Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1437769
Allright, det börjar dra ihop sig och bli allvar, har slängt ut lite förfrågningar och fått offerter på lite olika bilar men känner att jag inte riktigt vet hur jag ska resonera.

Väntar tillökning i familjen, i form av en till 35kg hund. Det blir alltså två stycken. Vår V60 är helt enkelt inte stor nog för det och när det enda Volvo erbjuder är gamla V/XC70 för 250k, eller V90 med sluttande bakluckan så har vi helt enkelt fått kolla på annat. Valet har nog nu fallit på Passat.

Önskemål/krav:
Active info display, dvs digitala klustret (önskemål)
Rattvärme (krav-ish)
App connect (carplay/android auto) (krav-ish)
Adaptiv farthållare (krav)
Keyless (krav, men verkar vara standard)
Elstol (önskemål)
Bränslevärmare med fjärrstart (krav, så vi kan montera gsm-modul)

Årsmodell 2018 och framåt, tror vi
Maxpris 250k (inbyte + ca 100k, så det varierar lite, men ungefär.)

Dessa verkar svåra att kombinera. Främst är det elstol som verkar rätt jäkla ovanligt, har hittat det på ett par stycken. Även i annonser där det står elstol så är det bara svankstödet eller vad det är, resten är manuellt. Även digitala klustret verkar lite halvsvårt om man ska kombinera med övriga.

Fyrhjulsdrift är ju något jag vill ha, men ska jag vara ärlig mot mig själv så har jag inte behovet, och jag har inte haft det på någon bil jag ägt hittils. Det är mest att på vintern så har det alltid känts som att det hade varit skönt när man ska ut till veterinär i snöstorm och liknande. Men det har ju gått bra med 2wd hittils. Det är dessutom dubbelt så dyr skatt, och risken med att behöva byta alla däck vid en punka avskräcker ju en aning.

Vet inte alls hur man ska resonera med miltalet, Vi har väl för avsikt att åtminstone ha bilen fem år och vi kör ca 1500 mil/år. Köper man en bil med runt 6500 mil på mätaren så är den efter fem år uppe i 14000 mil, vilket känns rätt överkomligt. Det är väl då det kanske börjar hända lite saker. Om man istället köper en bil med ca 11500 mil på mätaren (vilket verkar vara vart bilarna kring 210000kr ligger) så kommer den vara uppe i 19000 mil efter samma sträcka, det känns "läskigare" och dyrare service stundar. Sen har man aspekten om att köpa en bil som kanske gått lite längre, men precis gjort en större service. Svårt. Jag har heller ingen aning om vad servicen kostar per år på en Passat, men med tanke på att Volvo är rätt dyra ny för tiden så kanske det inte är nån större skillnad..

Två av bilarna jag kikat på är dessa:

Den här har jag fått ett konkret erbjudande på, får lägga emellan 45000 (plus eventuellt för avdrag om dom hittar något fel eller liknande)

https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... l/94689893

Saknar digitalt kluster, elstol, fyrhjulsdrift och har gått ca 2000 mil längre än nästa exemplar, men utgångsläge ca 40k billigare, och det ingår vinterdäck. Men kanske även dags att börja fundera på oljebyte i växellådan, inte gratis.

Den här har jag varit i kontakt med säljaren om och inväntar svar på lite frågor, och en mer konkret värdering. Men den har "allt" och har gått 2000 mil mindre. Dock ingen info om vinterdäck, så förmodligen ingår det inte och då åker vi på ytterligare 8-10k om vi inte köper nåt beggat. Men det brukar det ju finnas rätt gott om.

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... h/94774219

Någon som har någon input om detta?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1437788
Jag kan vwrkligen inte mycket om VW, men jag håller med om detta med stolarna.
Det står elstol, men likväl sitter det manuella handtag på stolens framkant...
Sen finns det 3 olika strålkastare (halogen och två typer av LED), men det har du kanske tittat på? Hur dessa olika LED presterar ljusmässigt vet jag dock inte..

