Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1437710
VolvoB20 skrev:Kanske finns det bara en bilfabrik som bygger alla olika bilmärken på beställning, så det enda som blir kvar är design och marknadsavdelningen.
Så kan det säkert bli. Ett märke som Tesla borde definitivt göra så istället. Man är ju jättebra på teknik, batterier och drivsystem men fullständigt genomusel på kvalitetskontroll, plåtpressning och andra "omoderna" saker som det innebär att vara bilfabrik.
#1437714
Det känns som ett naturligt steg, motorer och plattformar delas inom koncerner eller köps in med licens sedan länge.

Med mer teknik kommer mer kostnader och ska det finnas en möjlighet för en konsument att hyra sin bil för under 10.000:-/mån så blir det ett nytänk för både producent och konsument.

Jag skulle mycket väl tänka mig att privatleasa men med lite för många mil per år och osäkert vite vid återlämnandet (mycket stor riskfaktor med småbarn) så har det inte varit aktuellt..än.

Allt under 5000:-/mån i leasingkostnad upplever jag som en bra affär, det är vid själva återlämnandet jag upplever att det är lite skakiga och godtyckliga regler, som jag läst mig till eftersom jag inte har egen erfarenhet.

Jag åker primärt V50 D2 2012 idag, cirka 3000 mil och håller ner driftskostnaden något med eget underhåll och reparationer så jag ligger på cirka 20:-/mil d.v.s 5000:-/mån.
#1437767
Jallemet skrev:Allt under 5000:-/mån i leasingkostnad upplever jag som en bra affär, det är vid själva återlämnandet jag upplever att det är lite skakiga och godtyckliga regler, som jag läst mig till eftersom jag inte har egen erfarenhet.
Det är rätt mycket snack om det men i verkligheten är det ett litet problem. Jag vill nästan påstå att det är förvånansvärt mycket man kommer undan med.
#1437777
Lövet skrev: fre 26 mar 2021, 11:19
Jallemet skrev:Allt under 5000:-/mån i leasingkostnad upplever jag som en bra affär, det är vid själva återlämnandet jag upplever att det är lite skakiga och godtyckliga regler, som jag läst mig till eftersom jag inte har egen erfarenhet.
Det är rätt mycket snack om det men i verkligheten är det ett litet problem. Jag vill nästan påstå att det är förvånansvärt mycket man kommer undan med.
Gällande de horribla historierna man har läst om vid återlämnandet hör man numera inte lika ofta längre.
Dock var den gemensamma nämnaren i dessa fall ett visst finansbolag (Satandär) som anlitade Opus för besiktningen med order om att vara kritiska... Behöver som sagt inte vara samma tillvägagångssätt nu, men jag kommer inte chansa och finansiera genom dem. Det måste finnas någon likvärdig bil på annat ställe som kan ordna finans genom annat finansbolag.
#1437778
Lövet skrev:
Jallemet skrev:Allt under 5000:-/mån i leasingkostnad upplever jag som en bra affär, det är vid själva återlämnandet jag upplever att det är lite skakiga och godtyckliga regler, som jag läst mig till eftersom jag inte har egen erfarenhet.
Det är rätt mycket snack om det men i verkligheten är det ett litet problem. Jag vill nästan påstå att det är förvånansvärt mycket man kommer undan med.
VAG har samlat ihop ett dokument vad som är OK och inte. När man kollar på det så tycker jag det ser ganska så generöst ut. https://www.volkswagen.se/idhub/content ... swagen.pdf
#1437795
Santander vet jag inte så mycket om men jag vet att Volvo där är privatleasingen utgiven av handlaren och inte finansbolaget. Dvs alla regler och liknande varierar mellan återförsäljare. Därför kan en persons upplevelse skilja väldigt mycket från en annan. Bland annat har vissa ÅF tillåtit att man köper loss bilen efteråt men inte andra. Vissa har varit superpetiga medan andra har släppt igenom större skador osv.
#1437804
Det är väl finansbolaget som äger bilen under leasingperioden?

Det står ju tex att brukaren måste betala tex för skeva bromsskivor.

Vem är ansvarig att driva en reklamation/garanti mot Volvo i detta fall, är det brukaren eller ägaren.

Min V70 tex fick fel på virvelspjällen och Volvo lagade detta för 13.000 kr under leasingperioden.

Vem ska betala och vem ska driva det mot volvo som ett garantiärende, garantin är ju bara 2 år, så är det ett ursprungligt fel etc.

Vad händer om du måste byta batteripaket på din Audi under leasingperioden Lövet? . Är det bara att hosta upp 250.000 trots att det inte ens är din bil? Nu är du ju storkund så det löser sig nog, men för en vanlig dödlig?

Finasbolaget (Autoplan Finans) skickde ju bara fakturor vidare till mig, och jag har ju grymt svårt att driva det mot volvo efter som det inte är min bil och jag intr står som ägare.

Vad gäller igentligen när man leasar en bil. Ska jag som brukare betala allt som går sönder utan att jag äger bilen. Tex.

-Virvelspjäll
-Centrallås
-Haldex AVD
-Slamrande drivaxlar
-Skeva bromsskivor
-Nivomat

Listan kan göras lång med sådan som gått sönder under leasingperioden (självklart efter 24 måanders garanti men inom 36 måander leasingavtal) och då är jag ändå lite av pedant i skötsel..
#1437811
VolvoB20 skrev:Det är väl finansbolaget som äger bilen under leasingperioden?
Vanligen är det finansbolaget Ja. Det är dock inte samma sak som vem som är ansvarig för restvärdet, vem som är avtalspart mot kunden osv. Volvo har dribblat på alla möjliga sätt till skillnad från BMW och VW-gruppen där leasingbolaget har styrt och ställt och handlaren bara levererat bilen.
VolvoB20 skrev:Det står ju tex att brukaren måste betala tex för skeva bromsskivor.
Helt riktigt. Men på 4500 mil får man fasen kämpa för att få den typen av fel. ;-) Men det skiljer ju ändå inte mot om du ägt bilen. Du kan inte byta in en 3 år gammal bil med skiva bromsskivor och inte få något avdrag för det hos en större handlare.
VolvoB20 skrev:Vem ska betala och vem ska driva det mot volvo som ett garantiärende, garantin är ju bara 2 år, så är det ett ursprungligt fel etc.
Maskinskadan sannolikt mellan månad 24 och 36. Självrisken får man ta personligen. Återigen, samma som om man ägt bilen.
VolvoB20 skrev:Vad händer om du måste byta batteripaket på din Audi under leasingperioden Lövet? . Är det bara att hosta upp 250.000 trots att det inte ens är din bil? Nu är du ju storkund så det löser sig nog, men för en vanlig dödlig?
Maskinskadan skulle jag tro. Jag har löst det problemet genom att leasa 24 månader ;-)
VolvoB20 skrev:ka jag som brukare betala allt som går sönder utan att jag äger bilen.
Ja. Det är ingen bilhyra trots att vissa handlare försöker få det att låta så. Det är en alternativ finansieringsform. Man får inte mindre ansvar för bilen bara föra att man privatleasar men inte mer heller som vissa verkar tro. Det är bara lättare att lura sig själv eftersom avdragen för skadorna är inbakade i inbytespriset.

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]