Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1437191
Hej,
Man kan undra vad svaret är på rubriken, men om jag fattar det rätt kommer Volvo alltmer sälja sina rena elbilar Online.
Kanske lite gammal nyhet för många men inte för mig, läste det nyss nämligen:
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... pas-online

Jag är väl av gamla stammen och vill prata med en människa inför bilköpet, öga mot öga.
Blir det slut med det nu framöver, för Volvos rena elbilar?
Blir det bara "Volvo-verkstäder" kvar som skall serva Volvo elbilarna?
Volvo bilförsäljare låter det väl som de sakta kommer försvinna eller?
Garanti och sånt då, skall man prata med nån Online....

Kanske jag hinner med en ny Volvobil till i mitt liv så vem vet om man sitter där och beställer Online nästa gång...

Ha, ha inget är sig likt längre, men det kanske är så här de yngre vill ha det? Jag är 59 bast så jag har passerat bäst före datum för rätt länge sen. Att handla Online funkar väl så länge man vet vad man vill ha och behöver... men...
Varför är Onlineköp av bil bättre än dagens system? Tror inte jag riktigt fattar eller kan lista ut (jag har inte läst vad Volvo själva säger varför de tycker Onlineförsäljning av sina elbilar är bättre).

/Bo
#1437207
Cutting out the middle man, kan jag tro.
Dyra hallar med ännu dyrare personal som rationaliseras bort och 100% av marginalen går direkt till tillverkaren.

Det blir inte billigare bilar för oss som konsument men som aktieägare så ökar ju lönsamheten som i ett trollslag.

Jag är själv 53år och handlar gärna med en människa, köpa bil på internet känns lite för modernt. Bild



Bfu
FB_IMG_1615322305827.jpg
FB_IMG_1615322305827.jpg (116.61 KiB) Visad 1004 gånger
#1437211
Ställer mig (med mina 38 år) också till skaran som föredrar att få gå i en hall, klämma, känna och prata med någon (även om alla inte är så pålästa, tyvärr).
För att inte tala om att få provköra bilen man har tänkt att köpa, det kan man tänka sig försvinner när säljare och hallar är ett minne blott.
#1437223
Jag tycker det är illa nog att man ibland/ofta inte ens får chansen att klämma och känna på dyra elektronikprodukter.. Men att inte få göra det med en ny bil känns inte schysst alls.. Det borde faktiskt vara olagligt kan jag tycka.. Dels för att man (jag) vill veta om jag kommer kunna trivas med bilen (innan jag köper den och vrider om nyckeln och plötsligt har bilen tappat kanske 80,000 i värde), och dels för att det i värsta fall kan handla om trafiksäkerhet i slutändan (tänker då främst på ergonomin)
#1437235
Ett par anledningar varför jag inte oroar mig över utvecklingen

1) Beställer man nybil får man ändå inte klämma och känna på den bil man får.
2) Att provköra kommer vara möjligt ändå men det sker på andra sätt (hemleverans, pop-up stores osv)
3) Med moderna konfiguratorer online har hemmaköparen samma förutsättningar som säljaren att få information. Påfallande ofta kan jag MER än säljaren i bilhallen har jag märkt vilket gör det rätt fånigt att denne ska sitta och "sälja" bilen till mig
4) Ökade inslag av privatleasing minskar den emotionella kopplingen till bilen. På det här forumet är det förstås tabu att se bilen som en konsumtionsvara ;-) men det är det rätt många som gör utanför.
5) Chatt, videosamtal mm har riktigt bra kvalitet idag om man vill se den man pratar med. Covid accelerrade den här utvecklingen, många handlare är redan igång .
6) De riktigt stora ÅF gör inga inbyten idag ändå. De ber kunden lämna bilen till netbil eller ber en av småhandlarna de har kontakt med komma med ett bud.

Framförallt punkt 3 gör mig mest frustrerad att jag överhuvudtaget måste gå via säljaren. Mina två sista bilar har dock beställts via mejl, har aldrig suttit i själva hallen med säljaren. Just för att jag inte tycker att de ger mig något mervärde. De kommer inte med några tips, de gör inte affären bättre än jag redan lyckats själv med. Priset är vad det är baserat på kampanjer och avtal, att säljaren kan ge mig 20% rabatt på gummimattorna struntar jag ett långt stycke i...
#1437242
Showrooms blir vanligare och vanligare, hth kök och skånska byggvaror är ett par jag varit i och där är det känn och kläm så det kommer att öka.