Pdf-broshyr för Passat 2018:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Z5zKBtNOKM
av Lövet
#1437789
Jag har ägt en 2017 TDI 190 4M och kört några andra. Mina tankar.
batmac skrev:Active info display, dvs digitala klustret (önskemål)
Superkul i början och det gör att bilen ser mycket modernare ut. Men du kommer inte ändra inställningarna och använda nya vyer nånting efter första veckan. Det är verkligen övergående. Har man Navigationssystem däremot (vilket de flesta Passat saknar) så får man kartbilden där och då har det betydelse. Kartan för Apple Carplay kommer bara i mittskärmen.
batmac skrev:Rattvärme (krav-ish)
Själv älskar jag det och det har funnits i vissa executive och business editions. Så det finns gott om dem. Knappen sitter till höger om växelspaken om du vill kolla på bilder. Ibland har handlarna inte koll.
batmac skrev:App connect (carplay/android auto) (krav-ish)
Standard tror jag eller ingår i nån viss nivå på infotainment. Väldigt vanligt i alla fall.
batmac skrev:Adaptiv farthållare (krav)
Standard på alla
batmac skrev:Keyless (krav, men verkar vara standard)
Ingår i nåt vanligt paket. Antingen dragpaketet eller nåt av businesspaketen som har funnits.
batmac skrev:Elstol (önskemål)
Mycket ovanligt tillval. Dyrt och därmed sällsynt.
batmac skrev:Bränslevärmare med fjärrstart (krav, så vi kan montera gsm-modul)
Inte standard och inte ingått i något paket men väldigt, väldigt vanligt. Säljarna har varit duktiga på att argumentera för att kostnaden i princip bli 0 för förstaköparen eftersom det är så eftertraktat begagnat.
batmac skrev:Det är dessutom dubbelt så dyr skatt, och risken med att behöva byta alla däck vid en punka avskräcker ju en aning.
Det skiljer 5-6cl per mil mellan 2wd och 4wd, det kan inte dubbla skatten. Jag tror det skiljer några hundringar per år snarare. Byta alla fyra däck vid parkering behöver du inte heller göra såvida däcken inte är extremt ojämnt slitna sen innan. Ingen fara.
batmac skrev:Jag har heller ingen aning om vad servicen kostar per år på en Passat, men med tanke på att Volvo är rätt dyra ny för tiden så kanske det inte är nån större skillnad..
Det är oljebyte i DSG lådan var 6000e mil. Så det är alltså mer ekonomiskt att köpa en bil som gjort den servicen precis. Dvs bättre 7 tusen mil än 5500 mil, bättre 13 tusen mil än 11500 mil osv. Iofs kostar den inte en förmögenhet men det lägger till ett par tusenlappar. Kamrem tror jag byts vid 18 eller 24 tusen mil. I övrigt inga konstigheter med servicen.

Angående bilarna så är de båda bra varianter. Båda är vettigt utrustade. Angående vinterdäck så är det väldigt lätt att hitta fina uppsättningar på Blocket för 6-8 tusen så det tycker jag kanske inte ska vara avgörande.
av Malmstroem
#1437796
Det är inte riktigt sant att Volvo inte erbjuder alternativ. ;-)

Jag skulle vilja hävda att XC90 fyller alla dina krav förutom prispunkten. Jag fick gå upp till XC90 när jag bytte från vår gamla XC70. Baksätet delbart/fällbart i tre delar och ingen sluttande lucka var det som avgjorde för mig. Tyvärr blev det rätt mycket dyrare än tänkt...
Användarvisningsbild
av batmac
#1437805
fjohan82 skrev:Jag kan vwrkligen inte mycket om VW, men jag håller med om detta med stolarna.
Det står elstol, men likväl sitter det manuella handtag på stolens framkant...
Sen finns det 3 olika strålkastare (halogen och två typer av LED), men det har du kanske tittat på? Hur dessa olika LED presterar ljusmässigt vet jag dock inte..

Pdf-broshyr för Passat 2018:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Z5zKBtNOKM
Nej det har jag faktiskt inte kollat på, tack.
Lövet skrev:Superkul i början och det gör att bilen ser mycket modernare ut. Men du kommer inte ändra inställningarna och använda nya vyer nånting efter första veckan. Det är verkligen övergående. Har man Navigationssystem däremot (vilket de flesta Passat saknar) så får man kartbilden där och då har det betydelse. Kartan för Apple Carplay kommer bara i mittskärmen.
Det är lite det jag tänker, att det mest är estetiskt eftersom jag ändå kommer använda carplay. Passatens analoga kluster är ju dessutom rätt snyggt jämfört med gamla V60 tex.
Lövet skrev:Själv älskar jag det och det har funnits i vissa executive och business editions. Så det finns gott om dem. Knappen sitter till höger om växelspaken om du vill kolla på bilder. Ibland har handlarna inte koll.
Ja jag tycker det är väldigt skönt. Förvisso har det inte känts lika relevant när man haft fjärrstyrt värmare, men nog fryser man om händerna ändå ibland. Trist att det är så ovanligt på "finare" märken. Kia, Hyundai osv har det ju typ som standard.
Lövet skrev:Inte standard och inte ingått i något paket men väldigt, väldigt vanligt. Säljarna har varit duktiga på att argumentera för att kostnaden i princip bli 0 för förstaköparen eftersom det är så eftertraktat begagnat.
Ja det är inte många jag kikat på där det inte finns. Verkar väldigt lätt att eftermontera gsm-modulen också, vet du om det är höger bak i skuffen mottagaren för värmarfjärren sitter på Passat också? Ska tydligen vara det på Audi och äldre Passat om jag fattat rätt.
Lövet skrev:Det skiljer 5-6cl per mil mellan 2wd och 4wd, det kan inte dubbla skatten. Jag tror det skiljer några hundringar per år snarare.
Kanske inte dubbelt, men det räcker ju att kika på bilarna jag länkat. Den ena har 1500 och den andra 2500. Inte det det står och faller på, men ändå.
Lövet skrev: Byta alla fyra däck vid parkering behöver du inte heller göra såvida däcken inte är extremt ojämnt slitna sen innan. Ingen fara.
Jag trodde att man var tvungen att ha i stort sett samma mönsterdjup när man har 4motion? Om man kört halva livslängden och sen åker på punka, lär man inte behöva byta fler?
Lövet skrev:Det är oljebyte i DSG lådan var 6000e mil.
Ah, det är rent av med i serviceschemat eller? Det är ju verkligen en servicepunkt att hålla utkik efter.
Malmstroem skrev:Det är inte riktigt sant att Volvo inte erbjuder alternativ. ;-)

