är rätt dyra ny för tiden så kanske det inte är nån större skillnad..
Två av bilarna jag kikat på är dessa:
Den här har jag fått ett konkret erbjudande på, får lägga emellan 45000 (plus eventuellt för avdrag om dom hittar något fel eller liknande)
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... l/94689893
Saknar digitalt kluster, elstol, fyrhjulsdrift och har gått ca 2000 mil längre än nästa exemplar, men utgångsläge ca 40k billigare, och det ingår vinterdäck. Men kanske även dags att börja fundera på oljebyte i växellådan, inte gratis.
Den här har jag varit i kontakt med säljaren om och inväntar svar på lite frågor, och en mer konkret värdering. Men den har "allt" och har gått 2000 mil mindre. Dock ingen info om vinterdäck, så förmodligen ingår det inte och då åker vi på ytterligare 8-10k om vi inte köper nåt beggat. Men det brukar det ju finnas rätt gott om.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... h/94774219
Någon som har någon input om detta?
Väntar tillökning i familjen, i form av en till 35kg hund. Det blir alltså två stycken. Vår V60 är helt enkelt inte stor nog för det och när det enda Volvo erbjuder är gamla V/XC70 för 250k, eller V90 med sluttande bakluckan så har vi helt enkelt fått kolla på annat. Valet har nog nu fallit på Passat.
Önskemål/krav:
Active info display, dvs digitala klustret (önskemål)
Rattvärme (krav-ish)
App connect (carplay/android auto) (krav-ish)
Adaptiv farthållare (krav)
Keyless (krav, men verkar vara standard)
Elstol (önskemål)
Bränslevärmare med fjärrstart (krav, så vi kan montera gsm-modul)
Årsmodell 2018 och framåt, tror vi
Maxpris 250k (inbyte + ca 100k, så det varierar lite, men ungefär.)
Dessa verkar svåra att kombinera. Främst är det elstol som verkar rätt jäkla ovanligt, har hittat det på ett par stycken. Även i annonser där det står elstol så är det bara svankstödet eller vad det är, resten är manuellt. Även digitala klustret verkar lite halvsvårt om man ska kombinera med övriga.
Fyrhjulsdrift är ju något jag vill ha, men ska jag vara ärlig mot mig själv så har jag inte behovet, och jag har inte haft det på någon bil jag ägt hittils. Det är mest att på vintern så har det alltid känts som att det hade varit skönt när man ska ut till veterinär i snöstorm och liknande. Men det har ju gått bra med 2wd hittils. Det är dessutom dubbelt så dyr skatt, och risken med att behöva byta alla däck vid en punka avskräcker ju en aning.
Vet inte alls hur man ska resonera med miltalet, Vi har väl för avsikt att åtminstone ha bilen fem år och vi kör ca 1500 mil/år. Köper man en bil med runt 6500 mil på mätaren så är den efter fem år uppe i 14000 mil, vilket känns rätt överkomligt. Det är väl då det kanske börjar hända lite saker. Om man istället köper en bil med ca 11500 mil på mätaren (vilket verkar vara vart bilarna kring 210000kr ligger) så kommer den vara uppe i 19000 mil efter samma sträcka, det känns "läskigare" och dyrare service stundar. Sen har man aspekten om att köpa en bil som kanske gått lite längre, men precis gjort en större service. Svårt. Jag har heller ingen aning om vad servicen kostar per år på en Passat, men med tanke på att Volvo är rätt dyra ny för tiden så kanske det inte är nån större skillnad..
Två av bilarna jag kikat på är dessa:
Den här har jag fått ett konkret erbjudande på, får lägga emellan 45000 (plus eventuellt för avdrag om dom hittar något fel eller liknande)
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... l/94689893
Saknar digitalt kluster, elstol, fyrhjulsdrift och har gått ca 2000 mil längre än nästa exemplar, men utgångsläge ca 40k billigare, och det ingår vinterdäck. Men kanske även dags att börja fundera på oljebyte i växellådan, inte gratis.
Den här har jag varit i kontakt med säljaren om och inväntar svar på lite frågor, och en mer konkret värdering. Men den har "allt" och har gått 2000 mil mindre. Dock ingen info om vinterdäck, så förmodligen ingår det inte och då åker vi på ytterligare 8-10k om vi inte köper nåt beggat. Men det brukar det ju finnas rätt gott om.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... h/94774219
Någon som har någon input om detta?
Tesla Model 3 LR AWD MY2020 - Tidigare: Passat Alltrack 2.0 TDI MY18, V60 D4 Summum MY16, S60 D5 Summum MY11, Audi A4 2.0 TDI Proline MY09, V70 2.0F Momentum MY09