Abstrakt ändå.

Jag har aldrig köpt en ny bil, så i mitt specifika fall som köpare av begagnad känner jag inte min tillvaro hotad...har varit in på klaravik och PS och kikat men skulle aldrig våga köpa rätt av på nätet.
#1437247
Jallemet skrev:klaravik och PS
Jag har köpt 20 talet bilar av KVD* och det funkar rätt bra men skulle aldrig köpa av Klaravik eller PS. De gör ju inga vettiga test av bilarna.

Har köpt av Netbil också en gång, deras test var en vanlig VDN och det tycker jag inte heller duger riktigt. Den bilar var dock så billig.

* dock har jag behövt reklamera 5-6st av dem för fel som inte funnits beskrivna. Reklamationerna har godkänts i typ 70% av fallen
#1437264
Jag försöker tänka mig in i mitt senaste bilköp för ca. en månad sen (en V90 T6 Recharge) och vad som föregick det köpet.
1) Jag visste nästan inget om laddhybrider hos Volvo då och tänkte säljaren borde ha rätt bra koll, vilket hon nog hade men jag tror nästan jag visste mer redan... (för jag hade dagen innan läst en bra tidning on Volvos alla laddhybrider och elbilar som ams hade gjort), nåväl hon gav ändå många bra tips som kanske kan vara svårt att få reda på annars hemma på kammarn och Online.
2) Jag har lite speciella transportbehov och hade med mig grejerna till bilhallen så jag kunde testa om de fick plats. Prova först i en V60 sen i en V90. V60 var precis så jag fick in grejerna men det var på håret, i V90 gick det mycket lättare.
3) Jag fick provköra sammanlagt 4 demobilar, varje bil över en helg:
V60 T6 Recharge,
V90 B4,
XC60 B4 och
V90 T6 Recharge.
Den sista åkte de 12 mil och hämta för att jag skulle få provköra, rätt fin service (de kunde sagt åt mig att jag skulle pallra mig iväg själv de 6 milen och sen hem igen för att provköra den bilen men de hämta hem den till sin hall så jag fick sen provköra den i 4 dagar).
4) När jag väl bestämt efter alla provkörningar att V90 T6 Recharge passade mina behov bäst fick jag gå och grunna ett tag och sen träffa jag försäljerskan som var mycket noggrann att försäkra sig om att jag satt bra i bilen, speciellt låren. Hon konstatera liksom jag att jag behövde säten med dynförlängare.
5) Försäljerskan förhörde sig noga om mina nuvarande behov och körsträcka och hur bilen bäst skulle finansieras. Jag fråga på en hel del och tanten kunde ge svar på allt.
6) Till slut hade jag och försäljerskan ringat in mina behov och vilka paket som gav mest bang for the bucks. T.ex. visade det sig att en Inscription-Inscription blev billigare än att bygga på en Expression nära det jag ville ha.

Jag har lite svårt att förställa mig hela denna process i "Online-scenario". Jag vet inte, kanske det går men som sagt jag har svårt föreställa mig det.
Det blir som överallt annars, man skall göra allt jobb själv... för vissa går det säkert bra men en bra försäljare som ser till kundens bästa (och får det han/hon själv måste få i intäkt) känns nog bäst för mig som börjar bli till åren.

Vi får väl se om jag orkar igenom en Online-process om det blir nån mer Volvo, eldriven, i framtiden.

/Bo
#1437295
Ja det visar ju att det inte är lätt för Volvo eller någon annan att bygga en process som passar alla. Kanske antalet ÅF helt enkelt bara sjunker men ändå finns kvar? Svaret är nog att ingen riktigt vet än. För egen del har jag inga specialbehov, provkör sällan bilen innan köp (det styrs mest av "vart får jag mest för pengarna", alla nya bilar för 8-10pbb är typ bra numera) och leasar 18 månader så om något blir fel, tja då är det ju bara att göra nåt annat nästa gång. ;-) Förstår förstås att det skiljer sig lite från ett privatköp med längre horisont.
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]