- tor 25 mar 2021, 21:52
#1437687
Jag jobbar med digital försäljning i bilbranschen så jag är ju lite part i målet men nåt som man kan konstatera via kundundersökningar (både existerande och potentiella kunder) är att ganska många personer tvekar och känner sig obekväma inför att åka till en återförsäljare och sätta sig i diskussion med en bilsäljare. Man har känslan av att vara ovälkommen, att bli "lurad" och lite annat. Med digital försäljning kan man ge dessa personer känslan av att vara i kontroll över transaktionen på ett annat sätt.
En annan sak som driver förändringen (man vill inte använda ordet avveckling...) av återförsäljare är att det helt enkelt lägger på en rackarns massa kostnader. Ni skulle tappa hakan över hur stor andelen i % av bilens kostnad som kommer från logistik och försäljning.
Mot detta talar att man måste hantera inbyten. Återförsäljare idag äger faktiskt bilarna vilket innebär att de tar lagerrisken och kostnaden för lagret samt att det behövs platser för rekond, verkstad och lite annat även i framtiden. Men att alla dessa saker är kopplade till ett fristående företag som köper bilen av importören och sen säljer den vidare till en kund (som oftast har börjat på importörens webbsida) är inte alldeles självklart. Mercedes har redan ändrat det förhållandet, där äger inte återförsäljaren bilarna längre utan utför tjänster åt importören och tar betalt per tjänst.
Åker: Tesla M3 AWD LR och BMW 335CiA M-Sport cabriolet
Tidigare: Audi E-tron S-line, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line, Passat 2.0TDI 4M R-line, BMW E61 530xD, Subaru Outback 2,0d, V60 D3 Summum, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport, V60 D5 AWD, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i