Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1437489
Tja, har nyligen byggt om en volvo 850 till en a traktor och kört med den i runt en vecka, har dock märkt att den drar en jäkla massa bensin, runt 2 liter milen. Den är reggad med h regg och enkellåda och varvar ungefär till 1400 varv/minut i 30km/h.
Jag trodde att med h-regg och att den varvar såpas lågt så skulle den dra mindre än vad den gjorde som bil (ca liter milen). Har även hört från många andra att deras a traktorer drar mycket mindre, har även en polare som har en EPA-traktor som varvar betydligt mycket högre och drar runt 0,7liter milen. Fattar därför inte hur min kan sluka så himla mycket.
Användarvisningsbild
av bem
#1437590
Åker du omkring med nån sorts "choke" påslagen...? Låter ju nästan så. Om det nu finns nån "choke" på en 850... Har inte haft nån 850 (de bytte namn till V70 när jag hade en, hade en -97:a, såg dock i stort sett ut som 850, lika fyrkantig i formen).
Nån tempgivare som pajat kanske så systemet tycker din motor är kall för jämnan och trycker in för mycket bensin...?
Går det koppla in din 850 till något lämpligt diagnostikprogram så du kan få nån felkod att jobba vidare med?
För högt bränsletryck av nån anledning?
/Bo
#1437595
Finns ingen choke på 850, sist fögge användes på volvo var typ 240 och 740 på mitten av 80-talet.

Börja med det vanliga, kolla så sensorer inte är skitiga eller att spridare (och övrigt bränslesystem) inte läcker.
Eller att du helt enkelt ger för mycket gas, ger du mycket gas och den bryter hårt så kommer den dra mycket. Kräver inte alls mycket gas för att få den att gå i 30 i 3an eller vilken växel du nu har den i , tycker att på min 740 med mindre kraft jag kommer upp i 50 med minimal gas rätt så lätt i en uppförsbacke :P
#1437713
Den är strypt elektroniskt

Ingen expert men många bilar drar absolut minst i ca 80-85 km/h. Kör man fortare eller långsammare drar den mer. Man måste komma upp på högsta växeln och det brukar inte gå i 30 km/h
#1437775
Stänger den av bränsle eller tändning till motorn? Jag antar att det inte är normalt att åka omkring med gasen i botten i 30km/h för då lär det spruta felkoder från motorstyrenheten om bränsle/tändning klipps. Om bara tändning klipps så kommer ju massa bensin spolas igenom cylindrarna när hastighetsbegränsningen är aktiv.
#1437782
SubMarine skrev: fre 26 mar 2021, 12:05 Stänger den av bränsle eller tändning till motorn? Jag antar att det inte är normalt att åka omkring med gasen i botten i 30km/h för då lär det spruta felkoder från motorstyrenheten om bränsle/tändning klipps. Om bara tändning klipps så kommer ju massa bensin spolas igenom cylindrarna när hastighetsbegränsningen är aktiv.
Bränsle eller tändning bryts inte. Bilen har ju ingen gaswire utan ECUn styr gasspjällets motor. Så hur mycke du än gasar så gasar inte ECUn mer än till 30 km/h, det är så man stryper h-reggade för att slippa höga varvtal..
#1437790
Lolipatter skrev: ons 24 mar 2021, 19:50 Den är reggad med h regg och enkellåda och varvar ungefär till 1400 varv/minut i 30km/h.
1400 rpm vid 30 km/h motsvarar ju 5100 rpm vid 110 på samma växel så det kan ju enklet göra att du får hög förbrukning.
Lolipatter skrev: ons 24 mar 2021, 19:50 Jag trodde att med h-regg och att den varvar såpas lågt så skulle den dra mindre än vad den gjorde som bil (ca liter milen).
Innan ombyggnaden när den drog 1 liter per mil så åkte du på myckte högre växel hela tiden, för du låg knappast på maxvarv på motorvägen vilket dina 1400 rpm motsvarar
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]