Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1437302
Kan ju vara så enkelt att alla bilar blir så lika att köra och använda att provkörning blir 100% ointressant.

Det blir bara något att flytta sig från A till B med och du har ingen aning om du åker Skoda, Volvo eller Mercedes.

Då kan du lika gärna beställa en på nätet.
#1437313
VolvoB20 skrev:Kan ju vara så enkelt att alla bilar blir så lika att köra och använda att provkörning blir 100% ointressant.
Jag vill i alla fall påstå att skillnaderna kommer bli mindre än någonsin. Mycket av identiteten har ju suttit i motorn. Det har ju faktiskt gått att känna skillnaden på en Volvodiesel mot en Peugeotdiesel eller vad man nu vill jämföra som exempel. Med eldrift känns....ingenting. Det är något som flyttar bilen framåt och någon "karaktär" finns inte. Jag har kört ett par olika elbilar nu och de går olika fort absolut - men någon "skillnad" på hur motorn känns har inte märkts mellan märkena. Det är tyst, bekvämt, smidigt, trevligt men inget som avslöjar vilken bil man sitter i. Nu får andra aspekter avgöra bilvalet. Kanske därför det är sånt tjat om räckvidd på elbilar trots att det inte har någon större betydelse vid vanlig användning? Det är ju något som är mätbart och går att skriva om i biltidningarna.
#1437332
Om/ när det går så långt som till självkörande bilar lär det snudd på kvitta vad man blir omkringkörd i... ...men kanske vettigt att sitta i en ”krocksäker” Volvo elbil då. Om bilen kör åt skogen med dig... can’t go wrong, wrong, wrong...
Så tråkig bilvärld vi går till mötes, om det blir i den här riktningen som bilbranschen är på väg mot, tycker jag personligen. Kommer alla tycka bilen bara är en ”manick” som skall ta oss från punkt A till B?
Ja, ja nya tider nu med nya värderingar om bilägande, eller rättare sagt bilhyra, är väl på väg eller kanske redan här med tanke på all ”leasing” av nya bilar som redan är här idag.
/Bo
#1437504
Nu har jag ju beställt något annat än Volvo denna gång efter typ 27 år med Volvo, och finansierar mina bilar privat.
Jag skulle absolut inte lägga ner motsvarande pengar på ett online köp utan provkörning, så för min egen del låter
det som att jag kanske lämnar Volvo bakom mig nu för gott , men vi får väl se om en 4-5 år vad som har hänt......
#1437625
troubleshooter skrev: ons 24 mar 2021, 20:50 Nu har jag ju beställt något annat än Volvo denna gång efter typ 27 år med Volvo, och finansierar mina bilar privat.
Jag skulle absolut inte lägga ner motsvarande pengar på ett online köp utan provkörning,
Ja det förstår jag. Slantar man upp 1.1 miljoner av sina sparade pengar från bankkontot så vill man nog gärna ha provkört innan så man vet att man får valuta för pengarna.
#1437627
Ingen har sagt att man ska sluta provköra, däremot kanske det inte sker i en dyr dedikerad glashall med bilarna ståendes bredvid varandra. Det kanske sker på en ICA maxi parkering eller liknande.
#1437630
Lövet skrev: tor 25 mar 2021, 16:54 Ingen har sagt att man ska sluta provköra, däremot kanske det inte sker i en dyr dedikerad glashall med bilarna ståendes bredvid varandra. Det kanske sker på en ICA maxi parkering eller liknande.
Intressant, Sjukt vad de svänger.

Här stan var volvohandlaren en liten sliten lokal med kompetent och kunnig personal med små omkostnader som kunde ge bra priser och råd. Jag trivdes utmärkt att handla där.

Sedan skulle volvo bli premium-märke, man tvingades från cetralt håll, renovera, lägga in kaklegolv, köpa stolar och skrivbord för 30.000 per plats och byta fasaden till polerat glas. Personal gick i Armani och kunde noll om bilarna man sålde. Jag ville verkligen inte handla där för känslan var att halva priset var för lokalen och kostymerna och inte så mycket för bilen.