Jag skulle vilja hävda att XC90 fyller alla dina krav förutom prispunkten. Jag fick gå upp till XC90 när jag bytte från vår gamla XC70. Baksätet delbart/fällbart i tre delar och ingen sluttande lucka var det som avgjorde för mig. Tyvärr blev det rätt mycket dyrare än tänkt...
Fast jag tycker inte att en XC90 är ett alternativ till en Passat, det är en helt annan storlek- och prisklass och inte aktuell alls :)
Användarvisningsbild
av batmac
#1437806
fjohan82 skrev:Kan lägga till att det finns lite billigare 70-bilar, men det beror ju på hur gärna ni vill fortsätta med Volvo :-)

https://www.bytbil.com/varmlands-lan/pe ... 0-15233657
https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 4-15290481
Uppriktigt så är det egentligen mest vana, och volvo on call. Men en gsm-modul för 3000kr löser sistnämnda iallafall eftersom vi bara använder det för värmaren.
av Lövet
#1437810
batmac skrev:Ja det är inte många jag kikat på där det inte finns. Verkar väldigt lätt att eftermontera gsm-modulen också, vet du om det är höger bak i skuffen mottagaren för värmarfjärren sitter på Passat också? Ska tydligen vara det på Audi och äldre Passat om jag fattat rätt.
Vet inte. Jag körde bara via fjärrkontrollen som har rätt bra räckvidd. VW hade under en period en eftermarknadslösning som de kallade Dfreeze. Så det går att GSM styra men jag kan inte svara på hur det funkade. Det gick inte via den vanliga VW appen i alla fall.
batmac skrev:Jag trodde att man var tvungen att ha i stort sett samma mönsterdjup när man har 4motion? Om man kört halva livslängden och sen åker på punka, lär man inte behöva byta fler?
Nej det är inte så känsligt. På samma axel kan man ha väldigt olika mönsterdjup, bilen tål ju trots allt att svänga med ;-) Sen är det olämpligt ur greppsynpunkt förstås. Men nä, du åker i värsta fall på att byta det andra på samma axel bara.

Men sen ska du ju inte köpa 4wd bara för att någon annan tycker det är bättre. Har du inte saknat det hittils - tja du "behöver" du det sannolikt inte. Går fint ändå.
batmac skrev:Ah, det är rent av med i serviceschemat eller? Det är ju verkligen en servicepunkt att hålla utkik efter.
Ja det är en servicepunkt och den får inte slarvas med.
Användarvisningsbild
av batmac
#1437815
Lövet skrev:Nej det är inte så känsligt. På samma axel kan man ha väldigt olika mönsterdjup, bilen tål ju trots allt att svänga med ;-) Sen är det olämpligt ur greppsynpunkt förstås. Men nä, du åker i värsta fall på att byta det andra på samma axel bara.

Men sen ska du ju inte köpa 4wd bara för att någon annan tycker det är bättre. Har du inte saknat det hittils - tja du "behöver" du det sannolikt inte. Går fint ändå.
Nej såklart, men den biten har varit en av dom större "orosmomenten" om man säger så. Jag villhöver det ;)
Lövet skrev:Ja det är en servicepunkt och den får inte slarvas med
Den dyrare bilen av dom två jag kikat på var servad vid 5500 i juli förra året, har bett säljaren kolla upp så det är bytt, för nu har den ju passerat 6000 mil.

Hade ett samtal nu med säljaren där han ska kolla upp lite saker, men han erbjöd mig 160tkr i inbyte förutsatt att bilen är i bra skick. Har nämnt det jag vet, men får väl räkna med lite mindre utifall att. Mellanskillnaden skulle bli 85000kr och han kunde sälja en uppsättning dubbade nokian på originalfälg för runt 7000kr. 6-7mm på ena paret och 8mm på andra. Så totalt 91000 mellan. Det känns rätt överkomligt ändå.
av Lövet
#1437842
Se PM
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]