Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1437533
Dot 5 är en silkon baserad bromsvätska som inte suger upp någon fuktighet alls och den är inte blandbar med några andra bromsvätskor.
Användes förr inom racing (högre kokpunkt), men numera främst till veteran fordon. Jag hade det i min Opel Rekord -59. Fyllde på det när jag renoverade bromsarna 1979 och det var kvar i när den såldes 2010.
Det finns (i princip) 3 sorters bromsvätskor, nämda silikonbaserad, den gamla och nya glykolbaserade (Dot 4 och Dot 5.1 och så har Citroën en egen parafinoljebaserad i dom modeller som har gas/hyddrauisk fjädring. Den går inte heller att blanda med andra bromsvätskor.
Eftersom Dot 5 är silikon baserad bör den kännas "glattare" än Dot 4 och 5.1. Annars, ta lite på tungan och jämför med din egen bil.
av vjohnj
#1437541
Tror Glitz menar hur vanligt är det att någon har använt/blandat etc,etc.
DOT 5 med annan bromsvätska.


Inte vad det rekommenderas. Visst kan ha fel men...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1437700
Läs vad jag skrev ovan. Och vad gäller olika typer av bromsvätska så finns bara en sort, glykol baserad Dot 4 och Dot 5.1. Dot 5.1 är bara en vidareutveckling av Dot 4, som är en vidareutveckling av Dot 3. Som är en vidare utveckling av Dot 2. Nu är vi nog nere på -50-talet och så gammal bromsvätska tror jag inte han har, men alla dessa är blandbara med varandra utom Dot 5.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1437702
Mmm.
Har förstått det.
Nu blir det inget slangbyte i morgon.
HON fick inte sin lön i dag så bilen får vänta. Viktigare utgifter...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]