Nu jädrar svänger det igen, nu ska man ut till en sunkig mörk kall parkering bakom Lidl och provköra efter stängningstid och parkeringen är ledig :-) :P :party: Men jag tror man får tillbaka känslan igen att det är bilen man betalar för och inget annat.
#1437663
Jag vet i alla fall en sak: Jag känner inte igen Volvo längre. Mitt perspektiv är att jag kört Volvo sen 1979, och köpt hysat många Volvobilar, beg. och nya, genom åren. Jag vet inte ens vad Volvo står för snart, vad de själva säger ger jag blanka f... i. Vissa av deras bilar är ganska snygga (V90 kombin t.ex. tycker jag personligen) och att de är säkra vet jag av egen erfarenhet. Men prislapparna och sättet de skall börja sälja elbilarna på gör att jag personligen kommer längre och längre från detta bilmärke känner jag, tyvärr. Att Volvo inte är nån "folkbil" har jag vetat länge. Jag har väl också förstått att de strävar efter att bli ett s.k. premiummärke vad det nu kan betyda.
Trots det jag skrev nu så har jag en ny Volvo på gång (V90 T6 Recharge, leverans sista veckan i maj). Om det blir min sista Volvo får framtiden utvisa. Är jag stolt att åka Volvo?Ja, jag har varit men idag, nja. I framtiden, nä troligen inte, om det blir nån mer Volvo, det är ju bara en bil bland alla andra, är väl inget speciellt med sådana dussinbilar man beställer Online med få val som gör den svår att få lite unik. Man skall inte ha några band till sin bil tror jag, bara köra den och sen parkera den inför nästa "transport" från punkt A till B. Nåt bilintresse främjas inte såvitt jag kan se, inte mitt i alla fall, det lilla som finns kvar. Ja, ja jovisst målar jag faen på väggen, men... hoppas ni andra gillar den ljusnade framtiden för det är väl dit vi är på väg fastän jag har svårt att se den med mina gamla ögon? Det blir nog hyfsat bra sen men visst finns anledning att vara något tveksam i alla fall? Man skall väl inte köpa allt med hull och hår? Förresten är det vi köpare som önskar detta med köpa bil "Online" eller är det biltillverkarna som ser sin vinst öka och därför tycker det är så bra det vi är på väg mot? Jag har i alla fall aldrig drömt om hittills att köpa bil Online. Hoppas det inte blir mardrömmar i framtiden när folk beställer bilar som inte passar deras behov riktigt eller de inte får plats själva i eller inte får plats med sina grejer i bilen de köpt "Online".
/Bo :-)
#1437687
Jag jobbar med digital försäljning i bilbranschen så jag är ju lite part i målet men nåt som man kan konstatera via kundundersökningar (både existerande och potentiella kunder) är att ganska många personer tvekar och känner sig obekväma inför att åka till en återförsäljare och sätta sig i diskussion med en bilsäljare. Man har känslan av att vara ovälkommen, att bli "lurad" och lite annat. Med digital försäljning kan man ge dessa personer känslan av att vara i kontroll över transaktionen på ett annat sätt.

En annan sak som driver förändringen (man vill inte använda ordet avveckling...) av återförsäljare är att det helt enkelt lägger på en rackarns massa kostnader. Ni skulle tappa hakan över hur stor andelen i % av bilens kostnad som kommer från logistik och försäljning.

Mot detta talar att man måste hantera inbyten. Återförsäljare idag äger faktiskt bilarna vilket innebär att de tar lagerrisken och kostnaden för lagret samt att det behövs platser för rekond, verkstad och lite annat även i framtiden. Men att alla dessa saker är kopplade till ett fristående företag som köper bilen av importören och sen säljer den vidare till en kund (som oftast har börjat på importörens webbsida) är inte alldeles självklart. Mercedes har redan ändrat det förhållandet, där äger inte återförsäljaren bilarna längre utan utför tjänster åt importören och tar betalt per tjänst.
#1437708
Kanske blir som andra branscher att de stora bilmärkena slutar bygga bilar helt och hållet.
Apple tex tillverkar ju inga telefoner överhuvudtaget, man lägger ju bara ut produktionen på tex Hon Hai Precision Industry Co., Ltd med 1.3 miljoner anställda som bygger en massa olika märken av telefoner.

Kanske finns det bara en bilfabrik som bygger alla olika bilmärken på beställning, så det enda som blir kvar är design och marknadsavdelningen.
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]